Monday, May 18, 2020

Dr Zakir Naik Didenda 300,000 £ Di Britian. Tahniah Tun M, Pernah Membela Beliau.


Poster Peace TV dengan gambar Dr Zakir Naik yang dimuat naik ke laman web rangkaian televisyen itu.
Stesen TV Zakir Naik didenda kerana ucapan benci di UK

PETALING JAYA: Dua stesen TV milik pendakwah kontroversi, Zakir Naik telah didenda 300,000 £ (RM1.5 juta) di Britain kerana menyiarkan ucapan kebencian dan kandungan yang sangat menyinggung di rangkaian Peace TV.

Rangkaian satelit 24 jam, yang berpusat di Dubai, menyiarkan kandungan Islam bebas ke udara dalam bahasa Inggeris dan Urdu di Britain. Siarannya juga tersedia melalui TV satelit dan kabel di tempat lain.

Pengatur media UK Ofcom mendenda Peace TV Urdu £ 200,000 dan Peace TV berbahasa Inggeris £ 100,000 kerana melanggar peraturan penyiaran.

Kedua saluran tersebut diadakan untuk menyiarkan program yang "mengandungi ucapan kebencian dan kandungan yang sangat menyinggung, yang dalam satu kejadian cenderung menimbulkan kejahatan", kata Ofcom.

"Kami menyimpulkan bahawa kandungan tersebut menunjukkan kegagalan serius terhadap peraturan penyiaran kami, yang memerlukan denda," katanya dalam pernyataan bertarikh 5 Mei.

Denda dikenakan di Club TV dan Lord Production, bekas pemegang lesen penyiaran stesen. Ofcom berkata, lesen Peace TV Urdu telah digantung pada bulan November 2019, dan kedua-dua lesen tersebut telah diserahkan.

Naik, yang diberi kediaman tetap di Malaysia, dikehendaki di India untuk menghadapi tuduhan pengubahan wang haram. Permintaan India untuk diekstradisi telah ditentang oleh Putrajaya. Perdana Menteri, ketika itu Dr Mahathir Mohamad, telah mempertanyakan kemungkinan Naik menerima perbicaraan yang adil.

Direktorat Penguatkuasaan India juga menuduh Naik membuat "pidato dan ceramah yang menyakitkan hati" yang menghasut sejumlah pemuda Muslim di India untuk melakukan tindakan pengganas.

Naik dengan tegas menolak tuduhan tersebut.

Peace TV adalah sebahagian daripada kerajaan perniagaan Naik yang telah diteliti di India, Bangladesh dan Sri Lanka. (FMT)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: "Naik, yang diberi kediaman tetap di Malaysia, dikehendaki di India untuk menghadapi tuduhan pengubahan wang haram. Permintaan India untuk diekstradisi telah ditentang oleh Putrajaya. Perdana Menteri, ketika itu Dr Mahathir Mohamad, telah mempertanyakan kemungkinan Naik menerima perbicaraan yang adil."

Tahniah Tun M kerana jasamu itu. Memang selayaknya Tun bertindak begitu, kerana Malaysia adalah negara yang merdeka dan berdaulat. Hidup Malaysia! Bukan anak jajahan India!

3 comments:

Anonymous said...

Pemimpin-pemimpin rejim Hindu di India adalah puak kafir Harbi yang sangat membenci, memusuhi dan menindas Islam dan umat Islam di India.

Mereka bertanggung-jawab menghasut puak pelampau Hindu termasuk sami Hindu menyerang, menyiksa, merogol dan membunuh umat Islam, menyerang dan membakar masjid dan kedai dan rumah umat Islam di India.

Malangnya terdapat puak kafir Harbi DA-Pigs dan puak munafik liberal di negara kita yang menjadi barua rejim Hindu India di negara kita. Mereka menjadi alat rejim Hindu India untuk menafikan hak umat Islam di negara kita.

Sepatutnya kerakyatan pengkhianat ini dibatalkan dan dihalau ke India kerana mereka berbahaya kepada keselamatan negara kita.

Anonymous said...

Hampir 100% pelarian adalah orang Islam, sementara pendatang haram dan pelancong haram dari bukan Islam. Yg pelarian ada dokumen, sementara pendatang haram tiada dokumen. Fokus keselamatan adalah pendatang haram yg terlibat dengan kegiatan jenayah. Orang afrika, orang india dari india, orang cina dari cina adalah antara pendatang haram yg terkait dengan jenayah dan mudharatkan orang tempatan. Kerajaan kena tegas, mereka ambil kesempatan kerana kerajaan tidak tegas.

Anonymous said...

Apapun berita peace tv dikenakan denda oleh pihak media uk ofcomm kita patut sambut dgn penuh kegembiraan. Ini disebabkan zakir naik sorg muslim pernah tun mahathir pertahankan. Skrg zakir dah salah. Mari kita pas raikan.. Yahoo

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails