Wednesday, January 23, 2008

Penyanyi Aishah Lebih Cerdik Dari Menteri Penerangan...




CATATAN SANTAI:
IBNU HASYIM


ADA akhbar menyebutkan ‘Aishah Tak Mahu Anak Jadi Penyanyi’. Aishah yang akan membuat persembahannya dalam Anugerah Juara Lagu ke 22 (AJL22) pada 27 Januari ini, kali terakhir beraksi dalam persembahan seperti itu ialah pada tahun 1995 untuk lagu ‘Cinta Beralih Arah’.

Menurutnya yang sudah berpuluh tahun berpengalaman jadi penyanyi mengaku, ‘kalau boleh dia tak mahu dua anaknya iaitu Azhad Ahlami, 8, dan Armand Azahari,14, menjadi artis’.

Walaupun begitu, dia yang sudah kelihatan memakai tudung kepala mengatakan ‘setakat ini kedua-dua anaknya itu tidak menunjukkan bakat dalam bidang seni. Apa yang dia mahu mereka belajar dan berjaya terlebih dahulu dalam pelajaran’.

Apa yang penting, Aishah pandai meletakkan kepentingan pelajaran di tempat teratas berbanding dengan karyanya sebagai penghibur, yang seolah-olah tidak terhibur lagi dengan bidang tersebut.

Bukan macam Menteri Penerangan, memaksa penonton-penonton tv dengan program-program hiburan yang sarat berbanding dengan pelajaran dan pendidikan. Apalagi kalau dinilai dari sudut agama Islam tentang halal haramnya. Masya Allah.

Penyanyi Sharifah Aini pun pandai memilih pelajaran untuk anaknya yang dikatakan belajar di Saudi Arabia. Nak buat macam mana, Menteri Penerangan cuma melaksanakan dasar kerajaan Barisan Nasional dan UMNO yang tidak Islamik. Sebab itulah ada orang sebut UMNO saja pilih mantan ‘mamak cendol’ jadi menterinya.

Itulah, sembang-sembang PRU 12 untuk kali ini. Wallahu aklam.

Catatan Santai: www.ibnuhasyim.blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 23-01-08. KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails