Wednesday, February 27, 2008

Samy Vellu, Kalau Tak Betul, Sila Saman Anuar Di Mahkamah...


By ASHOK KUMAR

ULU Klang 27 Feb. Menteri Kerja Raya Datuk Seri Samy Vellu dicabar supaya menyaman Datuk Seri Anwar Ibrahim, kerana ucapan Datuk Seri Anwar menyebutkan bagaimana kenaikan tol sebenarnya untuk membiayai rasuah dan rompakan kroni-kroni BN. Ucapan itu dibuat semasa merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kesatuan Pekerja-Pekerja Bank Kebangsaan (NUBE) di Port Dickson pada Januari 2007 lalu.

Demikian dinyatakan oleh penulis dan penganalisis politik, Dr. Haji Mohd Hasyim dalam ucapannya di suatu pertemuan ringkas dengan Grop Universiti Hulu Klang dekat sebuah restoran di Hulu Klang, malam tadi. Katanya, “Kalau tak betul kenapa tak saman?? Sudah setahun lebih berlalu. Mahfumnya, apa yang disebut Datuk Seri Anwar itu bukan tuduhan melulu..”

Datuk Seri Anwar mendedahkan, pada tahun 1997 Menteri Kerja Raya Datuk Seri Samy Vellu telah meminta untuk menaikkan tol, tetapi beliau selaku Menteri Kewangan masa itu telah menolak, kerana tiada sebab untuk berbuat demikian. Selepas Samy Vellu terus mendesak, Anwar memberitahunya, baik dia terus letak jawatan sebagai Menteri dan berkerja dengan syarikat konsesi tol tersebut.

Kemudian seorang Tan Sri meminta temujanji dengan Anwar, dan mendakwa beliau terpaksa membayar beberapa pihak, dari Perlis hingga ke Johor, yang menyebabkan pendapatan syarikat konsesi jauh melebihi kos pembinaan lebuh raya tersebut.

Bekas Timbalan Perdana Menteri itu mambalas, “Anda membayar perompak dan penyangak ini berjuta-juta ringgit. Dan anda mahukan saya selaku Menteri Kewangan menandatangani dokumen ini agar pekerja, guru dan petani membayarnya?” Sebaik sahaja Datuk Seri Anwar dipecat, tol dinaikkan pada September 1998.

Mengulas ucapan Presiden BN, ‘…kalau pembangkang memerintah beberapa tahun lagi negara akan bengkrap..’ dalam kempennya di Berita Tv3 sejam sebelum majlis tersebut, Dr Haji Mohd Hasyim mengatakan, “Itulah cakap-cakap orang yang sombong dan angkuh seolah-olah dalam dunia mereka saja yang pandai, orang lain semua bodoh tak tahu bangunkan negara! Sebenarnya mereka sudah bengkrap idea.”

Dalam berita tersebut juga, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga dituduh sombong dan bongkak oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan BN.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails