Wednesday, March 12, 2008

Teori 2, Anwar Jadi PM...



Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI

SEBELUM kita lihat teori ke 2 Dato’ Seri Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri, ekoran dari tulisan sebelumnya ‘Teori Anwar Jadi PM Beberapa Bulan Lagi..’, rasanya elok juga saya paparkan kisah silam sedutan dari buku ‘1950-2000 Sejarah Kebangkitan Dan Masa Depan PAS Kuasai Malaysia?’, Bab 26: di bawah tajuk ‘1969 Tahun Cabaran’. Buku setebal 672 muka surat itu saya tulis dan dicetakkan pada Januari 1993.

Begini kira-kira ringkasan sedutannya:

“Pada tahun 1969 juga sebelum berpulangnya Dr Burhanuddin ke rahmatullah, telah diadakan pilihanraya peringkat kebangsaan (PRU) , iaitu pada 10 Mei. [Dr Burhanuddin adalah Yang Di Pertua Agung PAS waktu itu (Presiden PAS ke 3). Beliau ditahan di bawah ISA pada Januari 1965 atas tuduhan terlibat dalam komplot menentang Malaysia. Beliau jatuh sakit dalam tahanan, dibebaskan bersyarat pada Mac 1966, dan syarat tersebut ditarik balik pada 22 September 1969 tetapi meninggal dunia pada 25 Oktober 1969 kerana keuzuran.]

Dalam pilihan raya tersebut, PAS memenangi 12 kerusi parlimen, iaitu 3 di Kedah, 6 di Kelantan, 2 di Terengganu dan 1 di Perak. Di DUN pula PAS dapat 40 kerusi, iaitu 1 di Perlis, 8 di Kedah, 19 di Kelantan, 11 di Terengganu dan 1 di Perak. Kepincangan Parti Perikatan (parti pemerintah) jelas terserlah. Undi parlimen bukan Melayu merosot sebanyak 40%. ‘Angka 13’ menjadi angka sial bagi MCA yang hanya peroleh 13 dari 33 kerusi yang dipertandingkan. (Khabrnya Pak Lah amat minat dengan angka 13).

Seramai 24 calon bukan Melayu dari parti pembangkang menang. Undi parlimen orang Melayu kepada Perikatan juga merosot sebanyak 54%. PAS Berjaya memperoleh kembali sokongan mereka yang hilang semasa pilihan raya 1964. Pulau Pinang telah dikuasai oleh pembangkang iaitu Parti Gerakan (Gerakan Rakyat Malaysia) yang merampas dari MCA. Kelantan masih tetap di tangan PAS yang memilikinya sejak PRU 1959, pilihan raya pertama selepas merdeka.

Kegoncangan berlaku pada Perikatan kerana kemenangan lawannya calon-calon Parti Gerakan, DAP (Democratic Action Party) dan PPP (People’s Proggressive Party). Ini bermakna calon-calon Perikatan dan MCA telah kecundang. Parti Buruh memulau pilihan raya dan dikatakan cuba menghasut supaya pilihan raya gagal. Beberapa peristiwa dan keadaan tegang timbul di Pantai Barat Semenanjung sejak April kepada Mei tahun itu.

PKM (Parti Komunis Malaya) yang bergerak di bawah tanah dikatakan turut mengambil kesempatan memanaskan suasana. Bermula dengan perarakan pada 11 dan 12 Mei 1969 di KL Selangor (Wilayah Persekutuan wujud selepas itu), terus berlanjutan kepada apa yang disebut ‘Peristiwa 13 Mei’. Hal ini mengundang Perdana Menteri pertama Malaysia letak jawatan dan diganti oleh Timbalannya Tun Abdul Razak bin Hussain.

Tun Abdul Razak mencetuskan idea, kekal dan perluaskan Perikatan kepada formula kewujudan Barisan Nasional. BN akhirnya mampu menyeret Parti Gerakan (yang menguasai Pulau Pinang), PAS (yang menguasai Kelantan), PPP (yang menguasai Majlis Perbandaran Ipoh) dan beberapa parti lagi ke dalam gabungan tersebut (walaupun akhirnya PAS ditendang keluar dari BN menjelang PRU 1978).

Dalam PRU 1974, BN menang 104 dari 114 kerusi parlimen di Semenanjung dan 31 dari 40 di Sabah & Sarawak, suatu kemenangan yang besar.”

Perikatan mula ditolak rakyat dalam PRU 1969 itu, antara penyebabnya ialah kemiskinan, tidak puas hati orang Melayu kerana beri terlampau banyak keistimewaan kepada bukan Melayu (Sila rujuk Harold Crouch, Lee Kam Hing, Michael Ong: ‘Malaysian Politics And The 1978 Eletion’ & Ucapan Tun Dr Ismail ‘Utusan Malaysia’ 19 Julai 1969), salahguna ISA, rasuah, keruntuhan moral remaja (Amaluddin Darus: ‘Lintasan Politik Malaysia’), kes-kes jenayah dan lain-lain. Akhirnya meletup menjadi api rusuhan kaum tragedi 13 Mei.

Hampir sama dengan penolakan rakyat dalam PRU 12 baru-baru ini, iaitu kenaikan harga barang & cukai (ada kaitan dengan kemiskinan), tidak puas hati antara kaum (India-isu Hindraf, Cina & Melayu), rasuah & salahguna kuasa, moral & jenayah dan lain-lain. Cuma hal-hal seperti ini tidak disimbah minyak menjadi api seperti rusuhan 13 Mei itu, tetapi kali ini perlu dipadukan supaya wujud satu kekuatan seperti idea formula Tun Razak selepas 13 Mei itu.

Saya nampak orang yang layak membawa gagasan tersebut adalah Dato’ Seri Anwar Ibrahim sendiri. Beliau sedang di dalam penjara, pun boleh dikeluarkan dengan penghormtan (jemputan ke luar negara dengan pesawat kerajaan Saudi) membuktikan ‘kaki-kaki’ beliau masih bertapak kukuh di dalam BN. Apalagi di saat BN sekarang tiada wakil masyarakat Cina dan India yang diiktiraf rakyat melalui pilihan raya. Dato’ Seri.. jangan tunggu lama-lama..

Bagaimana beliau akan naik jadi PM? Kita sambung lagi dalam sembang-sembang PRU 12 akan datang. Wallahu ‘aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 12-03-08. KL.


1 comment:

~ qisti zahra' ~ said...

Salam FT dan pecinta kebenaran,

‘MABUK’ KEMENANGAN HINGGA LUPA PERANAN DOA

13 Mei, 1969. Pembangkang mabuk kemenangan. UMNO mabuk kekalahan. Merusuh tak tentu hala. Rakyat menderita. Sampai sekarang ceritasebenar terus jadi rahsia.

Sehingga 11 Mac 2008, banyak analisa PRU 12. FT pun buat analisa. 16 ulasan diposkan dalam entri. Buka tranungkite. Pun sama. Rupanya penyokong pembangkang ramai yang dah ‘mabuk’ kemenangan.

Kenapa kata begitu?

Mereka lupa peranan DOA. Hanya satu artikel di Harakahdaily yang menyiarkan amalan Quran. TG Nik Aziz betul-betul amalkan Surah An-Nasr, Ayat 3:-

[Bila menang], bertasbihlah engkau memuji TUHANmu dan berDOAlah minta ampun kepadaNYA.

Tapi ramai penyokong-penyokong pembangkang tidakpun mengakui DOA atau DOA TG Nik Aziz sebagai faktor utama kekalahan BN dan sebsb rakyat tolak BN. BN lagilah jelas ‘mabuk’ kekalahan. Langsung tak de komen yang mereka kurang berDOA.

Yang sedihnya, FT pun tak memberi ‘credit’ kepada DOA sebagai faktor kemenangan BA. Agaknya FT lupa analisa ulama’ dan pakar-pakar politik dan sosiologi mengenai ‘Revolusi Islam’ di Iran.

1979. Mereka bersepakat menyatakan kemenangan ‘Revolusi Islam’ adakah kerana 3 faktor utama:-
1. Keimanan yang kuat;
2. Perpaduan rakyat-ummah; dan
3. Kepimpinan Imam Khomeini (ulama’).

Faktor (1) dan (3) di atas tidak boleh tidak mesti dikaitkan dengan amalan DOA rakyat Iran yang bertradisikan DOA dan munajat. Mereka selalu membaca kitab-kitab DOA berikut secara bersendiri dan beramai-ramai:-
1. Sahifah Sajjadiyah oleh Imam Ali Zainal Abidin;
2. Sahifah Fatimiyah oleh Fatimah Az-Zahra’ ra;
3. Mafatihul Jinan, antologi DOA oleh Sheikh Abbas Al-Qummi.

Faktor (2) juga dikaitkan dengan DOA dan munajat. Antaranya, Yahudi dan Zoroaster turut berDOA dan bermunajat memohon kemenangan Imam Khomeini. Kalau kita merujuk komen kepada berita TG Nik Aziz menitiskan air mata dalam munajatnya dalam Malaysia Today, baik Islam mahupun bukan-Muslim, mereka cukup tersentuh, lalu berdoa untuk perjuangan TG. Orang India kata,”Kita percaya kepada PAS sebab PAS percaya kepada TUHAN. Kita tak percaya kepada BN sebab BN berlagak macam TUHAN.”

Kemenangan Hizbullah ke atas Israel juga atas 3 faktor di atas. Saya hairan bagaimana FT boleh kata dasar PAS bukan sangat mendapat sokongan, lalu mengkreditkan Anwar. Jangan lupa pada awal 80an, Anwar dah mula melanyak PAS. Anwar berkokok isu kafir-mengkafir. Tapi PAS tak mati pun. Anwar terus lanyak PAS. Tapi 1990, PAS dapat tumbangkan pengaruh Anwar yang berkokok keliling kampung di Kelantan nak hancurkan Gagasan Rakyat PAS atau Angkatan Perpaduan Ummah. Pas tetap menang di Kelantan tanpa bantuan Anwar pun. Malah ketika itu Anwar ganyang PAS macam dia ganyang BN sekarang.

Anwar terus ganyang PAS sampai 1998. Tapi PAS terus menang di Kelantan. Ini bukti bahawa dasar PAS adalah tonggak perjuangan rakyat dan ummah. Hiaslah masjid seindah kristal Nabi Sulaiman, tapi jika tiada jemaah solat dan ulama yang memimpin yang menjadi tonggaknya, masjid jadi tempat tentera USA tidur dan melepak. Jihadlah banyak-banyak, tapi kalau tak sembahyang samalah kita dengan tentera musuh. Dalam berperang pun kena sembahyang dan berDOA. (An-Nisa’, Ayat 101-103 )

Nak bagi ‘credit’ kepada Anwar, bagilah. Tapi jangan sampai ‘mabuk’ kemenangan sehingga tak nampak ‘the tree in the wood’. Asasnya ialah ruh dan keimanan. Bukankah TUHAN utamakan niat yang suci dari amalan luaran. Maknanya ruh yang berdoa lebih diutamakan dari amalan hebat seorang munafiq.

Kalau kita salahkan Shahrizat Jalil sebab berdiam diri dengan kezaliman, kita kena kenang bisunya Anwar ketika dia berkuasa dalam kezaliman berikut:-
1) Ahmad Lutfi, ketua pengarang Harakah yang dihentikan pengajiannya di UTM;
2)Idris Ahmad,calon PAS yang lawan Mukhriz Mahathir di Jerlun, dihalang bertanding di UKM; dan
3)Pakcik Mat Sabu ditahan ISA. 2 kali pulak tu.
Banyak lagi catatan sejarah mengenai bisunya Anwar kepada kezaliman ketika Anwar bertahta di singgahsana.

Kalau Pak Lah terus didesak. Anwar pula terus berkokok minta ditabal menjadi PM. Mungkin Kepada Taik (istilah Prof Shahnon dalam SHIT) jadi balik PM. Dalam wawancara dia kata,”tak kan nak aktif balik dalam politik kalau orang layan saya macam pariah”. Tapi kalau seorang demi seorang melutut depan dia, Pak Lah pulak tolong cuci kereta dia, Kepala Taik boleh jadi kembali jadi PM. Teruklah kita. Anwar pun masa bercerai dengan PAS pun dikatakan kerana salah seorang bekas PM tolong cuci kereta dia. Anwar pun 2 x 5 dengan Kepala Taik. Tiga-tiga pun adalah P...M..(istilah Prof Shahnon).

Imam Khomeini hanya dikenal mulanya di Qom. Kemudian mengambang di langit Tehran walau berada di Paris.

TG Nik Aziz pun mulanya di Pulau Melaka je. Kemudian mengambang di Kelantan. Kenapa kita nak menghalang sinarnya menyinari di seluruh Semenanjung Emas (Jawi) dengan harapan dan analisa kita yang tak ‘confident’ dengan kepimpinan Pewaris Nabi?

Ingatlah banyak-banyak! Tuhan berfirman dalam Ayat terakhir (77) Surah Al-Furqan:

“Katakanlah:Jika tidak kerana DOA kamu, TUHANku tak kan pedulikan kamu. Kamu mendustakan [atau tak ‘confident’ dengan firman TUHAN]. Sebab itulah kamu akan ditimpa bencana.”

Malahan Imam Jaafar menngatakan DOA lebih utama dari tilawah Al-Quran dengan berdalilkan ayat di atas.

Bukankah TUHAN dah kata:
"Jika engkau belanjakan semua yang ada di bumi, engkau tak kan menawan hati mereka. Tetapi ALLAHlah yang menawan hati mereka agar mengasihi kamu." (Al-Anfal, Ayat 63)

Bagaimana ALLAH berkehendak untuk mengubah hati rakyat? Tak lain, dengan DOA orang-orang yang mengingati-Nya dan menitiskan air mata tatkala munajat di malam hari. Ingatlah apa yang berlaku di malam Jumaat di stadium Kota Bharu.

Mabuk kemenangan 1969 membawa rusuhan. ‘Mabuk’ kemenangan 2008 boleh membawa rusuhan. Rusuhan dalam fikiran hingga tak tahu puncanya. Sebab lupa pentingnya DOA. Masa susah berDOA. Bila senang, syirikkan TUHAN dengan usaha sendiri dan pengaruh Anwar. Bilakah Tauhid murni akan kembali? Agar Bulan Mengambang adalah juga Mentari. Seperti Muhammad, Sang Nabi. Anta Syamsun Anta Badrun, Anta Nurun Fauqa Nuri.

Dialah Nuril Anwar. Tapi dia bukan Anwar Ibrahim, walau dia adalah anak keturunan Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim, anak orang miskin. Pak Ibrahim ‘taukeh’ IOI Puchong. Takkan sama Pewaris Nabi yang hidup sederhana di Pulau Melaka dengan Anak Pak Brahim di banglo Bukit Damansara. Sunnah TUHAN takkan berubah. Nik Aziz Bin Nikmatullah.

Salawat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails