Sunday, May 17, 2020

'Lepas Tanpa Bebas RM1.25 Bilion' Tommy Thomas Terbabit?

TAN Sri Tommy Thomas. FOTO Arkib NSTP
SPRM berbohong - Tommy Thomas
BEKAS peguam negara, Tan Sri Tommy Thomas menafikan sekali lagi bahawa beliau terbabit dalam isu melepaskan tanpa membebaskan Riza Aziz daripada pertuduhan pengubahan wang haram AS$248 juta (RM1.25 bilion) berkaitan penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Dalam kenyataannya hari ini, Tommy berkata dakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPM) bahawa beliau yang membuat pertimbangan dan bersetuju melepaskan kes anak tiri Datuk Seri Najib Razak adalah tidak benar.
Katanya, pembabitan beliau hanya dalam keputusan untuk mendakwa Riza dengan lima pertuduhan dan melantik Datuk Seri Gopal Sri Ram bagi mewakili pendakwaan.


"Selepas itu saya melepaskannya kepada Sri Ram dan pihak pendakwaan daripada Jabatan Peguam Negara. Pada 18 November 2019, peguam mewakili Riza menghantar representasi bagi menyemak semula dakwaan jenayah anak guamnya.
"Ia diterima oleh Jabatan Peguam Negara dan tiada apa yang salah kerana ia adalah kebiasaan. Sama ada saya secara peribadi bersetuju dengan permohonan mereka untuk membebaskan adalah isu berbeza dan saya tidak," katanya.
Menurutnya, surat itu diberi kepada Sri Ram untuk dilihat dan memberi maklum balas kepadanya.
"Pada 28 Februari 2020, saya meletak jawatan sebagai peguam negara. Sehingga peletakan jawatan itu saya tidak menerima sebarang nasihat berhubung perkara itu.
"Ketika pengurusan kes di Mahkamah Sesyen pada 12 Mac 2020, Timbalan Pendakwa Raya memohon tarikh baru untuk kes itu bagi membolehkan Jabatan Peguam Negara membuat keputusan berhubung representasi yang dikemukakan oleh Riza itu," katanya.
Ketika itu Tommy berkata Timbalan Pendakwa Raya meminta masa supaya Peguam Negara yang baharu boleh mengkaji dahulu representasi itu.
"Kes itu kemudian ditangguhkan ke 2 April dan peguam sendiri menyatakan masih menunggu jawapan daripada Jabatan Peguam Negara. Pada pengurusan kes bertarikh 14 Mei 2020, Hakim Mahkamah Sesyen melepaskan tanpa membebaskan Riza atas permohonan Sri Ram.
"Keputusan itu dibuat selepas saya melepaskan jawatan iaitu antara 2 April hingga 14 Mei lalu. SPRM mempunyai pengetahuan berhubung perkara ini dan jelas kenyataan mereka bahawa keputusan melepaskan tanpa membebaskan Riza bukan daripada saya," katanya.
Bagi membetulkan perkara itu, Tommy berkata beliau menafikan perkara itu Khamis lalu bagaimanapun terkejut apabila SPRM tetap bertegas bahawa ia adalah selepas persetujuan dan pertimbangan daripadanya.
"SPRM tetap dengan penipuan walaupun kebenaran sudah ditunjukkan kepada mereka. Jika benar saya ambil keputusan untuk melepaskan tuduhan terhadap Riza sepatutnya pada atau sebelum 28 Februari lalu.
"Saya percaya ini akan membetulkan dakwaan mereka. Kebenaran dan fakta adalah penting bagi saya," katanya. (IH)

20 comments:

Anonymous said...

RBA ternakan DA-Pigs adalah anjing kurap kafir Harbi yang cuba menyamar sebagai orang Melayu atau ahli PAS untuk menfitnah dan memburuk-burukkan dan menghina kaum Melayu Islam dan parti Islam PAS dan perjuangan Islam kerana sesungguhnya puak kafir Harbi dan khadam liberal mereka sangat bencikan Islam dan umat Islam.

Wahai umat Islam marilah kita semua bersatu padu menolak musuh Islam dalam setiap PRK dan PRU. Cukup-cukuplah kita ditipu dengan pelbagai janji palsu dalam PRU lepas dan agama Islam kita ditindas selama 22 bulan oleh musuh Islam.

Ingat Pakatan Hancing pimpinan parti kafir Harbi telah kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu, fitnah, pembohongan dan u-turn.

Maka berkatalah Atuk Kerala bahawa manifesto Pakatan Hancing bukan kitab suci. Ini membuktikan puak Pakatan Hancing pimpinan DA-Pigs adalah puak penipu yang sangat rakus mahu berkuasa dengan cara sangat kotor @ politik persepsi.

Cukuplah 22 bulan kita ditindas oleh parti kafir Harbi DA-Pigs dan khadam-khadam liberalnya.

Anonymous said...

tommy tomas masa itu tak berapa nak ingat dah.. baru lepas mabuk menari twist... mabuk menari twist bersama ct kassim..

Anonymous said...

Kerjasama antara puak kafir Harbi DA-Pigs dan khadam munafik liberal mereka adalah seperti sup babi dicampur dengan daging ular anakonda dan daging biawak komodo. Hukumnya tetap haram walaupun babi, ular dan biawak tersebut telah dibersihkan dengan sabun pencuci tandas.

Anonymous said...

Riza mencuri.!? Penjelasan peguam ini boleh atok sembunyi dalam gua..

Menurut Perkara 48(1)(a) Perlembagaan Persekutuan, mana-mana MP yang didapati tidak sempurna akal akan hilang kelayakan menjadi MP. Bukan nak tuduh orang tua dah gila. Tapi saya risau juga bila fikir pasal Dr M. Ini komen saya:

1. Undang-undang membenarkan pihak berkuasa untuk mengkompaun kesalahan-kesalahan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 selaras dengan peruntukan di bawah seksyen 92(1) Akta tersebut. Selepas kompaun dibayar, tiada pendakwaan boleh dibuat terhadap orang yang membayar kompaun untuk kesalahan yang dikompaun itu.

2. Bila Akta ini mula berkuatkuasa? Pada 15 Januari 2002 (ketika itu, Akta ini dikenali sebagai Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001). Bila Akta ini diberi Perkenan Diraja? Pada 25 Jun 2001? Nak tanya sekarang, siapa PM masa itu? Siapa Menteri Kewangan masa itu?

3. Tahun lepas, SPRM (yang diketuai oleh Latheefa Beebi Koya, iaitu seorang lantikan Dr M) telah mengeluarkan notis kompaun terhadap beberapa individu dan entiti untuk membayar kompaun kerana menerima wang 1MDB, dan sekiranya mereka gagal, mereka boleh didakwa di Mahkamah untuk kesalahan berkaitan dengan pengubahan wang haram tapi jika mereka bayar kompaun itu, tiada tindakan akan dikenakan (https://www.bharian.com.my/berita/kes/2019/10/614856/sprm-keluar-notis-kompaun-terhadap-80-individu-entiti). Saya nak tanya, Dr M tidurkah masa itu? Kenapa tak cakap kat Beebi Koya yang seksyen 92 itu tak betul, jangan guna? Kenapa tak cakap yang kita tak boleh maafkan pencuri walaupun jika dia memulangkan balik barang curi itu? Mesti Dr M tidur lah masa itu!

4. Saja lah Dr M guna istilah "curi" walaupun Riza sebenarnya didakwa untuk kesalahan pengubahan wang haram. Sebab kesalahan curi memang tidak boleh dikompaun, Kanun Prosedur Jenayah tak izinkan. Kesalahan penggubahan wang haram boleh dikompaun selaras dengan seksyen 92 itu. Dr M harus ingat, walaupun beliau bercakap macam orang buta huruf bab undang-undang, PHitnah tetap PHitnah.

P.S. Dr M ini okay kah? Atau saya ja tak faham kata-katanya? Teringat satu pepatah Punjabi: "gunggay day ishaaray, gunggay di ma hi jaan di", ertinya isyarat yang dibuat oleh seorang bisu hanya boleh difahami oleh ibunya. Siapa sini "ibu" Dr M, tolong fahamkan saya maksud kata-kata Dr M!

Oleh :
Dr Shamser Singh Thind
16 Mei 2020

Anonymous said...

Malaysian Malaysia adalah dasar rasis parti kafir harbi D4P untuk menghapuskan hak kaum Melayu Islam sedangkan hak kaum Melayu telah diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan kerana kaum Melayu Islam adalah penduduk asal negara ini sejak 55 ribu tahun dahulu.

Dasar rasis parti kafir harbi D4P ini cuba dilaksanakan oleh D4P dan sekutu liberalnya dalam tempoh mereka berkuasa melalui ICERD , Rome Statute dll tetapi ketegasan umat Islam menolak ICERD, Rome Statute dll telah menyebabkan rancangan D4P dan PeeH ini gagal.

Walaubagaimanapun, D4P dan sekutu PeeHnya menggunakan kuasa politik mereka untuk menghakis atau menghapuskan hak keistimewaan agama Islam dan kaum Melayu Islam seperti:

(1) membatalkan pembinaan masjid yang telah diluluskan oleh kerajaan BN.

(2) membatalkan kontrak untuk kuota bumiputera termasuk kontraktor Melayu.

(3) bercadang memecat atau memecat sebilangan kakitangan awan yang majoritinya terdiri dari kaum Melayu.

(4) menafikan keadilan untuk Adib,

(5) bebas memberikan wang kerajaan kepada sekolah cina swasta dan kolej swasta cina walaupun tiada peruntukan untuk sekolah vernakular dalam Perlembagaan Persekutuan dan menafikan peruntukan yang sewajarnya kepada sekolah kerajaan dan sekolah agama Islam.

(6) menghina ajaran agama Islam seperti Hudud

(7) menafikan hak umat Islam

(8) pemimpin kafir D4P campurtangan dalam urusan agama Islam dan menggunakan masjid dan surau untuk tujuan propaganda mereka.

(9) pendakwah Kristian bebas menyebarkan dakwah Kristian mereka di kalangan umat Islam walaupun Perlembagaan Persekutuan melarang tindakan tersebut.

(10) Puak kafir Harbi dan puak munafik liberal semakin berani menghina atau menfitnah Islam, Nabi, ulama Islam dan umat Islam di waktu D4P dan PeeH berkuasa.

(11) enggan menubuhkan suruhan diraja untuk menyiasat TH dll. Apakah yang mahu disembunyikan oleh D4P dan PeeH ?

Maka kita tahu jenis orang Melayu yang suka bersekongkol dengan parti kafir Harbi D4P. Mereka adalah pengkhianat bangsa dan agama.

Oleh sebab itu, marilah kita semua umat Islam bersatu padu dan kembali kepada ajaran Islam dan menyokong parti Islam dan menolak parti kafir Harbi D4P dan sekutu liberalnya dalam setiap PRK dan PRU supaya kita tidak ditindas oleh musuh Islam.

Anonymous said...

Awas ! RBA kafir ternakan parti kafir harbi DA-Pigs sedang menyamar sebagai orang Melayu Islam sedang menyebarkan pelbagai fitnah untuk melaga-lagakan dan memecah-belahkan umat Islam supaya umat Islam menjadi sangat lemah dan DA-Pigs dan khadam liberal @ bonekanya boleh berkuasa semula untuk menindas agama Islam dan umat Islam.

Ingatlah tanpa undi kaum Melayu Islam, musuh Islam tidak boleh memerintah negara.

Anonymous said...

Khadam anjing kurap kapir harbi mca dah mula merapoo...

Anonymous said...

Ini gubah wang haram dari sumber curi...bukan wang haram pelacuran ato jual dadah atao jual rokok seludup..

Anonymous said...

Patut ponvdah tak ada masjid lagi...sekolah agama pon habis depa sapuu..

Kikikikik.

Anonymous said...

Mana fitnah dan buktinye?..

Otak khadam kurang sihat sejak sokong penyamun..

Anonymous said...

Wah RBA ternakan D4P meroyan histeria apabila pekung D4P didedahkan kepada orang ramai.

Anonymous said...

Kerajaan kena bagi penjelasan bila tarikh setuju terima tawaran okeh riza...

Pengakua riza sanggup bayar balik wang curi mengesahkan najib pencuri..

Anonymous said...

Kamu RBA dan komen rasis kamu berunsur fitnah dan hasutan jahat dalam blog ini adalah bukti yang sangat jelas.

Seperti biasa RBA tidak mengaku berak di tengah jalan !

Anonymous said...

Riza buat filem guna wang curi oleh bapak tiri..

Anonymous said...

RBA guna istilah 'curi' untuk menfitnah Riza. Jika kes curi, mahkamah tidak akan membebaskan Riza.

Inilah akibatnya apabila RBA berfikir dengan lutut bukan otak.

Anonymous said...

Ko ni dah gila..

Anonymous said...

Riza pakai duit bapak kamu ker..

Kalo bukan wang curi oleh bapak tiri duit mana dia nak bayar 465 juta...ko ingat 465 ringgit kar?

Anonymous said...

Kalo riza ni kaye raye pon sanggup ker dia serah 465 juta kalo dia tak pakai wang curi?...bodoh ker riza tak pakai wang curi tapi sanggup bayar 465 juta...

Orang gila pon tak buat mcm tu....otak kat mana?..akai dah ilang kerana nak bela puak penyamun...baghal..banyak nakan blacan daa..

Kah kaaah kaaaah..

Anonymous said...

Wah RBA memang sakit mental kerana menolak fakta yang sangat jelas.

Anonymous said...

Komen-komen RBA yang tidak logik
mengesahkan RBA berfikir dengan lutut bukan otak.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails