Thursday, March 13, 2008

Pertarungan 3 Tokoh Teori 2 Anwar..



Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:


PADA saya, di samping sebab-sebab lain kejatuhan BN Kelantan pada PRU 1990, ialah kerana peranan Tengku Razaleith Hamzah menyebabkan Kelantan terlepas ke tangan PAS & Semangat 46, walaupun jasa beliau pada BN tetap tidak boleh dilupakan iaitu merampas Kelantan dari PAS pada PRU 1978. Begitu juga kejatuhan BN Terengganu dalam PRU 1999 kerana tentangan Dato’ Seri Anwar Ibrahim memporak-perandakan BN, apabila beliau disingkirkan dari UMNO.

Hal ini menyebabkan Terengganu jatuh ke tangan PAS dan Keadilan, walaupun dapat dirampas kembali pada PRU berikutnya. Kini dalam PRU 2008 baru lalu lebih parah lagi, bila 4 negeri, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor tumbang dirampas PAS, DAP dan Keadilan. Tiga tokoh menjadi watak utama dalam pertarungan tersebut, iaitu Pak Lah PM sekarang, Tun Dr Mahathir mantan PM dan Dato’ Seri Anwar yang pernah hampir jadi PM lantas kini sedang berhempas-pulas naik, mungkin akan jadi PM.

Hero pertama, saya lihat adalah Dr Mahathir. Beliau disebut-sebut sebagai group awal bersama Datuk Musa Hitam (mantan TPM), Dato’Harun (mantan MB Selangor) dan lain-lain yang memberi tekanan kepada PM ke 1 Malaysia iaitu Tunku Abdul Rahman. Dr Mahathir pernah dipecat Tengku dan pernah juga menggunakan pentas PAS bagi mengkritik Tengku. Akhirnya Tengku terpaksa melepaskan jawatan selepas peristiwa 13 Mei.

Timbalannya Tun Abdul Razak (ayah Najib, TPM sekarang) dilantik sebagai PM ke 2, dan Tun Hussain Onn (ayah Dato’ Hashamudin) yang ada hubungan keluaga dengan Tun Abdul Razak jadi PM ke 3. Dikatakan Tun Abdul Razak menunjukkan Dr Mahathir sebagai pengganti PM ke 3, iaitu PM ke 4 dan seterusnya Tengku Razaleith sebagai Timbalan Dr Mahathir. Di bawah Tun Hussien Onn, UMNO terus bergolak, termasuk dalam kes penangkapan Dato’ Harun. Tun Hussein juga terpaksa melepaskan jawatan.

Tidak dapat dipastikan apakah hal ini juga adalah angkara Dr Mahathir disebalik perlepasan jawatan tersebut. Bila Dr Mahathir jadi PM ke 4, beliau menyokong Dato’ Musa Hitam regunya dulu merebut jawatan TPM mengalahkan Tengku Razaleith.. Menjadikan pimpinannya, di bawah regu terkenal ‘2M’. Dato’ Seri Anwar pula berjaya membina kepimpinannya melalui ABIM dan melonjak naik di peringkat antarabangsa. Tetapi beliau ditahan selama 2 tahun (waktu itu dianggap pembangkang) dan dibebaskan, di mana akhirnya beliau bersetuju masuk dalam kabinet Dr Mahathir.

Maka bertarunglah Anwar di dalam kabinet Dr Mahathir hingga berjaya naik ke TPM yakni no 2 selepas PM. Kenaikannya tersekat kerana PM ke 4 itu masih belum mahu undurkan diri. Disinilah berlaku pertembungan sehingga beliau dipenjara sekali lagi. Maka Pak Lah atau Dato’ Seri Abdullah Badawi dilantik sebagai TPM mengganti beliau. Dr Mahathir yakin Pak Lah mampu meneruskan misinya hingga ke wawasan 2020, di mana perancangan telahpun siap diatur. Saingan-saingan politik telahpun dibersihkan.

Beliau pun mengisytihar pelepasan jawatan dan Pak Lah dilantik sebagai PM ke 5. Dato’ Seri Najib pula sebagai Timbalannya. Rupanya, menurut penganalisis-penganalisis politik, pagar yang diharap itu mula memakan padi sendiri. Banyak projek-projek rancangan Dr Mahathir dibatalkan seperti projek jambatan bengkuk, keretapi ke China dan lain-lain. Yang paling menyayat hati beliau ialah pembebasan Anwar dari penjara.

Bebaskan Anwar, bagaikan melepas seekor harimau ganas untuk bertarung dengan beliau yang sudah hilang kuasa. Mungkinkah pendedahan ke mahkamah ‘kes vedio VK Lingam’ adalah sebiji peluru siri serangan awal keatas beliau? Kini sisa-sisa kuasa dan kekuatannya mula diperturunkan kepada anaknya Datuk Mukhriz, Ahli Parlimen Jerlun (P.005) dan bekas kroni-kroni (yang masih tinggi dan tidak turun majoriti kemenangan dalam PRU 12), adalah sebagai langkah menguatkan pertahanan.

Tulisan saya dalam blog lalu ‘Siapa Pencetus Gelombang Senyap Belakang BN?’memaparkan bagaimana pengaruh Dr Mahathir sebagai pencetus gelombang senyap dari utara adalah serang-balas selanjutnya. Usaha-usaha menekan supaya Pak Lah letak jawatan PM kini dan menaikkan Timbalan (Dato’ Seri Najib) yang ditunjuki Dr Mahathir sebelumnya adalah sebiji lagi peluru berpandu dilancarkan ke atas kem Pak Lah. Pak Lah kini dianggap penderhaka kepada gurunya Dr Mahathir.

Apakah kini Anwar akan terperangkap berlindung di dalam kem Pak Lah? Atau beliau sudah ada hubungan untuk pertahankan Pak Lah? Kini tiba masanya bagi Anwar bangun bersama regu pembangkang (Keadilan, PAS dan DAP) memimpin, bukan saja untuk selamatkan kem Pak Lah bahkan bagi menyelamat Kerajaan Malaysia dari hancur kerana pertembungan antara dua kem dalam BN tersebut... Hal yang pernah dilakukan oleh Tun Abdul Razak selepas peristiwa 13 Mei.

Hal ini terpaksa dilakukan beliau kalau sekiranya Plan A (Sila lihat tulisan terdahulu ‘Teori Anwar Jadi PM Beberapa Bulan Lagi..’) gagal. Maka inilah Plan B (Sila lihat ‘Teori 2, Anwar Jadi PM..’) untuk tindakan lanjut.

Kita sambung lagi dalam sembang-sembang PRU 12 akan datang. Wallahu ‘aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 13-03-08. KL.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails