Monday, May 18, 2020

Wakil rakyat juga bantu pemungut sampah.


RANTAU PANJANG: Penduduk yang mencari rezeki di tempat pelupusan sampah di Pusu 40 dekat sini dianggar memperolehi pendapatan kira-kira RM300 hingga RM500 seminggu.


Malah gaya hidup mereka juga agak berbeza berbanding penduduk lain di mana anak-anak dan cucu masing-masing memiliki handphone berjenama.
Mereka juga memiliki rumah sendiri dan ada yang menyewa di luar tempat pelupusan sampah tersebut.
ADUN Apam Putra Abdul Rasul Muhammad berkata, sehingga sekarang terdapat 9 keluarga penduduk yang tinggal di bangsal sementara di kawasan pelupusan sampah tersebut.
Katanya, seorang daripada mereka tinggal di tapak sawmill di kawasan berdekatan.
“Mereka tinggal di bangsal sementara bagi memudahkan untuk mengutip besi buruk dan bahan-bahan buangan yang boleh dijual semula, di mana ada ketika lori sampah sampai waktu malam.
“Jadi mereka memilih tinggal di situ bagi memudahkan kerja memunggut sampah. Bagi ada yang ada anak bersekolah mereka tinggal di rumah dan ketika hari minggu anak-anak juga datang membantu,” katanya di sini.
Pusat pelupusan sampah itu wujud sejak 40 tahun lepas menjadi tapak pembuangan sampah Majlis Daerah Pasir Mas (MDPM) dan Majlis Daerah Ketereh Perbandaran Islam.
Ustaz Ebit Lew - Home | Facebook Ustaz Ebit Lew
Bagaimanapun isu pengutip sampah tersebut diviralkan, apabila kelmarin pendakwah dermawan Ustaz Ebit Lew menviralkan usahanya, membantu dua penduduk di situ dengan membayar sewa rumah untuk mereka.
Abdul Rasul juga berkata, orang luar yang jarang datang ke situ tidak mengetahui perkara sebenar memandangkan rata-rata pemungut sampah sudah memiliki rumah sendiri.
“Mereka tinggal di bangsal buruk hanya untuk memudahkan mencari rezeki di tempat pelupusan sampah. Kalau tidak rumah pun anak dan cucu mereka,” ujarnya.
Menurutnya juga MDPM akan mewartakan kawasan itu sebagai tempat larangan bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku termasuk tanah jerlus di tempat pembuangan sampah itu.
Kata beliau juga pemungut sampah terbabit yang tinggal di rumah sewa akan dipertimbangkan rumah secara percuma di Pusat Penempatan Masyarakat Setempat di Lubok Jong.
Katanya rumah tersebut bernilai kira-kira RM70,000 dan tanah pula berharga RM100,000.
Beliau juga berkata, wakil-wakil rakyat dan penghulu sejak dahulu lagi membantu pemungut sampah terbabit dan tidak berbangkit mereka diabaikan. – HARAKAHDAILY 15/5/2020

15 comments:

Anonymous said...

Kerajaan PAS Kelantan perihatin tentang kebajikan rakyat dan berusaha memberi bantuan kepada rakyat.

Sebaliknya, KERAjaan PeeH menggunakan alasan konon 'kerajaan tidak ada wang' untuk menolong rakyat. Bahkan PeeH telah kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dengan cogan kata 'manifesto PeeH bukan kitab suci'.

Perbezaan yang sangat jelas di mata rakyat.

Anonymous said...

Brown Vibrator says:
Menyampah aku la wak pasal benda ni. Mula2 dulu layan jugak pasal kita jiwa melayu orthodox, so suka cerita2 menyentuh jiwa, lama2 aku tengok menjadi2 pulok side stories, maseng2 nak score. Satu hari aku ingat mungkin Maria Ozawa & Trump pon tumpang sekaki masok dlm isu sini.

Amende laa. Menyampah aku. Semua sampah.

Anonymous said...

Pembetulan 11:31 AM untuk perenggan ke-2 :

Sebaliknya, KERAjaan PeeH menggunakan alasan konon 'kerajaan tidak ada wang' sebagai alasan untuk mengelakkan diri dari menolong rakyat.

Bahkan PeeH telah kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu dengan cogan kata 'manifesto PeeH bukan kitab suci'.

Bantuan PeeH 30 henggit untuk rakyat di zaman inflasi adalah tidak masuk akal manusia normal. Adakah PeeH fikir rakyat boleh hidup setahun dengan 30 henggit itu ??? Ha ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Khadam ni memang baghal..BSH dah diberikan kpd rakyat.. 30 ringgit bukan bantuan..itu pemula akaun e wallet laa bongok..

E wallet pon tak tau...usah lebih2 tunjuk kebaghalan...

Kikikik..kah kaaah kaaah

Anonymous said...

MOU TUBUH PN PETANDA MUHYIDDIN SENTIASA DIHANTUI KETAKUTAN
Shahbudin Husin18 May 2020Politik Semasa32 Comments

Tanpa angin, tanpa mesyuarat, tanpa perjumpaan, tanpa berbuka puasa bersama dan secara tiba-tiba saja keluar kenyataan bersama enam parti menyokong penubuhan Perikatan Nasional atau PN melalui kerjasama gabungan parti-parti politik.

Kenyataan bersama itu ditandatangani oleh Muhyiddin Yassin, Presiden Bersatu; Ahmad Zahid Hamidi, Pengerusi BN; Hadi Awang, Presiden Pas; Abang Johari Haji Openg, Pengerusi GPS; Maximus Ongkili, Presiden PBS dan Presiden STAR, Jeffrey Kitingan.

Tetapi, kenyataan bersama ini bukanlah suatu perjanjian, sebaliknya hanya suatu bentuk pemakluman atau memorandum persefahaman atau MOU semata-mata.

Di dunia realiti, terutama ketika mengiringi lawatan Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri ke luar negara, MOU perniagaan yang ditandatangani barangkali hanya kurang 10 peratus yang berjaya dijadikan kenyataan, manakala selebihnya kekal sebagai MOU saja tanpa sebarang kemajuan.

Apakah MOU menyokong penubuhan PN ini akan menjadi kenyataan?

Hakikatnya, sukar menjangkakan ia akan menjadi kenyataan kerana UMNO yang merupakan blok terbesar dalam kerajaan tebuk atap ini sejak awal lagi memang tidak sedia untuk kekal lama dalam kerajaan PN yang tidak berdaftar ini atau selama-lamanya berketuakan Muhyiddin.

Zahid Hamidi, timbalannya, Mohamad Hasan dan Najib Razak tanpa berselindung mengatakan kerjasama UMNO dalam PN dan sokongan kepada Muhyiddin selaku Perdana Menteri hanyalah sehingga Parlimen dibubarkan saja.

Selepas itu dan untuk menghadapi PRU15, UMNO tidak ingin lagi bersama Bersatu, sebaliknya hanya ingin bekerjasama dengan Pas melalui Muafakat Nasional atau MN yang telah dimuafakati sebelum itu.

Zahid Hamidi selaku Pengerusi BN baru-baru ini menegaskan bahawa pendaftaran PN sebagai sebuah gabungan politik perlu melalui proses tertentu dalam parti-parti gabungan itu terlebih dahulu.

Walaupun tidak dihuraikan proses tertentu itu, ia dalam erti kata lain bermaksud, BN dan parti komponennya tidak akan semudah itu untuk bersetuju dengan penubuhan PN.

Setiausaha Agung BN, Annuar Musa dalam dalihnya berkata, PN tidak perlu tergesa-gesa untuk didaftarkan kerana tarikh PRU15 masih lama lagi.

Ehhh….sekarang sudah pertengahan tahun 2020, adakah tahun 2023 di mana PRU15 selewat-lewatnya mesti diadakan mahu dikata masih lama lagi?

Sementara itu, Pas pula langsung tidak pernah berbunyi apa-apa mengenai PN dan ratib mereka, sama juga seperti UMNO, adalah tentang MN dan bukan tentang PN.

Alih-alih, sehari sebelum Sidang Parlimen diadakan, tiba-tiba keluar kenyataan bersama tentang adanya MOU menyokong penubuhan PN

Anonymous said...

Timbul persoalan, adakah benar Bank Negara Malaysia mengalami kerugian yang begitu besar atau ada pihak yang ‘tetiba’ menjadi kaya akibat skandal perjudian matawang asing ini atau kerugian tersebut hanya terma ciptaan untuk mengalih pandangan tentang berlakunya ‘rompakan’ wang rakyat secara terancang demi kepentingan beberapa individu yang ‘tetiba’ menjadi ‘super kaya’?

Anak-anak Mahathir, anak-anak Daim Zainuddin termasuk Daim sendiri wajar buktikan dari mana mereka menjadi kaya demi nama tidak dicalarkan dengan pelbagai andaian.

Unknown said...

Dah tugas wakil rakyat...mmg tugas kpd rakyat...itu pun nak riya'
Takbir....

Anonymous said...

Jangan dilayan sangat puak-puak meroyan ni..
Teruskan Meroyan.
Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman..
Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..
Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian end solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..
DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end..
Mereka bangga disebut macam tu.
Hiiiiiiiii

Unknown said...

Masya allah cukup beruntung mjadi ahli PAS...walaupun perkataan yg ditulis olih mrk..disebarkn cukup jijik,keji,hina...mrk tetap akan ttp dijanjikn syurga..krn mrk sdh ada pas ke syurga...

Anonymous said...

Ketua Wanita PKR Sarawak Catherine Jok Uvang dan Ketua Wanita PKR (Kakus) Caroline Ukau @ Gerunsin mengumumkan peletakan jawatan mereka dari parti berkuat kuasa serta-merta pada hari Isnin (18 Mei).

Mereka menyebut alasan yang sama untuk keluar parti, dengan mengatakan bahawa mereka telah kehilangan kepercayaan terhadap kepimpinan dan hala tuju parti.

Catherine mengatakan kepimpinan PKR telah berubah dari masa ke masa dan parti itu tidak lagi memenuhi cita-cita keadilan dan kesaksamaan untuk semua.

Anonymous said...

Hoi RBA baghal , RM30 adalah bantuan PH kepada rakyat untuk membeli keperluan individu.
Kamu ingat rakyat pinjam RM30 dari KERAjaan PH kah ?
RBA baghal bodoh berlapis-lapis.

Anonymous said...

RBA 4:00 ternakan D4P memusuhi Islam, ulama Islam dan umat Islam maka kita tidak terkejut melihat RBA bahlol menghina dan menfitnah umat Islam.

Anonymous said...

Apakah istilah yang sesuai untuk pemimpin-pemimpin liberal menjilat danpdan bersekongkol dengan pemimpin kafir Harbi D4P menghina Islam dan menafikan hak umat Islam ?? Puak munafiqun atau puak kafir Harbi ?

Anonymous said...

Sudahlah bongok..putar fakta..

Anonymous said...

Timbul persoklan..cakap degar2 tapi tak de ape tindakan pon..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails