Friday, May 22, 2020

PH Tak Buat Apa Kenaikan Harga Barang, Kini, Tiba-tiba Melenting Nak Tunjuk Hero?



SEKARANG PH tengah mainkan isu harga barang untuk memburukkan Kerajaan PN. Kata Ahli Majlis Setiausaha PH (Saifuddin Nasution, Khalid Samad dan Ong Kian Ming) harga barang mentah dan basah menunjukkan ada peningkatan di banyak tempat. Ini membebankan rakyat kata mereka.

Saya setuju, Kerajaan PN perlu pantau dan ambil apa-apa tindakan yang perlu jika ada peningkatan harga barang basah atau mentah.

Tapi dalam masa yang sama saya fikir elok juga kalau kita imbas balik apa pula tindakan yang diambil oleh Kerajaan PH ketika rakyat tertekan dengan harga barang yang melonjak gila-gila masa mereka jadi Kerajaan Persekutuan selama 22 bulan dulu.


Mari kita semak balik.
(1) Kenaikan harga telur
Saifuddin Nasution – “Kementerian akan siasat.”
Salahuddin Ayub – “Ianya adalah perkara biasa disebabkan kenaikan bahan makanan ayam.”
(2) Kenaikan harga bawang 3 kali ganda
Saifuddin Nasution – “KPNHEP akan pantau kenaikan ini. Rakyat perlu tukar kepada bawang Holland.”
(3) Kenaikan harga ikan kembung
Salahuddin Ayub – “Saya pelik mengapa harga ikan kembung naik sedangkan ada 7 bilion ikan kembung dalam laut.”
(4) Kenaikan harga barangan kawalan
Saifuddin Nasution – “KPNHEP tidak menerima sebarang aduan kenaikan harga barang kawalan. Kita akan siasat.”
(5) Kenaikan harga barang mentah dan basah menjelang Aidilfitri 2019
Saifuddin Nasution – “KPNHEP puas hati dengan trend semasa harga barang keperluan. Tiada kenaikan mendadak (kenaikan sedikit demi sedikit itu perkara biasa).”
(6) Kenaikan harga barang keperluan pada penghujung 2018 dan sepanjang 2019
Lim Guan Eng – “Kenaikan harga barang disebakan banyak faktor seperti penyusutan nilai Ringgit, musim perayaan, kegiatan penyeludupan, kemarau di negara pengeluar selain sikap peniaga yang mahu mengaut keuntungan berlebihan. Ianya tidak dapat dielakkan.”
Yang saya listkan di atas hanya sebahagian kecil daripada kenyataan Menteri-menteri PH. Ada banyak lagi.
Kesimpulannya, PH tak buat apa-apa pun berkaitan kenaikan harga barang keperluan yang meresahkan rakyat semasa mereka jadi Kerajaan. Tapi sekarang tiba-tiba pula mereka jadi prihatin dan mahu jadi hero rakyat.
SAIFUL NASIR – HARAKAHDAILY 22/5/2020

11 comments:

Anonymous said...

Bangkai gajah tak kan boleh ditutup dengan sekepinng daun pisang. Nak tutup keburukan sendiri tunjukkan keburukan orang..baekkk punya akhlak para walaun tegar

Anonymous said...

Yesss ini masa untuk kita gembling kempen BMF Buy Muslim First...

Ayuhh kita gerakkan buy muslim first dan kerajaan hanya buka peluang dan support muslim product...

Formula Turun Harga = BMF + Juara Asnaf + Juara Zakat + Tepokkk..!!

Anonymous said...

Harga minyak sedunia turun kaw2. Minyak naik zaman PN pun Kaw kaw. Bak balik duit bpn.kahkah

Tepuk

Anonymous said...

BERITA
Harga barang naik: PN wajar teladani kerajaan PH, kata Saifuddin
B Nantha Kumar

21 May 2020, 4:40 pm
Dikemaskini 1 hari lepas


A
+
A
-
Bekas menteri yang bertanggungjawab di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Saifuddin Nasution Ismail, hari ini menggesa Perikatan Nasional (PN) meneliti kembali kaedah kerajaan itu mengekang kenaikan harga barang.

Kata Saifuddin ada dua perkara yang dilakukan kerajaan Pakatan Harapan (PH) dulu tetapi tidak diteruskan oleh PN sekarang dan ia dilihat menyumbang kepada masalah tekanan harga barang keperluan harian.

Menurut beliau satu daripadanya ialah PN menetapkan tempoh kawalan harga barangan terbabit hanya selama 15 hari berbanding 30 hari semasa PH menjadi kerajaan.

"Manakala bagi jumlah barangan dalam senarai harga kawalan pula hanya ditetapkan 11 sahaja oleh PN dan ia lebih rendah berbanding 27 barang semasa PH," katanya.


Saifuddin berkata demikian semasa dihubungi Malaysiakini bagi mengulas rungutan orang ramai terhadap peningkatan pelbagai barang menjelang sambutan hari raya ini.

Antara barang yang menunjukkan peningkatan ketara ialah ayam, daging dan telur.

Justeru menurut ahli parlimen Kulim - Bandar Baru itu, PN wajar meneliti kembali jumlah barangan yang dikawal serta tempoh yang ditetapkan bagi kawalan harganya.

Dalam risau kena fikir harga barang

"Sebelas barang yang dikawan itu ternyata sangat sedikit dan tempoh 15 hari juga sangat pendek," katanya.

Terdahulu Saifuddin ditanya mengenai pengumuman menteri KPDNHEP, Alexander Nanta Linggi, berhubung senarai Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP).

Melalui skim itu sebanyak 11 barang disenaraikan sebagai barang kawalan bagi sambutan Aidilfitri. Ia bermula selama 15 hari sejak 20 Mei sehingga 3 Jun.

Untuk Pesta Kaamatan dan Hari Gawai pula, masing-masing turut melibatkan 11 barang dan akan bermula pada 28 Mei sehingga 3 Jun.

Kata Saifuddin PN wajar menjadikan langkah diambil KPDNHEP semasa pentadbiran PH dulu sebagai penanda aras bagi mengawal kenaikan harga barang, sekali gus menunjukkan ia berjaya menjaga kepentingan rakyat dan pengguna.

Kini, katanya, rakyat berdepan dengan pelbagai kesukaran tetapi pada masa sama masih terpaksa menghadapi kenaikan harga barang yang penting menjelang perayaan.

"Ketika rakyat hilang pendapatan (kerana kesan Covid-19), diselimut pula perasaan bimbang hilang pekerjaan mereka ditimpakan pula dengan beban perbelanjaan besar untuk membuat persiapan raya.

"Perkara yang paling diharap oleh rakyat pada kerajaan ialah panjangkan tempoh kawalan dan tambah bilangan barang," katanya.

Anonymous said...

Wah RBA ternakan parti kafir Harbi menyalak meroyan histeria setiap kali salah laku Pakatan Hancing pimpinan DA-Pigs didedahkan kepada orang ramai.

Itulah sikap hipokrit RBA yang suka makan dedak cap roket yang menjadi makanan kegemaran babi ternakan gian end.

Anonymous said...

Pakatan Hancing pimpinan parti kafir Harbi DA-Pigs kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu, fitnah, pembohongan dan u-turn dari dulu, kini dan selamanya.

Untuk menghalalkan tindakan Pakatan Hancing kencing rakyat, pemimpin muka tembok Pakatan Hancing berkata manifesto Pakatan Hancing bukan kitab suci.

Rakyat menunggu PRU yang baharu untuk melingkupkan Pakatan Hancing.

Anonymous said...

Minyak 95 di zaman KERA jaan Pakatan Hancing ialah RM2.00 seliter.

Minyak 95 di zaman PN ialah RM1.25 seliter.

Maka sangat jelas pemimpin Pakatan Hancing telah menipu rakyat dengan pelbagai janji konon "Jika kita menang hari ini, esok kita turunkan harga minyak, hapuskan hutang PTPTN dan tol ... bla ... bla .... bla ... Kencing .... Kencing .... Kencing ... Saya ulang jika kita menang hari ini, .... bla... bla... bla... "

Pakatan Hancing kencing rakyat dari dulu, kini dan selamanya !

Tepuk ..... !!!

Anonymous said...

Pemimpin-pemimpin Pakatan Hancing pimpinan parti kafir Harbi DA-Pigs telah kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu seperti meringankan beban rakyat, hapuskan tol dan hutang PTPTN, 1 juta kerja dengan gaji minimum RM2500, turunkan harga minyak dll.

Ekonomi negara, pelaburan asing, nilai ringgit dan pendapatan rakyat dll merundum dan harga barang dan perkhidmatan , kadar penggangguran , hutang kerajaan, beban rakyat, cukai dll meningkat dan aset negara dijual dan tabung umat Islam disamun dan agama Islam dihina dan hak umat Islam dinafikan mencerminkan kebodohan dan kerakusan nafsu serakah Pakatan Hancing sendiri.

Akibatnya rakyat hidup menderita di waktu pemimpin-pemimpin KERAjaan Pakatan Hancing menikmati gaji dan elaun yang sangat mewah.

Alhamdulillah KERAjaan Pakatan Hancing telah tumbang baham tanah akibat dari konflik gila kuasa di antara pemimpin-pemimpin Pakatan Hancing sendiri.

Tepuk .....

Anonymous said...

Bukankah KERAjaan PH yang membenarkan ramai rakyat China Komunis memasuki negara M'sia di waktu covid-19 melanda negara China komunis ? Bukankah ini juga bererti KERAjaan PH juga mengimport virus covid-19 masuk ke negara Msia ?

Anonymous said...

Ini baru betul politik, Baru ade check and balance, ph patut jadi pembangkang for ever n ever, tegur kat mane yang lompang, Baru la keperluan Rakyat tetap didahulukan, kalu semua nak jadi bos saper nak buat keje maa, asyik tukar2 gomen jer, pekeliling hari tu tak habis hadam lg....aper yg penting selalu tunduk kat bawah dahulukan keperluan rakyat marhein dahulu tak Kira saper pun kat atas.

Anonymous said...

Yaa..yg jaga imigresen time tu dah jadi PM sekarang..bodoh punya walaun

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails