Tuesday, November 23, 2010

Perang S'ngor- Syabas Memuncak, Hentikan T/Budi




KUALA LUMPUR, 23 Nov 10:“Perang” antara kerajaan negeri Selangor dan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) mula memuncak dengan agensi itu diberi notis 14 hari supaya menghentikan program Tabung Budi atas alasan ia melanggar syarat perjanjian konsesi air.

Notis bertarikh 23 November – hari ini – dikeluarkan oleh Pengarah Kawal Selia Air Selangor Nor Azmi Diron di bawah Subseksyen 12(2) Akta Pembekalan Air 1997.

“Selain menghentikan program tersebut dalam masa 14 hari, Syabas juga dikehendaki memaklumkan kepada kerajaan Selangor berkenaan pembatalan Tabung Budi.

“Pembatalan tersebut juga perlu diiklankan di dalam akhbar-akhbar utama di Malaysia,” kata Pejabat Menteri Besar Selangor dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Kata kenyataan itu, mengikut notis itu, Lesen Pembekalan Air yang diberikan kepada Syabas mengikut Subseksyen 12 (3) Akta Pembekalan Air 1997 akan dibatalkan jika Syabas gagal mematuhi arahan pembatalan program itu.

Notis tersebut juga telah mengingatkan Syabas bahawa selaku pemegang lesen, syarikat itu hanya boleh mengutip dan menyimpan caj yang masih berhutang (caj tertunggak) oleh pengguna dalam kawasan pembekalan air.

Syabas tidak boleh mengutip sumbangan daripada orang ramai bagi tujuan membayar caj bekalan air tertunggak seperti yang dilakukannya melalui Tabung Budi, katanya.

Semalam, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, kerajaan Selangor akan meminta kerajaan pusat menarik balik lesen konsesi yang diberikan kepada Syabas jika syarikat itu didapati mengutip balik kos 20 meter padu air yang disubsidi oleh kerajaan Selangor kepada rakyatnya menerusi Tabung Budi.

Khalid berkata Syabas tidak berhak mengutip derma daripada mana-mana individu pengguna air yang mendapat subsidi daripada kerajaan negeri menerusi tabung yang dilancarkan syarikat itu.

“Jika benar ada individu yang mahu mendermakan subsidi yang diberikan, mereka hendaklah memulangkannya kepada kerajaan negeri dan bukannya kepada Syabas. Syabas tidak boleh menggunakan duit subsidi itu. Duit subsidi yang saya gunakan ini ialah duit negeri untuk rakyat.

“Saya akan berbincang perkara ini dengan Penasihat Undang-Undang Negeri Selangor dan pihak kewangan negeri sebab dalam perjanjian penswastaan yang dibuat bersama Syabas, kerajaan negeri tidak menyatakan Syabas boleh jalankan usaha ini (mengutip balik kos 20 meter padu air).

“Kita mahu lesen Syabas dirampas jika didapati tidak menjalankan tugas seperti yang dijanjikan dalam perjanjian penswastaan,” katanya.

Tabung Budi dilancarkan Syabas pada 24 Ogos lepas melibatkan skim yang membolehkan pengguna air membayar balik kos 20 meter padu air bernilai RM11.40, yang disubsidi kerajaan negeri kepada rakyat Selangor setiap bulan, diserahkan kepada Syabas.

Wang kutipan itu nanti akan disalurkan kepada golongan kurang berkemampuan yang tidak menerima 20 meter padu air percuma bagi mendapatkan semula sambungan air bersih ekoran kegagalan mereka membayar bil. (Sumber: The Malaysian Insider/AK)

1 comment:

Anonymous said...

MB Selangor dgn bantuan SU baru Faekah nampaknya telah menjumpai sasaran dan waktu sesuai untuk menembak tepat SYABAS.
YA!!! Kerajaan Selangor telah bayar kepada SYABAS. Jadi kenapa kutip dari pengguna di Selangor yang konon perihatin kepada SYABAS?
PR Selangor perlu mengemaskini data dan maklumat agar SYABAS diamsuhkan dari urusan air diurus terus oleh kerajaan Selangor
Perang air Sel-SYABAS adalah satu bukti kukuh betapa projek pengswastaan MAHATHIR menindas rakyat. Indah Water adalah satu lagi contoh pembaziran duit rakyat.
rakyatsudah cukup menderita dari 22 tahun di bawah Mahathir.
SAYANG, pemimpin UMNO penakut dan tidak berani membetulkan malapetaka Mahathir ini.
Apa lagi yang ditunggu sebelum negara lingkup dan Petronas muflis?
Cukuplah dengan Perwaja dan projek HICOM dan Proton yang menyedut puluhan bilion ringgit duit rakyat.
Adakah pimpinan UMNO sekarang juga mahu menjadi toyol2 kecil mengganti hantu raya?
Atau mereka juga mahu melakukan benda yang sama pada skala yang lebih kecil?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails