Thursday, January 24, 2008

Mengapa PAS Mampu Bertahan Di DUN Permatang Pasir Pulau Pinang?




CATATAN SANTAI
IBNU HASYIM


DALAM hujan lebat menyebabkan banjir di Seberang Perai… sebuah rumah hampir tenggelam. Penghuninya keluarga Melayu, sedang menunggu-menunggu orang datang nak selamatkan mereka dengan bot atau sampan. Mereka dah tak boleh buatkan apa-apa lagi.

Tiba-tiba sebuah bot datang, seseorang keluar hendak membantu. Tetapi ketua keluarga rumah itu tak mahu dibantu. Dia terpinga-pinga. Malu ada. Segan pun ada. Kerana dia adalah seorang Jawatankuasa Kemajuan Kampung di situ.

Dia amat membenci pembangkang, lebih-lebih lagi PAS. Rupanya dalam bot itu dia nampak seorang pemimpin PAS, ADUN Permatang Pasir, Parlimen Permatang Pauh. Iaitu YB Ustaz Hamdan Abdul Rahman. Itu sebab dia rasa malu ditolong.

“Sudahlah! Ketepikan sementara soal politik. Yang penting nyawa kita sekeluargga perlu diselamatkan, insya Allah. Mai naik sini…” Kata YB Hamdan mengajak. Akhirnya, dia naik juga.

YB Hamdan sentiasa turun bersama rakyat, menangani masalah rakyat. Buat kebajikan, menepati Negara Kebajikan seperti dalam manifesto PAS.

Khabarnya, pagi-pagi lepas sembahyang subuh, beliau menunggang basikal mengunjungi rakyat marhein. Saya pernah berkunjung ke pejabat beliau, melihat beliau mengagihkan puluhan ribu RM wang derma atau zakat kepada golongan miskin setiap tahun.

Mungkin itulah antara sebab beliau dapat bertahan beberapa penggal di DUN kawasannya.

Dalam pembahasan Rang Undang-Undang Pembekalan 2008 cadangan YAB Ketua Menteri di DUN Pulau Pinang, nak luluskan bajet pembelanjaan negeri berjumlah RM299,329,360.00, beliau turut membangkitkan masalah alam sekitar, antara banyak masalah-masalah yang dikemukakan.

Menurut beliau, masalah pencemaran sungai menjadi satu punca akibatkan banjir. Berlaku banjir kilat bila hujan melebihi 50 mililiter sejam kerana sistem perparitan dan longkang sedia ada tidak mampu menampung.

Menurut beliau lagi, dalam tahun itu (ucapan beliau di dewan pada 19.11.2007) dua kejadian banjir kilat berlaku didalam bulan April. Dalam kejadian terbaru bulan lalu (Oktober 07) pula lebih 800 penduduk di Seberang Perai selatan dan Seberang Perai Tengah termasuk kawasan saya di Permatang Rawa menghadapi risiko banjir, apabila rumah mereka dinaiki air lebih satu meter.

Beliau mencadangkan di dewan itu, antara langkah-langkah perlu diambil ialah…

Pertama: Penguakuatkuasa oleh Jabatan Alam Sekitar keatas punca-punca pencemaran yang telah dikenal pasti.

Kedua: Mempergiatkan lagi aktiviti kesedaran awam bagi mencegah pencemaran sungai melalui perbagai program dibawah Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Pengairan dan Saliran.

Ketiga: Kalau perlu, wujudkan undang-undang sungai atau River Law peringkat kerajaan negeri bagi memantau atau mengenal pasti cara dan kaedah terbaik menjaga sungai-sungai kita dari tercemar.

Kerja-kerja YB Hamdan sebegini, amat disenangi oleh rakyat di kawasannya atau di luar kawasannya. Sesuai dengan Negara Kebajikan yang diperjuangkan oleh PAS.

Sehingga berkatalah sahabat kita sekeluarga yang telah terselamat dari banjir itu, sewaktu di dalam bot bersama YB PAS, “Yang ditunggu-tunggu tak tiba (mungkin rakan BNnya), bayang pun tak nampak! Dalam PRU akan datang, aku dan keluarga tetap akan mengundi PAS atau BA!!”

Lagi, sembang-sembang PRU 12 untuk kali ini.


Lihat artikal-artikal mengenai Pulau Pinang dalam laman web penulis:http://www.ibnuhasyim.com
1.. Pulau Pinang: Pi Mai Pi Mai, Tang Tu!
2.. Pulau Pinang: Balik Pulau Bayan Lepas …
3.. Pulau Pinang: Sekuntum Bunga Seroja..


Catatan Santai: http://www.ibnuhasyim.com/
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
24-01-08. KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails