Thursday, February 28, 2008

Pak Lah Biadab Pada Pekerja.. Dr Mohd Hasyim



By ASHOK KUMAR

ULU Klang: Kenyataan Pak Lah Pengerusi BN mengatakan Malaysia akan bengkrap kalau diperintah oleh pembangkang adalah suatu kenyataan yang ‘angkuh dan biadap’, bahkan dianggap sebagai cuba mengugut rakyatnya sendiri supaya menyokong BN dalam PRU 12 ini. Kenyataan biadap dan tidak beradap ini tidak sepatutnya keluar dari lidah seorang pemimpin negara yang dikatakan bertamaddun atau berhadhari.

Hal ini dinyatakan oleh seorang penganalisis politik bebas, Dr Haji Mohd Hasyim dalam satu pertemuan ringkas dengan pemberita di sini, baru-baru ini. Menurut beliau bantuan kebajikan yang akan dilaksanakan oleh parti-parti pembangkang jika diberi peluang memerintah negara ini, adalah wajib dilakasanakan, dan kerajaan BN patut berterima kasih, kerana peranan pembangkang cuba menyedarkan dan menutupi hasil kegagalan juga keganasan pentadbiran pemimpin-pemimpin BN.

“Contohnya, walaupun kita sudah 50 tahun merdeka, terdapat ramai lagi rakyat Malaysia yang pendapatan bulanannya cuma RM350 sebulan, mengapa pemimpin-pemimpin BN masih tidak peka dan buat-buat pekak??” Kata beliau kepada pemberita selepas satu majlis pertemuan dengan Grop Universiti Hulu Klang malam tadi.

“Saya setuju dengan tuntutan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), antara Kesatuan Sekerja terbesar di negara ini (mempunyai 500,000 ahli) yang mahukan kerajaan Malaysia menetapkan gaji minima sebanyak RM900 sebulan bagi tiap pekerja.” Menurut Dr Haji Mohd lagi.

Pada Jun lepas kira-kira 1,000 pekerja berpiket di Bangunan Ibu Pejabat KWSP Kuala Lumpur menuntut hak tersebut. Turut hadir juga pimpinan parti pembangkang seperti Sivarasa Rasiah, Dr Hatta Ramli, Salahuddin Ayub dan Dr Nasir. Difahamkan kira-kira 30,000 ahli MTUC turut memprotes hal tersebut di seluruh negara.

“Kita memerlukan akta untuk gaji minima bagi memastikan masa depan yang lebih baik untuk kami (pekerja) dan juga negara.” Kata G Rajasekaran Setiausaha Agung MTUC.

Menurut Syed Shahir Presiden MTUC pula, keputusan kerajaan menolak tuntutan gaji minima RM900 dan COLA RM300 sudah cukup menyeksa golongan pekerja…

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails