Sunday, November 08, 2020

Erdoğan: ''Di Azerbaijan Kami Mendekati Kemenangan''

 

Azerbaijan, yang sedang berjuang untuk membebaskan wilayahnya dari penjajahan Armenia

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan menyatakan bahawa Azerbaijan, yang sedang berjuang untuk membebaskan wilayahnya dari penjajahan Armenia, sedang mendekati kemenangan.

Presiden Erdoğan bercakap di Kongres Biasa ke-7 Parti Keadilan dan Pembangunan (Parti AK) Kahramanmaraş, di mana dia adalah ketua parti itu.

"Kami tidak teragak-agak untuk berdiri di samping rakan-rakan kami, meneriakkan kebenaran pada wajah orang-orang yang berusaha mengeksploitasi tamadun dan geografi kami, dengan darah dan air mata. Kami ada di Libya, di Syria, sekarang kami ada di Azerbaijan, kita ada." Katanya.

Presiden Erdoğan merujuk kepada kejayaan yang dicapai oleh Azerbaijan dalam perjuangan menentang Armenia, 

"Saya telah bercakap dengan saudara saya (Presiden Azerbaijan) Ilham Aliyev pagi ini. Saya gembira mendengar perkembangan positif dari dia. Saya harap kami menghampiri kemenangan." Ujarnya.

"(Azerbaijan) telah terpisah dari wilayah mereka yang diduduki selama 30 tahun. Tetapi sekarang saya harap mereka mendapat semula tanah mereka yang diduduki." Tambah Erdoğan.

Presiden Erdoğan menyatakan bahawa mereka akan terus berdiri tegap menentang penindas di Libya, Azerbaijan dan Syria.

Presiden Erdoğan juga menyatakan bahawa mereka akan mengunjungi wilayah Varosha Tertutup di Republik Turki Cyprus Utara (TRNC) pada tarikh 15 bulan ini,

"Kami akan memperlihatkan kebersamaan tanah air dan tanah air saudara kami dengan tinggal di sana secara peribadi." Tambah dia.

(IH)


Hibur Hibur Sikit:

3 comments:

Unknown said...

Kemenangan tetap bersama pd yg Yakin od PenciptaNya

Anonymous said...

Azerbaijan, Chechnya, semuanya saudara2 seIslam kita, merekalah pejuang2, ramai yang telah syahid, semoga beroleh kemenangan!

Anonymous said...

Buat masa ini beliau, Erdogan kelihatannya sangat layak untuk memimpin negara2 Islam atau menjadi jurucakap kepada negara2 Islam sedunia, mungkin mereka masih punyai semangat dan roh kepimpinan legasi dari kerajaan empayar Uthmaniah!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails