Tuesday, January 22, 2008

PRU Ke 12: Tukar Presiden Jika PAS Kalah...




CATATAN SANTAI IBNU HASYIM

“KALAU menang, PAS janjikan sebuah ‘Negara Kebajikan’. Antara kebajikannya, ialah kurangkan harga petrol sekurang-kurangnya 30 sen (seliter) dari harga biasa (Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia mendedahkan di mana kenaikan harga minyak sudah tak dapat ditahan lagi dan kerajaan terpaksa menanggung subsidi hampir RM35bilion)… dan PAS nak hapuskan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) yang menzalimi rakyat.”

Kata seseorang, sambil di tangannya memegang akhbar popular lidah kerajaan Malaysia. Berita ini dirojok daripada ucapan Presiden PAS Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, di majlis ‘Ceramah Perdana Bersama Presiden PAS’ di Madrasah As-Saadah Kuantan pada 20 Januari, malam tadi seperti yang siarkan.

Sambungnya lagi, “PAS juga tawarkan sistem pembelanjaran percuma (tanpa apa-apa bayaran tambahan di sekolah-sekolah rendah dan menengah) bagi semua aliran, dan juga memastikan supaya khidmat kesihatan di hospital kerajaan tetap masih percuma. (Mengikut laporan, kerajaan BN sedang merancang untuk menswastakan semua hospital kerajaan pada Ogos ini). Begitu juga dalam masalah menangani rakyat miskin, contohnya warga emas akan diberi oleh PAS elaun sara hidup tiap bulan, tidak mengira kaum.”

“Mengapa PAS tak buat sejak perintah Kelantan dan Terengganu dulu? Sekarang dah tersepit dekat pilihan raya umun baru janji macam-macam!” Temannya membidas.

“Manifesto BN pun macam tu juga, mengapa masih janji-janji lagi sedangkan dia sudah pegang kerajaan? Kuasa di tangan mereka?! Yang mereka tak berani janji ialah penurunan harga minyak, pasal politik mereka cuma politik tahi minyak!!” Dia jawab balik. “PAS walaupun pegang negeri, tetapi kuasa penuh sebenarnya masih dalam kuasa Kerajaan Persekutuan, yakni kuasa di tangan mereka. Contohnya Kementerian Pendidikan dan Kementerian Kesihatan masih dalam kuasa penuh Kerajaan Persekutuan, bagaimana kerajaan negeri nak beri kepada rakyat percuma kalau Kerajaan Persekutuan tak setuju atau sekat bantuan?? Walaupun begitu PAS masih banyak buat kebajikan kepada rakyat sekadar kuasa terhad yang masih ada padanya...”

“PAS atau BA (Barisan Alternatif) boleh menang ke?”

“Eh brother, you baca ni…” Dia macam naik berang sambil menunjukkan muka sama akhbar tersebut. “PAS yakin dapat pertahan Kelantan dan rampas semula Terengganu. Tawan Kedah dan beberapa kerusi ‘panas’ di Pulau Pinang dan Selangor. Akan berlaku kejutan lebih dari pilihanraya 1999 dan 2004!! Begitu kata Presiden PAS.”

“Kalau menang bagus le. Tapi ingat jangan ulangi kesilapan yang lepas-lepas. Menyindir pedih kawan-kawan se pembangkang, seperti menyebutkan pemimpin yang ‘expired date’ dan sebagainya lagi. Penasihat-penasihat pemimpin PAS perlu berhati-hati betul. Cari penasihat yang pandai sikit.” Sindir temannya lagi. “Tapi kalau tak menang macam mana, berani presiden PAS letak jawatan atau ditukar presidennya??”

“Maaf brother! PAS bukan macam BN. Saya ada hal, cukup setakat ini, lain kali kita bincang lagi. Untuk dapat penjelasan lanjut, sila baca akhbar ‘Harakah’. Itupun permitnya 2 x sebulan, lambang keganasan BN yang merampas hak bersuara rakyat!”

Itulah, sembang-sembang PRU 12. Wallahu aklam.

Catatan Santai: www.ibnuhasyim.blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 21-01-08. KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails