Thursday, May 08, 2008

Majlis Maufakat Melayu.. Kearah 13 Mei?

Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:



“UMNO adalah parti perkauman..” Itulah kata-kata yang terdengar di telinga kami, sewaktu kereta kami melalui berhampiran sebuah padang di Kampung Medan Selangor malam tadi kira-kira jam 11.13 malam diprogram ceramah Pakatan Rakyat,.. Antara katanya lagi, beliau mahu DEB (Dasar Ekonomi Baru) dipinda supaya tidak mengkayakan golongan tertentu dalam UMNO sahaja, tetapi sepatutnya membantu golongan miskin tidak kira kaum, termasuk India dan lain-lain bangsa.

Bila kami dekati rupanya, penceramah itu adalah Dr Mujahid Hj Yusuf Rawa, YB PAS dari Parit Buntar, Perak, anak bekas Presiden PAS ke 5. Ucapan beliau membela penahanan 7 orang bukan Melayu di bawah ISA yang masih belum dibuktikan kesalahannya di mahkamah. Bukan seperti keadilan yang ditunjukkan oleh Islam, dimana di zaman lampau Khalifah (Presiden) Islam Ali bin Abi Talib pernah menuduh seorang Yahudi di mahkamah Islam atas kesalahan mencuri, tetapi tidak mampu menunjukkan bukti atas pertuduhannya.

Menurut Dr Mujahid lagi yang juga menjadi Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional, maka pertuduhan Khalifah itu ditolak, walaupun akhirnya si Yahudi itu sendiri mengaku salah. Bukan seperti kerajaan sekarang menahan tanpa dibuktikan di mahkamah, yang bukan saja menyalahi undang-undang Islam bahkan menyalahi undang-undang antarabangsa hak asasi manusia.

“Ya, betul kata beliau. Bila BN kalah, baru kelam-kabut nak pakat-pakat sesama Melayu, nak pertahan Melayu konon. Tubuh 4M.. Majlis Maufakat Melayu Malaysia (MMMM). Fasal apa waktu belum kalah PRU 12 tak mahu tubuh? Pada hal bukan kerusi UMNO yang banyak merosot, tetapi kerusi rakan-rakan bukan Melayu BN yang kalah teruk! Pengundi bukan Melayu yang menolak BN.. Maknanya bukan mereka (pejuang-pejuang Melayu kononnya) nak pertahan UMNO atau Melayu tapi nak pertahan BN. Nak pertahankan kuasa. Kerana dacing BN dah senget, tak mampu timbang betul-betul lagi!” Kata salah seorang dari kami.

Saya pula berpendapat, “Bagaimana kalau kaum-kaum lain pun tubuh pakatan masing-masing? Kalau Melayu boleh, fasal apa kaum-kaum lain tak boleh?? Ini bererti penubuhan MMMM boleh membawa padah tercetusnya api perkauaman… berulangnya tragedi 13 Mei 69. Pada saya MMMM perlu dibubarkan, kerana maufakat sebenarnya perlu dibuat atas dasar Islam.”

“Bagaimana pula dengan DEB yang berfungsi untuk menutup jurang kemiskinan antara kaum? Perlu dipinda ke?”

“DEB sebenarnya sudah tidak releven lagi, tidak mencapai matlamat. Gagal dan tidak mampu menutupi kemiskinan, bahkan perlu dipinda ke arah yang lebih releven. Kerana DEB dipimpin oleh pemimpin parti perkauman UMNO. DEB perlu membantu orang termiskin atau miskin tegar, tidak mengikut kaum. Kalau orang Melayu ramai termiskin, maka orang Melayulah yang ramai perlu dibantu. Kalau orang India ramai termiskin, maka orang India yang perlu dibantu. Kan itu lebih adil?

Itulah keadilan Islam. Seperti juga keadilan dalam masalah ISA tadi, bukan undang-undang durjana ‘Ikut Suka Aku’ yang diselewengkan UMNO itu. Sebab itu perkara ini perlu diterangkan betul-betul pada orang bukan Islam, lebih-lebih lagi orang bukan Islam dalam Pakatan Rakyat. Banyak lagi yang perlu mereka tahu tentang keadilan Islam, supaya tidak keluar suara-suara sumbang menentang negara Islam kerana mereka faham Islam macam fahamanpemimpin-pemimpin UMNO itu. Oleh itu saya setuju sangat dengan pandangan Dr Mujahid tadi!”

Wallahu ‘aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) 07-05-08. KL.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails