Sunday, August 05, 2007

Strategi Kristian Menawan Orang Asli?



Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

“AKU memang minat nak ajak encik mendaki Bukit Kala kira-kira 45 minit jalan kaki yang tiada jalan motosikal atau kereta, kerana ada orang-orang kita sedang bergotong royong di sana!” Kata seorang Asli bekerja sebagai pegawai RTM. “Tetapi kerana petang ini pukul 4 petang aku ada upacara sembahyang, maka aku sedih tak dapat pergi dengan encik. Lain kali sajalah..”

Hari itu adalah hari Ahad sebagai seorang Kristian dia dan kawan-kawannya dijemput dengan sebuah bas percuma pergi ke gereja di Kepong, dari tempatnya di Gombak, Kuala Lumpur. Dia memang berasal dari perkampungan Asli di Gua Musang, datang berhijrah ke Gombak, puluhan tahun yang lalu.

Kalau dilihat sejarah, sebelum Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) ditubuhkan, seorang 'Field Ethnographer' telah dilantik zaman penjajahan (Disember 1939), sebagai 'Protector Of Aborigines' bagi pihak Negeri Perak dibuat selepas penguatkuasaan 'Perak Aboriginal Tribes Enacment', No.3 pada 1939. Enakmen yang merupakan undang-undang telah diwujudkan sebelum Perang Dunia Kedua lagi.

Jabatan Hal Ehwal Orang Asli Malaysia pula ditubuhkan (1953/54) di bawah undang-undang baru yang dinamakan "Aborigional Peoples" Ordinance No. 3, 1954. Ia dikatakan dibentuk bagi melindungi Orang Asli dan cara hidup mereka dari kepesatan perkembangan tamadun dan eksplotasi, di samping menyediakan kemudahan-kemudahan untuk pendidikan dan pembangunan yang sesuai bagi mereka.

Apabila darurat diistiharkan (1948), MPAJA yang kemudiannya bertukar menjadi Parti Komunis Malaya(PKM) telah mengadakan hubungan baik dengan orang-orang Asli di pedalaman. Maka pihak kerajaan penjajahan mula mengambil perhatian dengan mengadakan polisi penempatan semula orang-orang Asli di kawasan yang jauh dari pengaruh komunis. Dikatakan, langkah ini tidak berjaya, sebaliknya Orang Asli semakin rapat dengan PKM dan mengambil sikap anti-kerajaan.

“Jasa orang Asli dalam menentang penjajahan British di Perak dulu memang jelas.. buktinya, pembunuhan J.W.W. Birch (bagi pihak penjajah) oleh Datuk Maharaja Lela (bagi pihak orang Melayu) dibantu orang Asli di Perak. Sila lihat sejarah Perak.” Kata pemangku Tok Batin Bukit Kala Gombak, Encik Hussein bin Datuk Panglima Ngah Yin. Ayah beliau mendapat gelaran ‘Datuk Panglima’ dari kerajaan Perak. “Ada wakil orang Asli dalam perutusan semasa menyambut kemerdekaan Tanah Melayu. Tetapi malangnya, Datuk Panglima Bukit Gantang orang Melayu yang menjadi wakilnya, bukan orang Asli!!”

Hanya selepas tahun 1961, Jabatan Hal Ehwal Orang Asli dikatakan mula merancang dan melaksanakan program-program pembangunan sosio-ekonomi supaya masyarakat Orang Asli dapat bersama-sama dengan kaum-kaum lain maju dan menikmati taraf hidup yang lebih baik.

“Aku datang ke sini sejak tahun 1969 kira-kira 5 bulan selepas tragedi 13 Mei. Waktu itu kerajaan sedang berhadapan dengan kumpulan PKM yang sedang bergerak di dalam hutan. Orang Asli seperti juga orang Cina dibimbangi membantu pengganas tersebut. Maka di wujudkan perkampungan-perkampungan baru Cina dan orang-orang Asli. Kami pun dikutip dari seluruh negara dan dihimpunkan di sini. Kami dihimpunkan antaranya melalui penubuhan pusat perubatan orang Asli di sini. Beginilah tempat tinggal kami, rumah-rumah kami dibiarkan tidak tersusun dan tidak teratur seperti yang boleh encik lihat sekarang!

Aku sendiri lepas periksa di Sekolah Menengah Sungai Siput [SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) 1968], bercadang nak lanjutkan pelajaran, tapi suasana politik waktu itu memaksa aku mewakili kampungku, membantu kerajaan di pusat perubatan orang Asli dan bertugas hingga pencen di sini..” Jelas encik Hussein lagi.

Seorang temannya lagi memberitahu bagaimana orang-orang Asli boleh masuk Kristian di kawasan Gombak ini.. “Pendakyah-pendakyah Kristian bergerak dari rumah ke rumah di kawasan orang Asli Gombak melalui himpunan penduduk yang disebut ‘kumpulan sel’. Kumpulan ini cuba mengambil berat dan menangani masalah penduduk terutamanya di bidang kesihatan…bagaikan sel-sel baik yang berperanan menyelamatkan kesihatan badan seseorang.”

“Apakah kesan kegiatannya kepada masyarakat?”

“Amat memberangsangkan.” Jawabnya. “Contohnya, baru-baru ini ada isteri seorang Tok Batin bersebelahan dengan kampung ini yang sakit telah berjaya disembuhkan melalui pengubatan dengan doa-doa cara Kristian. Mengenangkan jasa baik Kristian ini, dia terus memeluk agama Kristian hingga sekarang, walaupun suaminya masih beragama Islam..Itulah kegiatan mesra rakyat yang diadakan sepanjang masa.”

“Adakah wang dan benda juga memainkan peranan dalam dakyah tersebut??”

“Encik kena siasat sendiri..” Jawabnya.

Kalau dalam masyarakat pergerakan Islam, mungkin ia seperti ‘kegiatan usrah’ dan kuliah-kuliah pengajian. (Sila lihat tulisan sebelum ini, ‘Jangan Me‘Melayu’kan Orang Asli..’ lihat ibnuhasyim. blogspot.com atau Tranungkite.Net 28-07-07, rumusan dan cadangan ringkas kepada pihak bertanggung jawab seperti JAIS dan JAKIM, Draf Cadangan: Bagaimana mempercepatkan orang Asli masuk agama Islam.)

Jabatan Orang Asli sebelum ini pernah diletakkan di bawah pelbagai jabatan seperti Kebajikan Masyarakat, Kementerian Pelajaran, Kementerian Tanah dan Galian, Kementerian Pertanian dan Tanah, Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat, Kementerian Pembangunan Luar Bandar, dan kini di bawah Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat bermula sejak 1995 lagi.

Siapa sebenarnaya bertanggung jawab mengenai pengIslaman mereka? Itu suatu hal yang perlukan perincian lagi, tetapi yang jelas di samping tugas besar berada dibahu pemerintah, tiap orang Islam atau NGO-NGO juga ada peranan masing-masing ke atas agama orang Asli. Jangan sampai jadi macam cerita pihak bomba yang terhegeh-hegeh membincang teknik dan tektik memadam api, sedangkan rumah terbakar yang hendak dipadam sedang hangus dijilat api!!

Catatan santai:
ibnuhasyim. blogspot.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
Gombak 03-08-2007.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails