Tuesday, May 19, 2020

Kerajaan Persekutuan Sah. Muktamat!

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berangkat meninggalkan Dewan Rakyat selepas menyempurnakan Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Majlis Parlimen ke-14 di Bangunan Parlimen hari ini.- Foto BERNAMA
Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berangkat meninggalkan Dewan Rakyat selepas menyempurnakan Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Majlis Parlimen ke-14 di Bangunan Parlimen hari ini.- Foto BERNAMA


KUALA LUMPUR: Pembentukan kerajaan Persekutuan baharu selari dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan sah pada sisi undang-undang negara.
Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar, penubuhan kerajaan Perikatan Nasional berdasarkan lunas undang-undang itu dijelaskan dalam titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini.

Beliau berkata, titah perasmian di Dewan Rakyat itu banyak menjawab persoalan dibangkitkan rakyat, terutama dalam media sosial.
"Dengan penuh jelas dan hikmah, baginda menyeru pemimpin dan ahli politik untuk tidak mengheret negara ke kancah politik tidak menentu, terutamanya apabila dunia sedang berhadapan ancaman COVID-19.
"Kita perlu faham pembentukan kerajaan di Malaysia tidak bergantung kepada mana-mana parti politik. Seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, pihak mendapat sokongan majoriti di Dewan Rakyat, akan berupaya membentuk kerajaan.
"Penjelasan ini haruslah disambut baik oleh semua rakyat kerana demokrasi terbaik sistem Raja Berperlembagaan diamalkan di negara ini," katanya dalam kenyataan, hari ini.
Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong berkenan mencemar duli dan menyampaikan titah Diraja pada Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Parlimen Ke-14, di sini.
Baginda bertitah, ahli politik seharusnya tidak mengakhiri perbezaan pendapat dengan permusuhan dan caci mencaci, sebaliknya menjadikannya untuk membangun dan menyatupadukan negara.
"Berpegang pada prinsip keadilan, membudayakan politik yang bersih, tidak menyentuh sensitiviti agama dan bangsa mahupun kedaulatan serta kedudukan raja-raja Melayu," titah baginda. (BH)

Komen Weblog Ibnu HasyimPenjelasan ini perlu disambut baik oleh semua rakyat, kerana ia adalah demokrasi terbaik dalam sistem Raja Berperlembagaan yang diamalkan di negara ini. Ia adalah muktamat.

19 comments:

Anonymous said...

Agong nasihat atok jangan letak jawatan. Atok degil. Atok suka menyusahkan. Semalam atok buat sidang media. Atok bukan ketua pembangkang. Atok dah jadi orang kedua selepas anuar. Lepas ni atok gaduh dengan anuar.

Anonymous said...

Jika kita menggunakan logik PH, bukankah kerajaan PH sendiri adalah kerajaan tebuk atap atau kerajaan pintu belakang yang tidak sah @ haram kerana PAN terdiri dari bekas pemimpin PAS yang bertanding di atas tiket parti Islam PAS semasa PRU 13 sebelum mereka menyertai PH ??? Bagaimana pula katak-katak lain yang menyertai PH selepas PRU 14 ???

Ini menunjukkan puak RBA ternakan DA-Pigs adalah pembohong yang sangat menjijikkan dan meloyakan.

Anonymous said...

Yang di-Pertuan Agong telah membuat keputusan berdasarkan perlembagaan. Hari ini semua nampak Dr M tidak ada sokongan majoriti. Seramai 112 MP sekurang-kurangnya menyokong TSMY. Selepas Dr M meletak jawatan, Yang di-Pertuan Agong telah menemuramah semua MP, dan ketika itu pun Dr M tak ada sokongan majoriti. So, apa yang PH tak puas hati dengan lantikan TSMY oleh Yang di-Pertuan Agong? Takkan nak PRU-15 dibuat musim-musim Covid ini?

Anonymous said...

Kekalkan kerajaan sekarang hingga pru 15. Utamakan rakyat banding serakah pimpinan politik. Baiki situasi sekarang,keselamatan, kesihatan dan ekonomi. Ekonomi banyak dirosakkan oleh menteri kewangan ph. Rakyat muak perbalahan kalangan pemimpin. Sejarah ph, sentiasa ada perbalahan dalam kepimpinan. Pkr masih lagi berantakan. Bersatu ada dua team,kerajaan dan pembangkang. Sejarah jangan berulang. Terutama terkait dengan ekonomi dan aqidah bumiputera. Lgbt tidak murni. Kristian tiada dalam perlembagaan. Isu pendatang dan pelancong haram gugat keselamatan. Budaya fitnah budaya baru diperkenalkan oleh pan dan pkr. Sasaran utama fitnah islam dan pemimpinnya. Dap berasaskan budaya dan ideologi pendatang.

Anonymous said...

kasi fak kaw kaw atok dan legasi tak guna ini... jangan kesian kesian lagi dah...

Anonymous said...

Undi tak percaya madey, kalau berjaya pun, siapa pm nya. Madey pasti tak mahu nuar. Dan nuar tak percaya dah kat madey. Sekarang pun madey bersangka seperti dia masih lagi ketua ph, sedangkan ph sudah melantik nuar sebagai ketua pembangkang. Nampaknya pertelingkahan masih berterusan. Madey masih lagi dengan egonya.

Anonymous said...

Betul...tebok atap ikut perlembagaan tapi tak ikut demokrasi kerana tiada mandat rakyat..

Ibnu dan khadam dah tua masih bodoh kerana cover up penyamun..penyamun dan peniaga agama puak yg tidak dipilih oleh majoriti rakyat kerana mereka benci....

Rakyat pilih PH dlm pru 14...kurangkan sikit tunjuk bodoh tu..

Anonymous said...

Khadam memang suka mengarut...madey dah tak mau jadi pm lagi cuma nak anwar lantik boboi TPM..tu pasal madey nak jatuhkan muyidin tebok atap yg tak ada mandat rakyat..

Anonymous said...

Sidang dengar titah Agong muyidin tebok atap disertai 114 mp..


Nah...ape takut lagi buat sidang parlimen...banyak RUU kerajaan blm di luluskan termasuk RUU 355 yg paling lama dlm dunia blm diluluskan..

Takkan masih tak percaya kpd mp penyamun dan peniaga agama?..

Anonymous said...

Nak kekal mcm mana kalo muyidin tebok atap masih bacol takut buat sidang parlimen kerana tak percaya dan tak yakin sokongan penyamun dan peniaga agama...keranavpenyamun dan peniaga agama cakap berubah2 dan berbelit..

Mcm mana pemerintahan nak berjalan dgn lancar kerana RUU kerajaan blm di luluskan...

Anonymous said...

Si khadam baghal bacol mengarut merapuu..

Kikikik

Anonymous said...

Nuar tak nak boboi. Nuar nak mike tyson. Rakyat taknak nuar. Nuar liberal. Nuar bekas banduan.

Anonymous said...

Ikut kerenah ph porak peranda malaysia. Biarlah ph kata tebuk atap, asal jangan ikut nafsu ph. Sewel nanti. Yg kata tebuk atap pun ph jer. Agong pun tak titah tebuk atap.

Kerajaan sekarang teruskan agenda sekarang.

Anonymous said...

Tebuk atap akan basi nanti. Macam basinya 90 juta.

Anonymous said...

Penentang PN dah habis modal... ki ki ki meryan terus.

Anonymous said...

Ha ha ha bukan habis modal tapi dedak babi dah kurang.
cari babi lain le.. daripda minta sedekah di cow kit..
hhiiiiii

Anonymous said...

Aku heran knp pyokong PAS suka guna perkataan babi smenjak bkinzhir dgn MCA

Anonymous said...

Bila kami gunakan babi sbg maki2 dibolehkan dalam islam. Ada dalilnya. Sebab kami memerangi kapir harbi dapig.
Kami akan perangi dapiq sbb mrk kapir.
Mca tak termasuk sbb mrk lebih mirip kepada islam. Mrk hanya kaum yg tersesat shj.

Anonymous said...

RBA 12:50 ternakan DA-Pigs nak menyamar sebagai ahli PAS pun agak-agaklah sebab kencing kamu sangat hancing.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails