Thursday, February 12, 2009

Sejarah Pang5 Bukit Gantang… Tolak BN?



Ibnu Hasyim Catatan Santai

PANG! … 5 jari lekat di muka. Konon, itukah asal perkataan ‘panglima’. Penampar… lambang kekasaran seorang jagoan? Atau lambang tangan terbuka… Lambang PAS semasa mula-mula ditubuhkan? (sila lihat http://www.ibnuhasyim.com Sunday, August 5, 2007 Sejarah PAS 8: Bermula Dengan Tangan Terbuka)

Bukit Gantang pula merupakan salah sebuah mukim yang terletak dibawah pentadbiran Daerah Larut, Matang dan Selama. Mukim ini terletak bersempadanan dengan Mukim Kg Buaya, Daerah Kuala Kangsar yang memisahkannya dengan sebuah bukit yang dikenali sebagai Bukit Berapit. Kini Bukit Gantang menjadi tumpuan politik Malaysia apabila Ahli Parlimen Bukit Gantang dari PAS, Roslan Shaharum, meninggal dunia, beberapa hari lepas. Kerusinya kini kosong dan perlu diganti, maka diadakan pilihan raya kecil semula.

Dalam daerah ini terdapat sebuah kampung bernama Kampung Bukit Gantang. Kampung Bukit Gantang dan Kampung Kubu ini berkait rapat dengan sejarah Long Jaafar dan bapa saudaranya Dato' Panglima Bukit Gantang. Mereka adalah orang Melayu terkaya dan berpengaruh di negeri Perak sekitar tahun 1800–1850an, yang merupakan Pemungut Cukai di Kerian dan Kurau ketika itu. Dato' Panglima Bukit Gantang dikatakan mula-mula membuka kampung ini, yang dinamai dengan namanya Kampung Bukit Gantang. Dato Panglima Bukit Gantang meninggal dunia pada Isnin April 20, tahun 1818.

Maqam Panglima Bukit Gantang terdapat di Kampung Kubu dan merupakan peninggalan sejarah yang dipelihara baik-baik. Long Jaafar anak saudaranya pula adalah orang Melayu yang mula-mula menjalankan perusahaan melombong bijih-timah di Daerah Larut. Dalam tahun 1848 Long Jaafar telah memulakan perusahaan melombong di Kelian Pauh ataupun lebih dikenali sekarang sebagai Bandar Taiping. Dalam masa yang singkat beliau telah beroleh kejayaan, menempatkan dirinya sebagai orang terkaya dan berpengaruh di Daerah Larut bahkan jua di dalam negeri Perak.

Dalam tahun 1850, Raja Muda Ngah Ali telah mengurniakan Daerah Larut kepada Long Jaafar. Kemudian dalam tahun 1856, Raja Ngah Jaafar yang menggelar dirinya sebagai Sultan Perak telah memberi pula surat kuasa kepada Long Jaafar. Surat bertujuan menambah kukuhkan lagi surat kuasa yang diberi oleh Raja Muda Ngah Ali sebelum itu. Long Jaafar meninggal dunia pada 6 Jamadil Akhir 1272 bersamaan Ogos 1858, digantikan oleh anaknya Ngah Ibrahim. Dizaman kekuasaannya, Long Jaafar telah membina kota kediaman di Kampung Bukit Gantang atau disebut ‘kubu' oleh orang-orang disitu, Makamnya juga telah dibina di dalam kota tersebut.

Kubu itu dikatakan menjadi salah satu antara tempat perlindungan Ngah Ibrahim bersama pengikut-pengikutnya untuk bertahan dari serangan British dalam Perang Larut. Akhirnya Ngah Ibrahim dapat ditawan oleh British dan dibuang di Pulau Sycelles. Makam Long Jaafar terletak di kawasan belakang Pejabat Penghulu Kampung Bukit Gantang iaitu kira-kira ¼ km ke dalam. Makamnya terjaga dengan baik, tetapi bekas kota (kubu) kediamannya hanya tinggal kesan tembok sahaja.

Semasa dibawah era pemerintahan Long Jaafar, Bukit Gantang telah dibangunkan dengan pelbagai kemudahan awam seperti bangunan-bangunan kedai, pejabat-pejabat orang besar jajahan, Stesen Keretapi Bukit Gantang dan laluan jalanraya yang menghubungkan Bukit Gantang dengan Sg Limau yang pada ketika itu dijadikan sebagai pelabuhan utama Jajahan Larut. Pada masa itu, pendapatan utama bagi Jajahan Larut adalah perlombongan bijih timah yang diusahakan di Taiping. Kebanyakannnya diusahakan oleh imigran melalui perjanjian dan konsesi yang dianugerahkan kepada mereka oleh Long Jaafar. Iaitu…

1…Imigran Cina Manchu beragama Islam dari kumpulan ‘Hai San’.
2…Imigran Cina Pulau Pinang yang beragama Buddha dari kumpulan ‘Ghee Hin’.

Menurut http://sejarahnagarakedah.blogspot.com

…isteri (nama sudah tidak diketahui lagi) kepada Tunku Muhammad Chan Keramat Tok Tekai @ Mat Sirat ini, ialah adinda (adik) kepada isteri Panglima Bukit Gantang Nai Lang Raja Siam Songkhla (kedua beradik perempuan ini adalah anakanda Maharaja China Manchu). Pada masa yang sama isteri Tunku Muhammad Chan Keramat Tok Tekai @ Mat Sirat ini juga adalah bonda Sultan Muhammad I Kelantan Nik Diah @ Ngah Haji Muhammadiah Keramat Tok Bai.

Manakala kakaknya pula adalah isteri Panglima Bukit Gantang dan bonda kepada Sultan Jaafar Mad Azam Syah atau Long Jaafar. Kedua mereka adalah anakanda Maharaja China Manchu. Dengan sebab itulah dikatakan bahawa Long Jaafar telah membawa masuk orang-orang China Khaek (Islam) untuk melombong bijih timah di Larut. Long Jaafar @ Sultan Jaafar Mudazam Syah adalah juga cucu Maharaja China Manchu, Maharaja Chia-ch'ing.

Menurut buku Joginder Singh Jessy, ‘Tawarikh Tanah Melayu, 1400-1959’, ms 153, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka… Puak khaek, dari kongsi gelap Hai San (bermaksud bagi pesanan) adalah orang-orang China yang beragama Islam. Patutlah puak Ghee Hin dengan Hai San ini suka bergaduh! Khaek’ @ Khaeg bermaksud Islam dalam bahasa Siam Kedah. (Sebagai contoh, tempat peranginan Phuket asalnya adalah Po-Kheg bermaksud bapa-Islam atau raja yang memerentah disitu dulunya adalah beragama Islam. (Lihat lagi catatan ahli akademik Thailand hari ini mengenai ‘khaeg’ di blog http://sejarahnagarakedah.blogspot.com).

Mengapa puak-puak Hai San dan Ghee Hin itu suka bergaduh, sedangkan mereka berasal dari sebuah negera dan satu bangsa? Kita mesti ingat bahawa puak Ghee Hin itu dibawa dari Pulau Pinang yang diasuh dan dididik penjajah, dan bukan pula beragama Islam. Sejarah juga membuktikan, bagaimana bangsa-bangsa yang dibawa masuk ke Tanah Melayu dulu dipisah-pisahkan melalui penempatan-penempatan menurut kaum. Kaum India di estet-estet, kaum Melayu di bidang pertanian dan orang Cina di sektor perniagaaan, walaupun orang Melayu pernah menguasai dunia niaga di Asia Tenggara sebelumnya.

Maka akhirnya perselisihan puak-puak kecil itupun membesar menjadi perselisian kaum dan bangsa pula? Kita ingat pula, bagaimana kemerdekaan yang diberi bersyarat, dipaksa mengekalkan undang-undang mereka, walaupun undang-undang itu bukan undang-undang kaum Cina dan India, bahkan undang-undang yang amat asing bagi penduduk asal negara ini. Bagaimana penjajah berjaya mengasingkan Singapura dari Malaya, dan mencantumkan Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia yang pernah menimbulkan ketegangan di alam Melayu sesuai dengan ‘dasar pecah-pecah jajah’nya itu.

Mereka terus menggunakan talibarut-talibarut dungu mereka sehingga berlaku peristiwa 13 Mei 69, dan isu-isu perkauman yang menjadi berterusan. Kita tidak mahu hal ini berulang lagi. Kita tidak mahu pemimpin-pemimpin yang mengapi-apikan perkauman, cuba melaga-lagakan rakyat dengan sultan, demi mengekalkan kekuasaan mereka. Mereka korek-korekkan isu raja dan isu bangsa, sama seperti tujuan penjajah tersebut. Jadi kalau anda mahu tidak jadi kuda tunggangan puak-puak yang macam penjajah itu, tentukan dalam pilihan raya kecil Bukit Gantang ini, supaya BN tidak menang lagi. Sebagai amaran kepada BN jangan permain-mainkan kerajaan pilihan rakyat.. Barulah anda benar-benar pang5!!

(Sila rujuk juga http://www.ibnuhasyim.com/ Thursday, January 15, 2009 Sikap Sangka-buruk Kaum Cina… Dr Mohd Ucap Syabas Kepada Guan Eng..)

Sekian, sembang-sembang menyambut pilihan raya kecil Bukit Gantang.. Wallahu ‘aklam.

ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Feb 12, 2009. KL

3 comments:

Anonymous said...

Dato' Panglima Bukit Gantang Musuhi UMNO/ Dato Panglima Bukit Gantang Is UMNO's Enemy

Mengikut sejarah yang tersurat, Dato Panglima Bukit Gantang pernah mengisytiharkan permusuhan beliau kepada UMNO secara terbuka. Ikutilah nukilan dari Wilkepedia Bahasa Melayu


Haji Abd Wahab selaku Menteri Besar Perak telah menubuhkan Parti Kebangsaan Perak (Perak National Party). Pada peringkat awal, parti-parti politik bercorak kenegerian sahaja. Ketika itu seseorang boleh menyertai dua atau lebih parti politik.

Kemudian pada Mac 1953 Dato' Panglima Bukit Gantang (walaupun sebagai Pengerusi UMNO Perak) telah mula mengusahakan penubuhan sebuah parti politik yang lain di luar kekuasan UMNO dan memberikan sokongan politiknya kepada Dato Onn Jaafar yang telah menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (Independence of Malaya Party / IMP).

Pada April 1953 beliau telah dipecat dari UMNO tetapi cawangan-cawangan UMNO Perak telah menyokong Haji Abd Wahab dengan majoriti undi percaya 37 berbanding 15. Presiden UMNO, Tunku Abdul Rahman memberi amaran kepada cawangan-cawangan UMNO di Perak bahawa mereka akan dipecat jika terus-terusan mengakui Dato' Panglima Bukit Gantang sebagai pengerusi UMNO Perak. Akhirnya sebahagian besar UMNO Perak keluar menyertai Dato' Panglima Bukit Gantang menubuhkan Parti Kebangsaan Perak yang menjadi teman politik Dato' Onn dan Parti Kemerdekaan Malaya

Ertinya, rakyat di Bukit Gantang harus menyahut semangat dan peninggalan Dato Panglima dengan menghumban UMNO ke Selat Melaka dan mengundi calon PAS di dalam PRK Bukit Gantang akan datang.

Ingatlah, kalau Dato Panglima boleh tolak UMNO sedangkan beliau adalah pengasas UMNO, mengapa rakyat Bukit Gantang tidak boleh.

Ayuh ke arah perubahan


(English Version)


Dato' Panglima Bukit Gantang was the first Perak Menteri Besar. But according to the Wilkepedia report above, Dato Panglima Bukit Gantang withdrew himself from UMNO and fought UMNO.

He was, in fact, one of UMNO's founding members and yet he decided from that point early in Malaysia's history that UMNO is the wrong party to be in.

The voters in Bukit Gantang must follow the footstep of Perak's first Menteri Besar in rejecting UMNO. If the Dato panglima can do it, why can't you?

Tulang Besi

Shonzu said...

Kepada Gigi Rongak Tulang Besi, apakah yang menyebabkan Datuk Onn keluar dari UMNO dan menubuhkan IMP? Kenapa anak cucu Datuk Onn sertai UMNO dan ada menjadi pemimpin kepada parti itu? Kalau sedara merasakan Dato' Panglima Bukit Gantang tak mahu menyertai UMNO pada waktu itu ada sebabnya, mungkin kalau beliau masih hidup ketika ini beliau pasti akan memilih UMNO sebagai wadah perjuangannya. Beliau takkan memilih PAS atau PKR atau DAP sebagai wadah perjuangan beliau yang sering menipu rakyat walaupun ada sebahagian rakyat yang buta hati, buta mata dan pekak telinga untuk mengetahui kebenaran.

Fikir-fikirkanlah saudaraku.....

Anonymous said...

gfzs [url=http://www.bootswould.com]cheap ugg boots[/url]
Other than, these large or significantly less high boot styles are good for choosing costume. They think these are quick they will not have on the attractive apparel. Now I notice you that won't feel lower if you are short. Ugg boots offer quite a few styles of footwear for your requirements. They even make Ugg Classic Small, Ugg boot Coquette and Ugg boot Dakota.


afjv [url=http://www.bootswould.com]sale uggs[/url]
Because of the big and appearance Uggs are actually considered to be boring and away from vogue. But I believe that it is this selection which makes for the reason that jump out in the audience. Fundamentally InUGGInch is brief for InunsightlyInches - so, In .Ugg bootInches seemingly supposed "unsightly boots." But weren for the reason that added into lifetime with the ease and heat they given to your toes? The solution depends on the reality that Ugg boot ended up initially utilised by sheep herders within australia. Visualize strolling mls over a landscape in some ladies high heel sandals. After the day you may have sore spots the length of a baseball. So convenience I do believe is the leading Unique selling position of Ugg boot.


zzkg [url=http://www.bootssay.com]ugg boots outlet[/url]
ugg boots sales tepid to warm water with cleaning soap will rest every nerve on ft and in many cases the body

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails