Saturday, June 18, 2011

Hina PAS Boleh Berkira Lagi, Tapi Hina Islam...


KL 18 Jun 11: Hina PAS mungkin boleh berkira dan tolak ansur lagi. Tapi hina Islam tidak boleh dimaafkan, dan perlukan jalan penyelesaian segera, menurut pandangan Weblog Ibnu Hasyim. Oleh itu cadangan PAS mahu kerajaan menubuhkan satu panel khas pengawasan syariah yang berfungsi mengawal penyiaran dan memandu media perdana supaya tidak bercanggah dengan agama Islam perlu diberi perhatian segera.

Sebentar tadi Ketua Penerangannya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini menegaskan, langkah itu penting berikutan insiden penyiaran karikatur bertajuk “Kekeliruan Kes Rogol” dalam akhbar milik Umno, Utusan Malaysia, yang didakwa menyeleweng dari ajaran Islam sebenar.

“Dialog ‘peralatan itu tak boleh jadi saksi, sebab dia tak ada telinga dan tak ada mata! Dia hanya Besi.’ menghina hukum Islam danmenimbulkan kekeliruan umat Islam lembaga pengawasan syariah ini bukan sahaja mengawal agar penyiaran tidak bercanggah dengan syarak, tetapi turut memandu media perdana agar setiap bahan penerbitan yang boleh merosakkan minda atau akhlak remaja dapat dikawal,” kata beliau dalam satu kenyataan disiarkan di blognya hari ini.

Pesuruhjaya PAS Pahang ini berkata, setiap bahan penyiaran perlu disaring kerana ia mempunyai kesan langsung kepada rakyat. “Mutakhir ini pelbagai penulisan yang bersifat kontroversi, menjejas perpaduan masyarakat dan kaum, dan menggugat akidah seolah-olah menggambarkan bahawa sudah tiada langsung kawalan kepada etika dan tanggungjawab sosial terhadap pemberitaan,” kata Tuan Ibrahim.

Berkaitan isu penyiaran karikatur di Utusan Malaysia yang menghina Islam, kata Tuan Ibrahim, “saya menasihatkan pelukis karikatur dan editor Utusan Malaysia yang terlibat untuk meminta maaf dengan kadar segera.”

Malah kata beliau, kesilapan mereka boleh dianggap sebagai satu penghinaan besar kepada hukum syarak dan juga telah mengelirukan orang ramai mengenai ajaran Islam yang sebenar dalam isu rogol. Beberapa pihak mengecam Utusan Malaysia ekoran tindakannya menyiarkan karikatur itu.

Semalam, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menggesa Utusan Malaysia memohon maaf secara terbuka kepada umat Islam. Presidennya Dr Muhd Razak Idris menegaskan karikatur itu yang disiarkan dalam Utusan Malaysia mengandungi unsur-unsur menghina perundangan Islam.

Persatuan Ulama Malaysia (PUM) dan Dewan Pemuda PAS Kelantan mengecam penyiaran karikatur itu sambil menyifatkan ia menghina Islam dan mahu penerbit dan pelukis karikatur itu didakwa. Akhbar Utusan Malaysia awal minggu ini menggambarkan mangsa rogol membuat laporan kepada pihak dalam dua situasi berbeza secara jelas menghina golongan ulama dan Islam.

Karikatur itu yang disiarkan pada muka surat 15 Utusan Malaysia, menyaksikan dua situasi berbeza yang terpaksa dialami oleh mangsa rogol.

Dalam situasi pertama, mangsa rogol telah mengemukakan aduan kepada jabatan agama, namun ditolak kerana menurut karikatur itu mangsa memerlukan empat orang saksi sedangkan mangsa hanya mempunyai rakaman video. Sementara itu dalam situasi kedua, mangsa telah membuat laporan polis dan pegawai yang menguruskan kes itu berkata rakaman video boleh dijadikan bukti.

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Nik Mat pula menyifatkan Utusan Malaysia sebagai “Denmark Malaysia” kerana menyiarkan karikatur yang menghina syariat Islam. Beliau berkata demikian dengan merujuk kepada akhbar Denmark yang pernah menyiarkan karikatur yang menghina Islam dengan menerbitkan kartun Nabi Muhammad memakai serban yang bentuknya mirip sebutir bom.

"Kerajaan UMNO/BN perlu berhati-hati dan memilih pegawai yang 'celek agama' dalam mengendali urusan media negara ini, supaya tidak lagi berlaku seperti itu. Bos No 1 BN pun kena celek agama juga.. baru dia tahu apa kakitangannya buat.." kata editor Weblog Ibnu Hasyim lagi. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

Bila sesiapa pun melihat kepada kartun itu perkara pertama yg terlintas adalah parti PAS. Ini adalah kerana bukanlah Islam itu PAS dan jugak sebaliknya.

Malahan pendekatan PAS yg sebelum ini mengizinkan pihak gereja menggunakan kalimah Allah jelas satu penghinaan terhadap Islam itu sendiri.

Gunakan lah akal fikiran yang Allah sudah berikan itu dgn waras.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails