Thursday, April 23, 2009

Jangan Takut, Jihad Adalah Ibadat Seperti Juga Sholat, Puasa Dll…

Isnin, 20/04/2009 - Sumber Palestin melaporkan pada Khamis malam (16/4/2009) bahawa Tentera Udara Israel telah melepaskan tembakan ke sebuah rumah di timur Dir Al Balah, Semenanjung Gaza sehingga menghancurkannya. Rumah yang hancur itu adalah milik penduduk bernama Hasan Abu Safiyya. Tiada kecederaan dilaporkan dan rumah itu kosong ketika dibom. sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
Jihad membela rakyat Palestin tidak semestinya dengan pergi ke Palestin...


Renungan 10 Minit Sebelum Tidur 2:


MARI kita renung Al-Quran, sebagai menyambung R10mst 1 yang lalu mengenai pelajaran jihad. Pada ayat-ayat yang diturunkan di Makkah (ayat Makiyyah) menunjukan makna Jihad menurut bahasa biasa ialah antaranya…


“Sesiapa yang berjihad maka sesungguhnya ia berjihad untuk dirinya sendiri.” (QS Al-Ankabut 6)

“Jika kedua orang tuanya berjihad terhadapmu agar kamu mempersekutukan Aku dengan apa-apa yang tidak ada pengetahuan padamu maka janganlah kamu mentaati keduanya.” (QS Al-Ankabut 8 )

“Dan orang-orang yang berjihad dijalan Kami, sungguh Kami benar-benar akan menunjukkan mereka pada jalan-jalan Kami.” (QS Al-Ankabut 69)

“Dan jika keduanya berjihad terhadapmu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu menta’ati keduanya….” (QS Luqman 15)


Kalau kita lihat perkataan Jihad pada ayat-ayat yang turun di Madinah (ayat Madaniyyah) adalah berjumlah 26 perkataan dan kebanyakan menunjukan dengan jelas makna Qital (Perang), diantaranya…


Surat At-taubah ayat 41 (QS 9:41), “Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan ataupun merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan dirimu dijalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.”

Surat At-Taubah ayat 86, “Dan apabila diturunkan surat (yang memerintahkan kepada orang munafik itu).. Berimanlah kamu kepada Allah dan berjihad beserta Rasul-Nya, Nescaya orang-orang yang sanggup di antara mereka meminta izin kepadamu (untuk tidak ikut berjihad) dan mereka berkata, ” Biarlah kamu berada bersama orang- orang yang duduk.”


Dan Banyak lagi ayat-ayatnya.. QS Al-Baqarah 218, QS Al-Imran 142, QS An-Nisa 95, QS Al-Anfal 72, 74, 75, QS At-Taubah 16, 19, 20, 24, 44, 73, 81, 88 QS Al-Hujarat 15 QS Al-Maidah 35, 54 QS Al-Ankabut 6, QS As-Saf 11, QS At-Tahrim 9, QS Al-Mumtahanah 1, QS Muhammad 31.


Mari kita lihat pula hadist-hadist yang menunjukan makna Jihad menurut syarak, antaranya..


Dari Amru bin Abasyah berkata:

Seorang bertanya.. “Wahai Rasulullah, apakah Islam itu?”

Beliau menjawab, “Hatimu menyerah dan orang-orang Muslim selamat dari gangguan tangan dan lisanmu.”

Ia tanya lagi, “Islam macam mana yang paling utama?

Beliau menjawab, “Al-Iman”.

Orang itu bertanya lagi, ”Apakah Iman itu?

Beliau menjawab, “Engkau beriman kepada Allah, MalaikatNya, Kitab-kitabNya, Rasul-RasulNya dan kebangkitan setelah mati.”

Ia bertanya lagi, “Iman macam mana yang paling utama?

Beliau menjawab, “Hijrah”.

Ia bertanya, “Apakah Hijrah itu?

Beliau menjawab, “Engkau tinggalkan kejahatan.”

Ia bertanya lagi, “Hijrah macam mana yang paling utama?

Beliau menjawab, “Al-Jihad.”

Ia bertanya lagi, “Apakah Jihad itu?

Beliau menjawab, ” Engkau perangi orang-orang kafir jika engkau jumpai dimedan perang.”

Ia bertanya lagi, “Jihad macam mana yang paling utama?

Beliau menjawab, “Siapa yang diluBoldkai anggotanya dan dialirkan darahnya.”

(Hadith Riwayat Ahmad)


Bila sebut Jihad, maka terlintas di benak sahabat Nabi, ertinya ‘perang’, sebagaimana dalam hadis ini…


Dari Abu Qutadah RA, dari Rasulullah SAW, bahawa baginda berdiri dikalangan mereka kemudian menyebutkan, “Sesungguhnya Jihad fi Sabilillah dan Iman kepada Allah itu adalah amal-amal yang paling utama.”

Seseorang berdiri bertanya, “Wahai Rasulullah bagaimana pendapat tuan sekiranya saya terbunuh fi sabilillah, apakah semua dosa-dosa saya terhapus?”

Rasulullah jawab, “Ya, jika engkau terbunuh fi sabilillah sedangkan engkau tetap sabar, semata-mata mencari pahala, maju terus, tidak mundur!” Kemudian Rasulullah SAW tanya lagi, “Apa yang engkau cakap tadi?”

Orang itu bertanya, ““Bagaimana pendapat tuan sekiranya saya terbunuh fi sabilillah, apakah semua kesalahan saya juga akan terhapus?”

Rasulullah menjawab, “Ya, jika kamu bersabar, semata-mata mencari pahala, maju terus tidak mundur, kecuali hutang (tidak akan terhapus)! Kerana Jibril AS kata begitu padaku.”

(Hadith Riwayat Muslim no.1885).


Jadi, Jihad adalah salah satu jenis ibadah tertentu yang telah disyariatkan Allah kepada umat Islam sebagaimana ibadah Sholat, Zakat, Puasa dan ibadah-ibadah lainya. Oleh itu takrif Jihad menurut bahasa semata-mata tidak tepat jika kita gunakan sebagai takrif jihad menurut syarak seperti ibadah-ibadah lainnya. Misalnya sholat, menurut bahasa ‘sholat’ artinya ‘doa’. Tetapi jika yang dimaksudkan dengan perkataan sholat itu adalah salah satu dari jenis ibadah maka tidaklah dapat dikatakan bahawa setiap doa itu adalah sholat.


Begitu juga ibadah ‘puasa’ (siyam). Menurut bahasa ertinya menahan atau mengekang dari makan dan minum. Apakah setiap perbuatan menahan dari makan dan minum pada waktu tertentu dapat dikatakan siyam (puasa) secara syar’i? Tentu tidak. Maka demikian pula halnya Jihad yang ertinya menurut bahasa adalah ‘mengerahkan segenap kekuatan dalam perkara apa saja’ dapat dikatakan Jihad. Kerana Jihad sudah merupakan satu jenis ibadah yang tertentu dalam syariat Islam, iaitu ‘pengerahan segenap kekuatan dan kemampuan dalam berperang fi sabilillah dengan jiwa, harta, lisan dan sebagainya’.


Firman Allah SWT, “Hai Nabi, berjihadlah (perangilah) orang-orang kafir dan orang-orang munafik itu, dan bersikap keraslah terhadap mereka. Tempat mereka adalah Neraka Jahanam. Dan itulah tempat kembali seburuk-buruknya.” (QS At-Taubah 72)

Dalam menafsirkan ayat ini Ibnu Mas’ud berkata: “Perangilah orang-orang kafir dan orang-orang Munafik dengan tangan, dan jika tidak mampu maka harus mengingkari pada wajah. Dan Ibnu Abbas mengatakan: “Allah SWT memerintahkna Nabi SAW untuk memerangi orang-orang kafir dengan pedang dan memerangi orang-orang munafik dengan lisan dan tidak bersikap lembut terhadap mereka.” (Tafsir Ibnu Katsir 2/408).

“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (QS Al-Baqarah 216).

“Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak (pula) kepada hari kemudian dan mereka tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan tidak beragama dengan agama yang benar (Agam Allah), (iaitu orang-orang) yang diberikan Al-Kitab kepada mereka, sampai mereka membayar jizyah dengan patuh, sedang mereka kalam keadaan tunduk”. (QS At-Taubah 29).


Oleh itu, apa sebenarnya takrif Jihad? Kita sambung seterusnya..


Wassalam dari Ibnu Hasyim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails