Sunday, October 19, 2014

Menilai Konsert Hayat Ramli Sarip Dari Sudut Agama.


Ramli berjaya membuai penonton Istana Budaya dengan lagu-lagu popular dendangannya. 

CATATAN SANTAI
HALAMAN HIBURAN
KONSERT Hayat...45 Tahun Seniman Ramli Sarip yang berlangsung di Panggung Sari Istana Budaya, pada malam Jumaat lalu, adakah bercorak Islamik atau tidak? Kata seseorang kepada saya, ingin tahu.

"Biarpun sudah berusia 63 tahun, Penyanyi yang digelar Papa Rock Datuk Ramli Sarip berjaya memberi persembahan bertenaga. Konsert yang mengimbau penglibatannya sepanjang 45 tahun dalam industri muzik tanah air ini membuatkan penonton terpukau dengan kelunakan suara beliau dalam menyanyikan lagu-lagu popularnya." katanya.

"Saya boleh huraikan sikit-sikit. Tapi penilaian saya dari luar, kerana saya tak hadir di majlis itu." Saya jawab.  "Mai kita tengok!!"

Acara bermula tepat pukul 9 malam, Ramli keluar bersahaja berbaju hitam mendendangkan lagu Tersendiri sebagai pembuka tirai pada malam itu. Lebih mengasyikan tiupan seksofon daripada komposer muzik Jari mengiringi nyanyian beliau membuatkan penonton terbuai dan menyanyi bersama-sama penyanyi itu.

Dalam konsert tiga jam itu Ramli mendendangkan lebih 20 buah lagu yang mengembalikan memori zaman kegemilangan rock tanah air sekitar tahun 80-an. Selain itu konsert bersejarah ini turut menampilkan penyanyi asal lagu Zakiah iaitu Achmad Albar yang berasal daripada Indonesia.

Menurut saya, "Tujuan Ramli seperti yang dinyatakan ...

  • "Konsert ini menceritakan perjalanan dan detik permulaan bagaimana saya mencari Ramli Sarip, banyak pengalaman yang saya ingin kongsikan bersama penonton.
  • "Pengalaman bagaimana proses saya berhijrah daripada menyanyi dalam kumpulan iaitu Sweet Charity hingga saya bergerak secara sendiri dengan nama Ramli Sarip," ujarnya.
  • Pada segmen penutup, beberapa lagu popular seperti Teratai, Sejuta Wajah, Kamelia, dan Doa Buat Kekasih mendapat reaksi dan tepukan gemuruh daripada penonton.
Ianya tidak menampakkan apa-apa percanggahan dari sudut Islam, walaupun ada beberapa perkara bertaraf 'khilafiah' dari segi hukum Islam.

Tetapi pada malam itu, selain Achmad Albar, penyanyi Aris Ariwatan dan Dayang Nurfaizah turut tampil sebagai penyanyi undangan pada konsert tersebut. Dalam pada itu, Ramli sempat berinteraksi dengan penonton menyatakan tentang perjalanan kerjaya nyanyian hingga kini.

Di situlah timbulnya penglibatan wanita dipentas terbuka atau bernyanyi di khalayak ramai, jelas bertentangan dengan syariat, yang bukan bertaraf 'khilafiah' lagi."



Kesimpulan:

Apa hukum perempuan menyanyi di khalayak ramai?
Jawapan:
بسم الله، و الحمد لله، و الصلاة والسلام على رسول الله، وبعد
Hukum wanita menyanyikan lagu dan apa sahaja bentuk nyanyiian di khalayak ramai yang mana para pendengarnya sudah tentu terdiri dari kalangan lelaki yang bukan mahram adalah jelas iaitu tidak dibolehkan dalam Islam.

Ini kerana para ulama mengatakan bahawa suara wanita yang dilagukan atau dimerdukan adalah termasuk dalam perkara-perkara kecantikan yang tidak boleh dipertonton dan diperdengarkan kepada lelaki yang bukan mahramnya. Dengan sebab itulah wanita-wanita juga tidak boleh melunak dan memerdukan suaranya apabila bercakap atau berkomunikasi dengan lelaki yang mana ianya boleh membangkitkan syahwat dan rasa ghairah lelaki kepada wanita tersebut.

Firman Allah swt :
يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا
  • Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa maka janganlah kamu merendahkan (melembutkan) suaramu sehingga berkeinginan orang yang berpenyakit di hatinya berbuat jahat kepadamu, maka bercakaplah hanya dengan kata-kata yang baik (kandungan dan tatacaranya)" [Al-Ahzab : 32]
Berdasarkan ayat di atas , maka suara wanita yang sengaja dilembutkan dan dimerdukan serta dimanjakan , hukumnya adalah tidak boleh diperdengarkan kepada khalayak lelaki apatah lagi jika ianya boleh membawa kepada fitnah dan membangkitkan nafsu.

Imam Qurtubi menyebut bahawa, kerana suara tersebut akan menjadikan orang-orang lelaki munafiq dan ahli maksiat berfikir jahat.

Rujukan:
  • Adwa al-Bayan, 5/10
  • Tafsir At-Tabari ; 3/22
  • Tafsir Ibn Kathir, 3/483 ; Al-Jami' Li Ahkam Al-Quran, 14/177
Maaf, begitulah secara ringkas saya menilai konsert Hayat Ramli Sarip dari sudut Agama Islam. Wallahu 'aklam. 

Catatan Santai Ibnu Hasyim  
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com       

19 okt 2014 KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails