Tuesday, May 19, 2020

Ini, Memorandum Persefahaman PN



PARTI Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Barisan Nasional (BN), Parti Islam Se-Malaysia (PAS), Gabungan Parti Sarawak (GPS), Parti Bersatu Sabah (PBS) dan Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) menyokong penubuhan Perikatan Nasional melalui kerjasama gabungan parti-parti politik. Ke arah itu, Memorandum Persefahaman Perikatan Nasional telah dirangka dengan tujuan-tujuan berikut


● Memperkasa dan memartabatkan keluhuran Perlembagaan Persekutuan, kedaulatan Raja-Raja Melayu, prinsip-prinsip Rukunegara dan menjamin kebajikan dan kepentingan seluruh warganegara Malaysia tanpa mengira agama dan bangsa;
● Memastikan suatu bentuk pentadbiran dan pengurusan kerajaan di peringkat Persekutuan dan negeri-negeri yang baik, inklusif serta bertaraf dunia yang menjurus ke arah menjaga dan memastikan kebajikan, kepentingan, kemakmuran dan keharmonian rakyat dipelihara dan dipertingkatkan serta menjamin kemajuan serta pemulihan ekonomi dan pembangunan negara;
● Memperkukuhkan semangat perkongsian dan kekitaan Malaysia di antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung demi untuk merealisasikan aspirasi dan matlamat MA63;
● Memperkukuh dan memperkasa agenda perpaduan kaum, keharmonian agama dan budaya di dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan sebagai paksi kepada kestabilan politik dan kesejahteraan negara; dan
● Memperkukuh Perikatan Nasional melalui amalan musyawarah dan konsultansi berlandaskan kepada sikap dan sifat saling hormat-menghormati atas kepelbagaian agama, kaum dan budayademi kepentingan negara dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan dan prinsip-prinsip Rukun Negara.
– YAB Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Haji Mohd Yassin-Presiden Bersatu
-YB Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid bin Hamidi – Pengerusi BN
-YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Awang-Presiden PAS
-YAB Datuk Patinggi (Dr) Abang Haji Abdul Rahman Zohari bin Tun Datuk Abang Haji Openg -Pengerusi GPS
-Datuk Seri Panglima Dr. Maximus Johnity Ongkili-Presiden PBS
-Datuk Dr. Jeffrey Gapari Kitingan- Presiden STAR
HARAKAHDAILY 17/5/2020

7 comments:

Anonymous said...

113 MP kononnya sangat lemah, lekeh, haprak serta tidak pernah dialami oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini. Saja nak tanya jika Muhyiddin serah kepada PH memerintah dengan bilangan MP sekarang 107 + 1 bebas + 1 kata keluar daripada PN jadi 109

Habis nak kata apa kepada kerajaan PH yang bakal nak perintah Malaysia setelah Muhyiddin berikan kepada mereka dengan bilangan kerusi 109?

Sangat lemah, lekeh, haprak serta tidak pernah dialami oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini??

Takkan Anwar nak memerintah dengan bergantung kepada Pembangkang sokong. Itu pun kalau boleh fikir mana lebih baik antara 113 dengan 109?.

Letak akal bukan kat bontot memang sah la bengap

Anonymous said...

Ibarat mengupas kacang Ngan Yin cap tangan sahaja, UMNO memerangkap PAS dan sebahagian Bersatu.
Hanya dengan perniagaan bermodalkan ‘cina DAP’, keseluruhan kepimpinan PAS disemua peringkat serta sebahagian pimpinan Bersatu telah berjaya dibeli oleh UMNO.
Kini semuanya tunduk menjadi ‘khadam baru’ UMNO.
Masakan tidak… dengan menggunakan PAS dan Bersatu untuk menggulingkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat, UMNO kini menggunakan sepenuhnya ‘kuasa’ yang diperolehi untuk menekan kedua-dua parti PAS dan Bersatu…
Ternyata, istilah win-win yang dicanangkan, adalah semata-mata retorik UMNO. Yang nyata dan jelas, yang benar-benar ‘win’ dalam percaturan rampasan kuasa ini adalah UMNO.
Satu yang sangat jelas, adalah melalui perlantikan di GLC. Bagi GLC yang dikategorikan sebaaig ‘lubuk duit’, di sana Pengerusi GLC nya mesti dari UMNO. Lihat di TNB, di Prasarana, di Bostead, di Felda…dan beberapa tempat lagi, hampir semuanya dikuasai oleh UMNO.
Di mana PAS dan Bersatu?… Di LPP, di Kejora, di Kemubu…, Semuanya tempat yang masalahnya lebih banyak berbanding laba.
Cerita yang sama jugak berlaku di negeri. Contoh terbaiknya Johor, disusuli Melaka, Perak dan Kedah… Yang dominan dalam memonopoli jawatan-jawatan di dalam GLC lubuk duit wajiblah UMNO.
Ternyata daalm ‘game’ ini, UMNO sangat advance dan jauh ke hadapan dalam bab menangguk peluang.
Ternyata UMNO menggunakan sepenuhnya bargaining power mereka selepas mendapat kuasa.
Di mana PAS dan sebahagian Bersatu?…
Cukup…mereka sekadar ‘puashati’ berjaya menubuhkan sebuah kerajaan ‘tanpa DAP’…
Biarlah…. Dapat seekor dua jadi Menteri dan Timb Menteri…cukup lah.
Yg penting, kerajaan tanpa DAP…
Sebaliknya di kem UMNO, mereka akan menggunakan peluang ini habis-habian untuk terus menjarah harta negara… Sebabnya, mereka sedar, inilah peluang terakhir mereka untuk mengumpul seberapa banyak dana bagi meniti zaman ‘persaraan’ untuk selama-lamanya selepas PRU ke 15 nanti…

Anonymous said...

Syukur rangka plan ni tak melibatkan ke arah negara islam. Terima kasih hj hadi kerana mengikut apa prncgan dari kami umno. Umno parti melayu yg menjaga pelbagai kaum..

Anonymous said...

Syukur jika tidak ke arah liberal dan avengalist untuk perlembagaan islam. Pkr dan pan dah 100% tolak islam dan ulamak. Dengan sokongan dap mengliberalkan malaysia. Malaysia baru.

Anonymous said...

Dulu madey nak azmin jadi pm. Anwar memang tiada dalam diri madey sejak dulu lagi. Madey bijak gunakan anwar untuk ph menang. Sampai masa madey mungkir. Kalau boleh boboi pun ada dalam senarai tpm.

Anonymous said...

RBA ternakan parti kafir Harbi DA-Pigs adalah syaitan yang sentiasa mencipta pelbagai fitnah untuk memecah-belahkan umat Islam supaya umat Islam menjadi lemah dan DA-Pigs boleh berkuasa.

Untuk mencapai tujuan jahat DA-Pigs ini, RBA kafir menyamar sebagai orang Melayu untuk melaga-lagakan parti Islam dengan parti Melayu.

Malang bagi RBA dan DA-Pigs kerana kaum Melayu tidak percaya pada RBA dan DA-Pigs setelah musuh Islam ini kencing dan menindas kaum Melayu Islam.

Hanya puak munafik liberal yang sanggup menjadi khadam DA-Pigs untuk mengkhianati Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Wah RBA @ anjing kurap ternakan DA-Pigs cuba menyamar sebagai ahli UMNO dan menulis komen poyo tahap gaban untuk melaga-lagakan PAS dengan UMNO.

Cukup-cukuplah RBA menghina otak RBA sendiri. Cermin muka kamu dulu !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails