Thursday, May 08, 2008

RTM Public Opinium: Undi SMS Buang Masa, Buang Duir Rakyat..



Oleh Johan Jafry

LA! ini ada lagi RTM punya kureng.. Pepatah baru RTM ke LEBIH KUAH DARI SUDU. Apa sudah jadi dgn LEBIH SUDU DARI KUAH? sudah tak relevan lagi ke? ini terdapat pada tajuk Ulasan Akhbar Hari Ini di RTM1 pagi Rabu 7 Mei 2008. Itu yg menghairankan - RTM guna pepatah diapa sendiri LEBIH KUAH DARI SUDU bukannya LEBIH SUDU DARI KUAH. Kalau Lebih Kuah Dari Sudu kira tak ada apa apa kejanggalan atau keganjilan tentang maksudnya, kerana ia sememangnya bersikap normal.

Tapi kalau nak sesuaikan dgn sikap biadap si mulut celupar Karpal Singh terhadap DYM Sultan Perak tu - LEBIH SUDU DARI KUAH memang amat sesuai sekali. Lagi pun ini pepatah Melayu yg diterimapakai sejak dari dulu lagi. Macam mana ni? bikin kabur dan mengelirukan saja. Masyarakat kita akan keliru tentang penggunaan pepatah Melayu, tambah lagi bagi mereka yg sedang belajar dalam subjek ini. Anak saya (sekolah menengah rendah) pun bertanya tentang tajuk pepatah yg digunakan yg tertera pada siaran Ulasan Akhbar itu.

Ini kerana apa yg dia orang belajar adalah bukan seperti yg ditonjolkan oleh RTM. Yang mereka pelajari ialah Lebih Sudu Dari Kuah (bukannya Lebih Kuah Dari Sudu). Adakah ini contoh yg baik di tunjukkan oleh RTM? Nampaknya di RTM banyak kedapatan bermacam macam kelemahan, kesilapan dan banyak perkara negatif yg sudah tentu tidak memberi manfaat kpd semua penonton.

Untuk perhatian yg berkenaan yg kurang keprihatinan di RTM:

Usahlah buang masa, buang duit rakyat (dok kena charge SMS) dok buat kajian hendakkan public opinion berkenaan sama ada 'perlu atau tidak jika masa siaran langsung sesi parlimen di RTM1 dilanjutkan tempoh masa siarannya'. Ini kerana kita sudah tahu akan maklumbalas jawapan mereka. Sudah pasti tentunya jawapan 'YA' yang jadi pilihan majority. Tentang nakkan maklumbalas dari SMS penonton, tak payah tunggu jawapan dari mereka la. Lu orang tak boleh agak ka?

Sudah semestinya 'majority' akan mengundi dengan jawapan 'YA'. Itu sudah tentu PASTI. THAT ONE FOR SURE punya. Adakah pihak RTM begitu naif hinggakan tidak dapat membaca tentang reaksi penonton? Perkara remeh dan mudah seperti ini pun hendakkan pungutan suara ka? Perkara seperti ini tidak payah nak perlukan jawapan. Jawapan yang sudah sedia ada terdapat dalam kepala otak.

Jawapan yang sudah semestinya positif dari pihak penonton. Tak payah bersusah payah memerlukan respon atau pungutan suara dari penonton lah. Apa mau susah susah buang masa dan membazirkan wang kocek penonton? Sekarang zaman kenaikan kos hidup. Satu sen pun harus diambil kira. (tolak sebelah lah bagi mereka yg sentiasa dapat habuan dari hasil sumber 'easy money' or 'hot-money').

YES! INDEED (for the hard-earned income earners - out of their blood, sweat & tears) ..... IN THIS HARD TIMES ...... EVERY SEN COUNTS. Kalau iya pun beriya-iya sangat nak lanjutkan tempoh masa siaran atau… Kalau pun nak lanjutkan masa sampai habis session sekalipun, buat sajalah. Kalau para penonton suka dia orang teruskan menonton. Jika tidak - dia orang nanti 'off' sajalah peti 'idiot box' tu. Mudah aje kan?

Kalau tidak .... lu orang just forget it. JUST FORGET IT .... ONCE AND FOR ALL. Apa nak susah susah? Kuasa semua itu dalam tangan lu orang sendiri. Dulu katanya nak cancel. Kenapa tak cancel? Ugut mengugut bukan main lagi? In the end - Kenapa pula decide nak teruskan? Ini nak dilanjutkan pulak lagi. Orang tak minta 'bonus', lu orang nak kasi 'bonus' pulak ya?

Bak kata member utara : NAK KASI .... KASI .... TOK SAH DOK PIKIAQ PIKIAQ PANJANG. TOK SAH DOK TERAGAK-AGAK...... ITU LAH .... INI LAH .... (marahkan pihak pembangkang ... hak rakyat sendiri terhalang ... kerana nak tunjuk kuasa). SENANG CAKAP : Kalau tak mau kasi CANCEL SAJA TERUIH ..... HABIS CERITA. Pinggan tak retak, nasi tak dingin.

End of the story. [common sense will tell you]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails