Tuesday, July 28, 2020

Mat Sabu Hina Nabi Di Parlimen? Ini Jawab Menteri Agama..

Nabi Muhammad bukan melarikan diri - Dr Zulkifli
Dr Zulkifli menjelaskan, Nabi Muhammad SAW meninggalkan Makkah atas perintah dan tuntutan Allah SWT dan bukannya melarikan diri ke Madinah. - Gambar fail Astro AWANI
Nabi Muhammad bukan melarikan diri - Dr Zulkifli

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri menjelaskan, Nabi Muhammad SAW meninggalkan Makkah atas perintah dan tuntutan Allah SWT, dan bukannya melarikan diri ke Madinah.

"Dalam kitab Fiqh Al-Sirah dikaryakan Syeikh Dr Muhammad Said Ramadhan Al-Buti yang mentakrifkan hijrah di mana beliau menyatakan bahawa Rasulullah SAW tatkala hijrah ke kota Madinah bukanlah bermakna Rasulullah melarikan diri dengan hanya melarikan diri begitu, tetapi adalah atas perintah dan tuntutan Allah SWT.


"Istilah hijrah berbeza sangat dalam mana-mana terma dari segi agama berbanding dengan yang lain," katanya dalam sesi soal jawab lisan persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Mohd Fasiah Mohd Fakeh (Bersatu-Sabak Bernam) sama ada kenyataan Mohamad Sabu (PH-Kota Raja) yang dilapor menyebut Nabi Muhammad SAW pernah menjadi 'pelarian' semasa sesi perbahasan di Dewan Rakyat semalam, boleh diklasifikasi sebagai menghina Rasulullah SAW.


Zulkifli sebelum menjawab soalan itu turut memohon maaf kerana tidak berada di Dewan Rakyat ketika Presiden Amanah itu membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong.

Menjawab soalan asal Mohd Fasiah mengenai jumlah aduan diterima berhubung pihak yang menghina Nabi Muhammad SAW, Zulkifli berkata, Unit Pemantauan Isu Hina Agama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menerima dan menyaring 42,500 mesej aduan dalam media sosial sehingga 30 Jun lepas.

Beliau berkata, daripada jumlah itu, hanya 431 dikenal pasti sebagai aduan dan 83 pautan berkaitan telah dipanjangkan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk tindakan.

"Berasaskan aduan yang dipanjangkan oleh JAKIM, pihak SKMM telah menjalankan penelitian terhadap kandungan-kandungan tersebut dan ia diangkat untuk proses tindakan lanjut di bawah peruntukan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998," katanya.


Zulkifli berkata, pihaknya akan sentiasa bekerjasama dengan SKMM, Polis Diraja Malaysia dan semua pihak berkuasa agama negeri bagi mengekang aktiviti penghinaan agama.

Sementara itu, beliau berkata, usaha menyampaikan kefahaman mengenai keindahan Islam kepada rakyat Malaysia akan dipergiat bagi memperbetulkan salah faham, sekali gus meredakan kes-kes penghinaan yang mungkin berpunca daripada silap faham terhadap ajaran Islam. - BERNAMA



Hibur Hibur Sikit

Lihat sebelum ini..

Pak Zuu Landak Malaya.
Tel 011 33111321 (KL)
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com   

8 comments:

Anonymous said...

Dulu geng2 PKR dok hina sunah Nabi melarang berkahwin dengan gadis kononnya bawah umur, kini tiba giliran KHADAM DAP menghina baginda Nabi Muhammad SAW pula?

Sudah bijak sangatkah?

Tak takut ke dengan bala dari Allah SWT?

Anonymous said...

Hanya puak munafik liberal yang sanggup bersekongkol puak kafir harbi roket menghina Allah, RasulNya, ajaran Islam, hukum Islam dan umat Islam.

Sebagai pemimpin syiah ketua parti 'bala seluruh alam' memuja pemimpin kafir harbi dan parti komunis dan beramah mesra dengan puak syiah yang telah difatwakan haram dan menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan Nabi dan kaum Melayu Islam dll.

Seorang pemimpin liberal dari parti tersebut pula menfitnah Nabi konon Nabi tidak tunai janji.

Seorang lagi pemimpin liberal dari parti yang mendakwa kononnya dia lebih bijak dari Tuhan.

Setiap kali pemimpin kafir harbi roket menghina Islam, khadam munafik liberal mereka Dari parti liberal berdiam diri sama ada mereka takut pada gonna end (tetapi tidak takut pada Allah) atau mereka merestui penghinaan tersebut atau ....

Malanglah orang Melayu yang menyokong dan mengundi mereka kerana mereka turut mendapat dosa besar kecuali mereka bertaubat.

Sesungguhnya mereka adalah musang roket berbulu ayam yang sangat berbahaya.

Anonymous said...

Pembetulan Komen 7:49:

Seorang lagi pemimpin liberal dari parti yang sama mendakwa kononnya dia lebih bijak dari Tuhan.

cik minah said...

Masih ada lagi Penjilat juboq tak basuh gian end..

Anonymous said...

Yaa..tangkap mike syabu. Laksanakan hudud sm ruu355 segera. Jgn bg segala mcm mak nenek alasan lg

Anonymous said...

Wah anjing ternakan parti kafir harbi roket sibuk menyalak histeria berpura-pura konon mahu RUU355 dibentangkan di parlimen sedangkan pemimpin kafir harbi roket dan khadam mereka menentang dan menfitnah RUU355. Inilah sikap munafik bangsat anjing ternakan musuh Islam yang suka makan tulang.

Anonymous said...

Apa yg ko merepek ni syaiton?

Anonymous said...

Syaiton 11:50 sedang menyalak histeria woof 100 X kerana merasa marah kejahatan musuh Islam didedahkan di sini. Jika diberi tulang, syaiton ini Akan berhenti menyalak.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails