Friday, November 13, 2020

Ini dah jumpa kambing hitamnya. PH?

 

Mencari ‘kambing hitam’ di Sungai Selangor

HARI ini di Malaysia, semua perkara jadi modal politik. Daripada penamaan semula nama sebuah pasukan bola sepak sehinggalah kepada penularan Wabak COVID-19, semuanya dikaitkan dengan batuan politik (political mileage). 

Yang terbaru ialah isu pencemaran air di Sungai Selangor yang membawa kepada pemberhentian bekalan air ke sebahagian Lembah Klang, yang melibatkan lebih 1.1 juta penduduk. 

Sejak tamatnya PKPB pada 31 Ogos yang lalu sehingga bermula PKPB yang baharu, sudah empat kali penduduk Lembah Klang terputus bekalan air. Bila sahaja bekalan air terputus maka berlakulah episod menuding jari menyalahkan mana-mana pihak, dengan harapan yang dituduh tidak lagi mendapat sokongan pada pilihan raya akan datang. Ada orang awam pula mengugut pihak tertentu untuk tidak mengundi mereka selepas ini.

Sekiranya dengan menuding jari ini atau mendesak mana-mana pihak meletakkan jawatan boleh menyelesaikan masalah, boleh jadi tindakan ini boleh dipertimbangkan. Akan tetapi, diyakini tindakan seperti ini akan memburukkan lagi masalah. Bayangkan kalau Kerajaan Persekutuan (PN) dan Kerajaan Negeri Selangor (PH) turut berpolitik dalam perkara ini, LUAS, Air Selangor dan MPS tidak boleh duduk semeja dengan SPAN, JAS dan JPS, adakah akan selesai masalah?

Semua pihak perlu memahami, dalam isu industri perkhidmatan bekalan air ini, Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri mempunyai peranan bersama. Sekiranya masing-masing berpolitik ke atas satu sama lain, maka akan pincanglah bekalan air di sesebuah negeri. Politiking seperti inilah yang berlaku di Kelantan yang dianak-tirikan oleh Kerajaan Persekutuan sejak 1990-an, sehingga menjejaskan bekalan air di negeri tersebut.

Oleh sebab itu sejak mula masuk pejabat, Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato’ Sri Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man, mengambil sikap tegas untuk tidak berpolitik dalam hal ehwal yang berkaitan dengan kepentingan rakyat. Walaupun Pulau Pinang dan Selangor di bawah pemerintahan PH, tiada istilah anak tiri sebagaimana yang diperlakukan kepada Kelantan sebelum ini oleh Kerajaan BN dan PH. Semua negeri diberi hak masing-masing.

Sebenarnya di zaman pemerintahan PH selama 22 bulan pun Kelantan dan Terengganu dianak-tiri. Peruntukan yang sudah diluluskan di zaman Dato’ Seri Mohamad Najib Abdul Razak sebelumnya, seperti pembinaan Loji Rawatan Kumbahan di Kota Bharu dan Kuala Terengganu telah dibekukan oleh PH. Adakah PAS akan membalas dendam terhadap tindakan PH ini, dengan bertindak khususnya terhadap Pulau Pinang dan Selangor.

PAS tidak akan bertindak membalas dendam, yang tidak memberi faedah bukan sahaja terhadap PAS bahkan tidak berfaedah kepada rakyat. Sejak masuk ke pejabat Menteri, Ustaz Tuan Ibrahim telah beberapa kali mengadakan perbincangan hati ke hati dengan Ketua Menteri Pulau Pinang dan Menteri Besar Selangor. Antaranya termasuklah berkaitan dengan episod bekalan air terputus di Negeri Selangor sejak kebelakangan ini.

Perkhidmatan bekalan air di Negeri Selangor ini mendapat perhatian mendalam oleh Ustaz Tuan Ibrahim seumpama Negeri Kelantan yang sudah lama dipinggirkan. Di dalam Bajet 2021 baru-baru ini, ada peruntukan tertentu untuk membantu menyelesaikan masalah bekalan air di Selangor ini, antaranya membeli teknologi pengesan pencemaran. 

Kementerian juga merancang untuk membina dua lagi Takungan Air Pinggiran Sungai (TAPS) di kawasan berhampiran. 

Sekarang di pihak rakyat pula perlu berganding bahu sama ada dengan Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. 

Golongan pemilik industri perlu mempunyai kesedaran alam sekitar, tidak semata-mata mementingkan keuntungan besar sehingga sanggup mencemarkan sungai. Masyarakat awam pula boleh membantu penguatkuasaan dengan memantau dan segera melaporkan tindakan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ini.

DR MOHD ZUHDI MARSUKI
Setiausaha Politik kepada Menteri Alam Sekitar dan Air – HARAKAHDAILY 12/11/2020

Hibur Hibur Sikit:

38 comments:

Anonymous said...

Bg Pakatun. terutamanya PAN mrk akan menyerang PAS selagi dimibta Mahagurunya DAP

Sani said...

Bro..sudah2 lah.dok nyalahkan orang..

Anonymous said...

Yg aku tgk, sejak ATGNA xde smpi la skrg, Pas kuat serang Dap.
Bgtau aku, lobai Pas mna yg x penah maki Dap??

Anonymous said...

Hello yg PAN tergegeh2 serang PAS bagai org yg histeria tu kenapa kerana DAP dihentam PAS?

Anonymous said...

Bagi kami ahli pas sesiapa yang bekerjasama dgn dap kapir adalah manusia paling durjana, munapik dan masuk neraka. Sebab dap satu satunya kapir harbi dimalaysia ni. Tgna pun telah terima nasibnya skarang dgn kapal singh. Dulu diabtanak dengar suara akar umbi pas. Sapa suruh.

Ini pegangan pas, dap ialah kapir harbi. Itu pasal kami ahli pas akan menyerang habis kapir dap. Kami parti islam menentang kapir harbi. Pan atau parti lain yg sekongkol kita akan serang sebab mereka kawan dgn kapir harbi. Paham dok?

Anonymous said...

Dok faham sbb ,PAS bukan bangang sgt main serang2 tp PAS ada pengalaman bkerjasama dgn DAP so fot dibuat pengajaran n panduan

Anonymous said...

Sejak barisan alternatif dah dekak 20 tahun kami pas bangang. Penat berguling dgn dap bersih baru skrg kami ahli pas hilang bangang. Silap kami bergabing dgn kapir harbi dap. Tok guru punya la celaka bawak kami kerjasama dgn dap kapir harbi lawang umno. Nate mu tok guru.
Sekarang kami pas dah tak bangang sebab baru sedar kapir slps dekak 20 tahun kapir harbi dap tak bleh pakai. Kami kembali sokong parti asal kami dari umno dan pecahannya bersatu. Pas dulu pun asal dari pecahan biro umno. Skrg kami dah tak bangang.. Horey

Anonymous said...

Mung nie mantel ker.,OAS berkawan dgn DAP dgn sangjaan DAP Kafir Zimmi bamun setekah bersama2baru oecah tembelang rupsnya Jafir Harbi jd Tindakan TokGuru betullah jeba berjawan baru jupa tembelang

Anonymous said...

Jwpn anon 11.50 dah membuktikan yg Pas paling kuat serang Dap.
Lg 1 bukti, lobai pas paling byk kalah saman fitnah dgn dap dan pan. Cthnya, razman zakaria kalah saman fitnah dgn nizar.

Anonymous said...

Bagi link sini yg membuktikan Dap kapir harbi.

Anonymous said...

PAN mahu berkawan dgn DAP keraba ,,nmpk lubang duit n bu,

Anonymous said...

Dah tahu ada lubang ular bisa, buat apa masuk. Dap umpama itu ular. Hanya yg bangang jer sanggup bersama dlm lubang. Siapa mereka? Liberal dan mereka yg lari keluar dari pas. Mereka ini menoleh belakang dan lempar sumpah seranah kepada bekas parti.

Anonymous said...

Kenapa sejak dua menjak ada jer ahli PAN keluar parti tp mrk tak msk DAP,ada msk PKR,Bersatu dan kembali Parti asal

Kau betul aku salah said...

Dap x de dlm kjaan pn masih serang dap? Bangangnya

Kau betul aku salah said...

Beliau mmng x berpolitik dlm menjalankan tugasnya..sbb tu bila titun inform lagi 30 tahun baru masalah air kelantan setel, percayalah..beliau tiada niat politik...hanya nk memperlahankan pembangunan kelantan sahaja..

Kau betul aku salah said...

Aku tengok ebit liew yg bukan lobai pn sempat berdakwah kpd LKS..yg penting kerja dakwah kpd org kapir, waima kpd Pemimpin kapir DAP pn wajib diteruskan dan bukan beralasan dengan sbb mereka ti kapir harbi maka x perlu lagi berdakwah kpd mereka..dakwah apa namanya macam ni? Walaun² pati tunggang agama kalau hati macam tisu x payah lah nk cakap pasal dakwah..buat malu ugama islam aje..

Kau betul aku salah said...

Lebih baik bersama ular deri bersama lobai yg x de pendirian..kejap sokong madir..kenap sokong najib..bila abah ade kuasa sokong abah pulak...aku x de kawan lalang macam lobai ni pn dah bersyukur sangat

Anonymous said...

Lebih baik biar jee PAN berbahagis dgn DAP nenuju Syorga

Anonymous said...

Mesti Pimpinan PAN sudah nmpk cahaya kejayaan di Padang Mashyar bika berbaiah dgn DAP

Anonymous said...

Pengurusan air selangor terlalu buruk dibawah pimpinan ph dapig. Kami rakyat kelantan negeri islam dibawah pas lebih bersedia menggunakan air dari sunber semulajadi. Kalau hujan kami akan tadah. Kalau banjir kami akan gunakan air banjir sebagai minuman. Ada kami mati selama ni? Manade. Inilah kebijakkan kami rakyak kelantan. Kalau raykat selangor kena musibah mesti tak tau nak buat apa punye. Banjir datang pun kami syukur. Kami raykat kelantan akan lawan dgn berkat tok guru dato seri amar.

Anonymous said...

So PAN hargai pergorbanan Abg Besar wpun perlu menentang org Islam

Kau betul aku salah said...

Syurga neraka bukan walaun yg tentukan..semua dengan rahmat Allah swt. Kalau isle tapi perangai menghina sana sini..mengkapior sana sini..buat rosak nama islam..pn belum tentu Allah nak bagi syurga..skrg ni yg rakyat paham..abg besar ialah MCA yg membela islam bersama² walaun..entahlah..apa nak jadi dgn pati tunggang tungging agama ni

Anonymous said...

Abg Besar DAPlah tak payah nak pusing2
Osrti Rahmatan Kafirin

Anonymous said...

Mudah liberal bagi buah fikiran. Tapi yg jelas orang kafir tempatnya bukan di syurga.

Anonymous said...

Kau bujan saja salah malah hampeh n bengong, sebaik kafir blm mampu ker Syurga sejahat Islam msh bpeluabg ker Syurga

Anonymous said...

Hoi anon dapig babi 4:44 sial.
Kami pas ada dalil hujah boleh mengkapirkan la. Sejak 1963 sampai 1981 tok guru kami dah kapirkan kepada umno. Setakat dap apalah sangat dah tentu kapir.

Tu la mu tak ngaji abis. Dalam islam boleh mengkapirkan kepada orang islam tapi tak jalankan hukum islam. Tok guru kami dia bertaraf ulama la. Dia selalu mimpi nabi tau tak.
Bila kita pas kapirkan umno sebenarnya utk menyedarkan mereka kembali kepada islam. Bila kapir dia kena mengucap balik. Jadi kami pas akan dapat pahalanya. Nampak tak kebijakaan kami? Dok nampak lagi?

Anonymous said...

Ijmak ulamak para wali sahabat dalam parti pas islam. Berani korang pandap nak lawan? Kalau ngaji sejengkal jgn berani nak berhujah


Pada Ogos 1963 Dewan Ulamak PAS yang bersidang di kediaman Menteri Besar Kelantan, JKR 10 Jalan Kampung Sirih, Kota Bharu, Kelantan, telah mengeluarkan hukum bersifat fatwa "Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara menjadi kafir atau haram".

Tahun 1978: Dewan Ulamak, PAS Kelantan dalam perjumpaan mereka di pondok Pasir Tumbuh, Kelantan sebaik-baik PAS dipecat daripada BN, sekali lagi membawa hukum berbentuk fatwa "Orang UMNO menjadi kafir kerana tidak melaksanakan hukum Allah".

Pada 1981, Haji Hadi Awang (sekarang Presiden Pas) telah mengeluarkan fatwa baru mengenai kekafiran UMNO. "mati syahid siapa yang menentang UMNO."

Kau betul aku salah said...

So apa salahnya kapir² yg ko kata baik tu kita berdakwah kepada mereka? Ke korang mmng suka senyum² lepas tu kata kat dlm hati..padan muka kapir..mati masuk nerakalah ko..tanpa rasa bersalah sbb x berdakwah kpd mereka? Kenapa ebit liew susah² tunjukkan kebaikan kepasa kapir kalau bukan berdakwah? Kalau ko isle la sangat..tlg bagi buah fikiran macamana nak tolong sahabat² kita yg kapir ni sama² masuk islam? Ataukah lebih mudah mulut tu melebelkan orang liberal?

Kau betul aku salah said...

So apa salahnya kapir² yg ko kata baik tu kita berdakwah kepada mereka? Ke korang mmng suka senyum² lepas tu kata kat dlm hati..padan muka kapir..mati masuk nerakalah ko..tanpa rasa bersalah sbb x berdakwah kpd mereka? Kenapa ebit liew susah² tunjukkan kebaikan kepasa kapir kalau bukan berdakwah? Kalau ko isle la sangat..tlg bagi buah fikiran macamana nak tolong sahabat² kita yg kapir ni sama² masuk islam? Ataukah lebih mudah mulut tu melebelkan orang liberal?

Anonymous said...

Kenapa dok ulang ayat Mat Sabu kata Snwar kaki berjubor

Anonymous said...

Nilah masa Syeikh Abam n Syekh Sabu bganding bahu

Anonymous said...

Dap tu standard abu jahal. Dakwah mcm mana pun, tetap tak berubah. Kategori kekal tegar dgn kufur.

Anonymous said...

Ni la standard penganut Pas. Yg kapir xnak diIslamkan. Yg Islam plk sibuk nk dikapirkan.

Anonymous said...

Bengobg komeng yg nak pertahankan DAP

Anonymous said...

Stabdard PAN tinggi hina PAS , Puja DAP ,,seolah semua DAP telah PAN islamkan

Anonymous said...

Puak RBA sakit mental menyalak histeria menfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam sejak sifu kafir harbi roket dan khadam liberalnya kehilangan kuasa untuk menindas Islam dan umat Islam.

Inilah akibatnya apabila puak RBA suka menjilat sifu roket tidak basuh berak.

Kau betul aku salah said...

P4s kena hina bersebab..gunakan ugama utk kepentingan sendiri..bila kena geng² sendiri macam mp bintulu..hina DG pun tak apa..aku bukan benci tanpa sebab..tapi p4s ni memualkan..dah la walaun berhujah x de fakta..semua ke laut

Kau betul aku salah said...

Kalau dap ko dh kata tegar try tengok video youtube ni..bukan tahap kapir lagi dh wajob diperangi tapi masih lagi ada yg sanggup berdakwah dgn mereka:

https://youtu.be/j-tfyJBXF5I

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails