Wednesday, August 13, 2008

Mengapa Guan Eng Pilih Umar, Tidak Muawiyah?



Ibnu Hasyim: Catatan Santai


PADA suatu hari Khalifah Umar Abdul Aziz berpidato di hadapan rakyatnya.. Seperti biasa pidatonya amat menarik, tetapi kali ini agak canggung. Beliau sering mengibas-ngibaskan bajunya, sesekali ke kanan dan sesekali ke kiri. Membuat orang ramai mulai sedar tidak sesuai antara gerak tangan dengan kandungan pidatonya.


Akhirnya lepas ceramah baru mereka tahu, rupanya baju yang dipakai Khalifah baru saja dibasuh dan belum kering lagi. Kerana tiada baju lain lagi, maka baju itu dipakai juga. Oleh itu beliau selalu mengerak-gerakkan bajunya ketika berpidato agar cepat kering.


Suatu ketika lain, kakak kepada Fatimah Abdul Malik isterinya, datang menemui adiknya itu dan melihat Khalifah yang sedang sakit, berkata, “Fatimah! Basuhlah pakaian Khalifah itu… Sekejap lagi orang ramai akan masuk menemuinya”.


“Demi Allah, beliau tiada lagi pakaian lain kecuali yang dipakai itu", jawab Fatimah, isterinya yang setia.


Pernah seorang perempuan Mesir telah datang ke Damsyik kerana ingin bertemu dengan Amirul Mukminin Khalifah Umar Abdul Aziz. Dia bertanya-tanya di mana istana Khalifah dan orang ramai pun menunjuknya. Se sampai saja di rumah itu, lalu bertemu dengan seorang perempuan berpakaian lusuh dan buruk bersama seorang lelaki yang bergelumang dengan tanah, sedang memperbaiki rumahnya.


Terkejut besar wanita itu, bila bertanya dan mengetahui yang ditanya itu adalah Fatimah isteri Khalifah sendiri.. yang berpakaian tidak seperti permaisuri kepada raja yang berkuasa. “Mengapa puan tidak menutup diri dari lelaki tukang bancuh pasir itu?” Tanya wanita Mesir itu, yang dilayani baik oleh isteri Khalifah.


“Tukang bancuh pasir itulah Amirul Mukminin (Khalifah)!” Jawab Fatimah tersenyum. Sekali lagi tetamu itu terkejut dan beristighfar, kerana lelaki itu adalah suami Fatimah, iaitu Khalifah sendiri.


Sebenarnya Khalifah Umar tidak mempunyai pelayan kecuali seorang kanak-kanak lelaki. Dialah satu-satunya pelayan di rumah Umar. Fatimah memberinya makan kacang setiap hari sehingga bosan. “Kacang.. Kacang. Hari-hari kacang," rungut pelayan itu.


Inilah makanan tuanmu Amirul Mukminin, wahai anak!" kata Fatimah.


Umar juga pernah sediakan 2 lilin di rumahnya, satu untuk guna negara dan satu lagi guna keluarga… Begitulah berhati-berhatinya beliau dengan harta, terutamanya yang melibatkan harta rakyat. Terdapat banyak lagi riwayat dan athar sahabat-sahabat yang menceritakan tentang keluruhan budinya. Pada zaman pemerintahannya dianggap oleh ahli sejarah merupakan zaman yang paling adil dalam kerajaan Bani Umaiyah.


Beliau mangkat pada tahun 720 Masihi (25 Rejab 101 Hijrah) kerana termakan racun semasa berumur 39 tahun. Beliau memerintah selama 2 tahun 5 bulan 4 hari. Pun begitu, dikatakan Khalifah Umar juga bersifat tidak mahu menakluk negeri-negeri asing, walau beliau telah berusaha menghantar pendakwah-pendakwahnya keluar tanah Arab ke timur atau ke barat.


Sehingga ada ulama-ulama yang bila ditanya perbandingan Umar Abdul Aziz dengan Muawiyah Abu Sufian (Khalifah pertama Bani Umaiyah) dalam politik pemerintahan… “…nak dibandingkan dengan debu yang lekat di kaki kuda (ada yang sebut sepatu) Muawiyah pun masih tidak sama…” Ertinya, jauh lebih hebat pemerintahan Muawiyah lagi.


Mengapa sampai begitu?


Muawiyah masuk Islam bersama ayahnya Abu Sufian ketika pembukaan Makkah oleh Nabi SAW. Setelah berhijrah ke Madinah, beliau dilantik sebagai jurutulis wahyu. Iaitu orang kepercayaan Nabi SAW.


Muawiyah adalah seorang yang panjang akal, cerdik cendakia lagi bijaksana, luas ilmu dan siasatnya, terutama dalam urusan dunia, pandai mengatur pekerjaan, ahli hikmah, lemah lembut, fasih lidahnya dan berarti tutur katanya. Siapa yang mendekat kepadanya, jarang tidak terikat oleh lemak manis mulutnya. Pemaaf pada tempat yang patut dimaafkan, keras pada tempat yang patut keras, tetapi lebih banyak maafnya dari marahnya. Dermawan dan gila kekuasaan.” Tulis Prof Dr HAMKA dalam bukunya ‘Sejarah Umat Islam’ Terbitan PN-1994.


Muawiyah terpilih sebagai Khalifah agak luar biasa, bukanlah atas kehendak umum sebagaimana terpilihnya Khalifah yang 4, iaitu Abu Bakar, Umar (moyang Umar Abdul Aziz), Usman & Ali. Beliau menumpukan kepada perluasan kekuasaan, termasuk ke negeri yang baru, sebelah timur tanah Arab, seperti Qaigan. Menghantar tentera menyerang Sind bersempadan Hindustan, Bannah dan Lahore.


Menyerang kerajaan Romawi dengan angkatan darat dan laut. Ditakluknya pulau-pulau di hadapan Yunani, Rhodesia dan Cyprus. Tahun 48H cuba menyerang Constantinopel. Tahun 50H mengerahkan Uqbah bin Nafi’ dengan 10,000 tentera mengalahkan negeri-negeri Afrika dan berhasil baik (ramai bangsa Barbar, bangsa asli Afrika Utara memeluk Islam). Ada ahli sejarah menyebutkan Muawiyah telah pun merancang untuk menakluk kerajaan-kerajaan (bukan Islam) di Asia Tenggara tetapi tak sempat.


“Ada orang kata Muawiyah menggunakan ‘politik menghalalkan cara, gaya Michelvelli’, politik jahat yang bukan dari ajaran Islam..” Kata kawanku sambungan dalam catatan santai lepas ‘Siapa Guan Eng Berbanding Umar Abdul Aziz?


“Hang cakap baik-baik! Takut terhina sahabat Nabi seperti dalam ayat Quran Surah At-Taubah 9: Ayat 100…


Dan orang-orang yang mendahului yang mula-mula daripada Muhajirin dan Ansar, dan orang-orang yang menuruti (jejak) mereka dengan kebaikan itu, Allah ridha kepada mereka dan mereka pun ridha kepadaNya, dan Dia telah menyediakan untuk mereka berbagai Syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dalam keadaan mereka kekal di dalamnya. Yang demikian itulah kejayaan yang besar.


Muawiyah adalah sahabat Nabi yang dipercayai kejujurannya, kalau tidak takkan beliau dipilih sebagai jurutulis wahyu Nabi. Rosak wahyu, rusaklah agama. Jangan sampai kita menghina beliau.” Kataku pula.


Kawanku berkata lagi, “Berbalik kepada yang aku tanya, selain mengemas kinikan pentadbiran Kerajaan Pulau Pinang dari rasuah, pulihkan ekonomi rakyat (Umar Abdul Aziz cuba hapuskan kemiskinan sehingga tiada lagi orang yang mengaku layak terima zakat) dan lain-lain macam Umar Abdul Aziz, aku tak nampak pun Guan Eng berjimat macam Tok Guru mula perintah Kelantan dulu… Aku dengaq ada lagi Orang No1 pemimpin negeri-negeri diperintah Pakatan Rakyat masih terima elaun duit rakyat sampai RM50,000 sebulan?? Kedah pun aku tak nampak ikut macam Kelantan. Cuba bandingkan 100 hari PAS perintah Kedah dengan 100 hari PAS perintah Kelantan dulu!?”


“Maaf. Itu soal lain. Yang penting dalam suasana sekarang (masalah ekonomi rakyat tertekan) Guan Eng lebih mudah dan sesuai mengikut ciri-ciri Khalifah Umar Abdul Aziz dalam pentadbiran, dari gaya pentadbiran Muawiyah. Bukan Guan Eng saja, tetapi juga negeri-negeri lain dalam Pakatan Rakyat!!”


Kita sambung di catatan santai akan datang. Insya Allah.


Catatan santai:
ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Ogos13, 08 KL.



6 comments:

Javad said...

Doa Qunut Imam Ali Terhadap Muawiyah dan Amru bin Ash Beserta Pengikut Mereka

Tulisan ini kami persembahkan kepada para pendengki Ahlul Bait yang senang sekali memuliakan orang-orang yang menyimpang dari Ahlul Bait. Tentu saja mereka tidak akan mau menunjukkan wajah asli kedengkian mereka terhadap Ahlul Bait. Mereka tidak mau menunjukkan terang-terangan kebencian mereka kepada Ahlul Bait oleh karena itu mereka melampiaskan kebencian itu dengan memuliakan musuh-musuh Ahlul Bait.

Mereka memuliakan orang-orang yang menyakiti Ahlul bait. Membela kesalahan mereka seraya berkata “itu cuma ijtihad” yang walaupun salah tetap mendapat pahala. Berbeda dengan mereka, Imam Ali justru mengakui kalau orang-orang yang menyimpang[pembangkang] seperti Muawiyah dan Amru bin Ash layak dihukum untuk kesalahan mereka.
حدثنا هشيم قال أخبرنا حصين قال حدثنا عبد الرحمن بن معقل قال صليت مع علي صلاة الغداة قال فقنت فقال في قنوته اللهم عليك بمعاوية وأشياعه وعمرو بن العاص وأشياعه وأبا السلمي وأشياعه وعبد الله بن قيس وأشياعه

Telah menceritakan kepada kami Husyaim yang berkata telah mengabarkan kepada kami Hushain yang berkata telah menceritakan kepada kami Abdurrahman bin Ma’qil yang berkata Aku shalat bersama Ali dalam shalat fajar dan kemudian ketika Qunut Beliau berkata “Ya Allah hukumlah Muawiyah dan pengikutnya, Amru bin Ash dan pengikutnya, Abu As Sulami dan pengikutnya, Abdullah bin Qais dan pengikutnya”.[Al Mushannaf Ibnu Abi Syaibah 2/108 no 7050]

Atsar ini diriwayatkan dengan sanad yang shahih sampai ke Ali bin Abi Thalib Alaihis Salam.

* Husyaim adalah Husyaim bin Basyiir seorang perawi kutubus sittah. Ibnu Hajar menyebutkan biografinya dalam At Tahdzib juz 11 no 100 dan menyebutkan kalau ia dinyatakan tsiqat oleh Al Ajli, Ibnu Saad dan Abu Hatim. Ibnu Mahdi, Abu Zar’ah dan Abu Hatim memuji hafalannya. Dalam At Taqrib 2/269 Ibnu Hajar menyatakan ia tsiqat tsabit. Adz Dzahabi dalam Al Kasyf no 5979 menyebutkan kalau Husyaim seorang Hafiz Baghdad Imam yang tsiqat.
* Hushain adalah Hushain bin Abdurrahman As Sulami Al Kufi seorang perawi kutubus sittah. Ibnu Hajar menyebutkan biografinya dalam At Tahdzib juz 2 no 659 dan menyebutkan kalau ia dinyatakan tsiqat oleh Ahmad, Al Ajli, Abu Hatim, Abu Zur’ah, Ibnu Ma’in dan Ibnu Hibban. Ibnu Hajar dalam At Taqrib 1/222 menyatakan ia tsiqat dan Adz Dzahabi dalam Al Kasyf no 1124 menyatakan ia tsiqat hujjah.
* Abdurrahman bin Ma’qil Al Muzanni adalah perawi Abu Dawud seorang tabiin [walaupun ada yang mengatakan ia sahabat]. Ibnu Hajar menuliskan biografinya dalam At Tahdzib juz 6 no 543 dan ia dinyatakan tsiqah oleh Ibnu Hibban dan Abu Zur’ah. Dalam At Taqrib 1/591 ia dinyatakan tsiqat oleh Ibnu Hajar.

Atsar ini adalah sebaik-baik dalil yang menunjukkan bagaimana pandangan Imam Ali terhadap Muawiyah, Amru bin Ash dan para pengikutnya. Tentu saja para nashibi yang adalah Syiah-nya Muawiyah tidak akan senang melihat Atsar ini. Dan untuk mereka kita katakan “Matilah dengan kemarahanmu”.

Sumber: http://secondprince.wordpress.com

Javad said...

“ya Ali tidak akan mencintaimu kecuali mu`min dan tidak akan membencimu kecuali munafik” (HR Muslim)
Karena Muawiyah membenci Ali jadi menurut hadist di atas Muawiyah munafik!

Javad said...

Rasulullah SAWW pun MELAKNAT,lihat Riwayat Ahlu sunnah sendiri:
========================================

DiRiwayatkan pada hari Ahzab,Suatu Ketika Abu Sufyan menunggang Unta Merah dengan dituntun putranya yang bernama Yazid dan muawiyah mengikuti dibelakangnya..

Rasulullah SAWW bersabda :

" Alllah Melaknat penunggang unta tersebut,yang menuntunnya serta yang mengikutinya "

(lihat Kitabus Shiffin. thabari,Ibn al-Athir, `Izz al-Din Abu Hasan `Ali b. Muhammad b. `Abd al-Kasim al-Jazari, Usd al-Ghabah fi Ma`rifah al-Sahabah, Baghdad 1349 H., IV, hlm. 385; Sibt Ibn al-Jauzi, Tadhkirah al-Khawwas, hlm. 201.)

Amr bi Ash telah menghina Rasulullah (s.`a.w.) di dalam tujuh puluh bait syair. Justeru itu Rasulullah (s.`a.w.) bersabda:

"Wahai Tuhanku sesungguhnya aku tidak pandai bersyair, lantaran itu aku tidak patut menjawabnya oleh itu wahai Tuhanku LAKNATILLAH `Amru b. al-`As pada setiap bait syair SERIBU LAKNAT".

{Al-Haithami, Nur al-Din `Ali b. Abi Bakr, al-Majma` al-Zawa`id, Tunis 1375 H., VII, hlm. 348-350}
Janganlah BER ASUMSI berdasar pikiran sendiri,apakah karena menurut kita mengutuk itu ngga BER AKHLAQ n NGGA SOPAN ? lalu bagaimana ketika Nabi SAWW MENGUTUK,ALLAH SWT melajknat para PENDUSTA,DZALIMIN,MUTAKABBIRIN dalam firmanNYA..? jangan memilah2 aturan Allah SWT berdasarkan KHAYAL kita..ikut sunnah Nabi SAWW atau sunnah khayal ?

Anonymous said...

Poimajotflili
[url=http://www.ekccc.org]cheapest adipex online[/url]
Nadafuele
[url=http://noweatthis.net]90 ambien with no prescription[/url]
Fizalefeera
[url=http://www.thegibsoncompany.com]is lorazepam stronger than diazepam[/url]
expemybrootte

Anonymous said...

Rihanna has come a long way in her career, but now there are reports of Rihanna naked and leaked pictures running wild all over the internet today, rihanna the new sex tape, TMZ has released an exclusive preview of the new celebrity sex tape
naked pics of rihanna
Rihanna naked Rodgers arranged for her to go to New York to meet Jay-Z, CEO of Def Jam Records. He heard her sing and knew she was going to be big and for more than just one song. She was 16 when she was signed to Def Jam. Rihnanna's debut album is out now. It's called "Music of the Sun".
rihanna naked

Anonymous said...

Want to unlock your cellphone remotely via imei? Visit [url=http://tnij.org/easyunlock]Remote cell unlocking[/url]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails