Thursday, October 19, 2023

PAS boleh sertai K/Perpaduan -Anwar. Al-hamdulillah DAPmadani?


Perdana Menteri memberi gambaran pintu untuk PAS menyertai Kerajaan Perpaduan belum ditutup. - Foto BH

PAS boleh menyertai Kerajaan Perpaduan - Anwar

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan beliau pernah menjemput PAS menganggotai Kerajaan Perpaduan pada tahun lalu.

Menurut Perdana Menteri, PAS sebaliknya bertindak menolak tawarannya ketika itu.

Namun begitu, beliau memberi 'jaminan' tidak akan menghalang kerjasama dengan parti berkenaan jika ia wujud pada masa akan datang.

Anwar yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) mengesahkan perkara itu ketika ditemu bual Time Magazine yang disiarkan secara dalam talian semalam.

"Mengenai sama ada kita bersedia untuk membabitkan diri dengan mereka (PAS), sudah tentu kita lakukan bahkan kita mesti.

"Dan saya telah menghantar (jemputan kepada mereka). Ya saya terbuka dengan idea itu sejak awal lagi.

"Lagipun, ini Kerajaan Perpaduan dan kita lakukan yang terbaik demi untuk negara kita," katanya.

Mengenai syarat ditetapkan untuk PAS menyertai Kerajaan Persekutuan, Anwar berkata syarat yang menjadi dasar utama ialah parti itu perlu menerima Malaysia sebuah negara berbilang agama dan setiap rakyatnya mempunyai tempat, meskipun Islam ialah agama Persekutuan.

Ditanya apa reaksi PAS terhadap syarat terbabit, Ahli Parlimen Tambun itu berkata, tiada penolakan jelas atau maklum balas positif.

Bagaimanapun, Perdana Menteri memberi gambaran pintu untuk PAS menyertai Kerajaan Perpaduan belum ditutup rapat.

"Saya tidak mahu menghalang (PAS untuk menyertai Kerajaan Perpaduan). Sudah tentu ia bergantung kepada syarat dasar utama ini mesti diterima," katanya.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: PAS boleh sertai K/Perpaduan -Anwar. Al-hamdulillah DAPmadani?

Lihat komen ini..

(i) Al-hamdulillh, PM DAP madani Anwar terima panggilan telefon Ketua Hamas, nyata komitmen Malaysia bantu rakyat Palestin.

Gambar fail menunjukkan Datuk Seri Anwar Ibrahim (kanan) bersalaman dengan Ismail Haniyeh ketika kedua-dua mereka mengadakan pertemuan sebelum ini. - Gambar Facebook ANWAR Ibrahim

Di KL, PM Anwar terima panggilan telefon Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh, dan menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi Malaysia kepada rakyat Palestin.
Dalam satu kenyataan di Facebook, Anwar berkata, beliau menyokong untuk menghentikan segera pengeboman Israel di Gaza serta penubuhan koridor kemanusiaan di Rafah, Mesir. 
"Isael perlu meninggalkan kepatuhan mereka kepada politik perampasan, serta-merta gencatan senjata dengan Hamas dan benar-benar mengejar resolusi aman untuk menamatkan konflik yang berterusan.
"Adalah penting untuk mengutamakan kesejahteraan dan keselamatan semua individu yang terjejas oleh krisis ini," katanya pada Selasa.
I had a phone conversation with Hamas Head of Political Bureau, Ismail Haniyeh yesterday to express Malaysia's unwavering support for the Palestinian people.
Given the dire situation in Gaza, I strongly advocate for the immediate cessation of bombardment and the establishment of a humanitarian corridor in Rafah.
It is also imperative for Israel to abandon their adherence to the politics of dispossession, immediately ceasefire with Hamas and genuinely pursue a peaceful resolution to end the ongoing conflict.
It is crucial and paramount to prioritize the well-being and safety of all individuals affected by this crisis.
In this spirit, we are committed to delivering humanitarian aid, particularly in the form of food and medicine to alleviate the suffering of those in need.

(ii) Apapun, yang pentng PAS/PN tetap bersama rakyat dan membangun bersama Islam. Contohnya lihat ini, projek pertama di Malaysia.. 
"X-to-Reef ubah paip minyak Petronas jadi tukun"

Di Marang, Program X-to-Reef yang pertama di Malaysia memanfaatkan paip minyak milik Petronas yang hendak dilupuskan diubahsuai sebagai tukun bagi membiak hidupan marin. 
Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Keterjaminan Makanan dan Komoditi negeri, Dr Azman Ibrahim berkata teknologi yang digunakan itu mengambil pengalaman Nippon Steel-Kobelco (NSK) Jepun yang sudah lama membuat tukun khususnya untuk spesis hidupan marin sotong dan udang kara.
“Jadi dengan adanya inisiatif X-to-Reef kita melangkah selangkah lagi ke hadapan dalam siri program memperkayakan sumber perikanan,” katanya.
Hasilnya menurut beliau lagi, peratusan peningkatan bagi penangkapan hidupan laut menunjukkan peningkatan 9.9 peratus berbanding tahun lepas dan peningkatan 70 peratus disumbang oleh nelayan zon A dan B. 
“Saya juga mendapat maklum balas harga ikan sudah turun, ikan Selayang 3 kilogram RM10 sekarang. Ini suatu yang tidak pernah berlaku untuk satu tempoh yang agak lama dalam konteks Terengganu,” katanya. (Untuk maklumat penuh rujuk– 'X-to-Reef ubah paip minyak Petronas jadi tukun' HARAKAHDAILY 17/10/2023)

Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 
Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim 014 400 2015.

1 comment:

Anonymous said...

Syabas kepada Raja Jordan kerana menolak untuk berjumpa dengan Biden, Raja Penjenayah Sedunia. Natizen sarankan negara2 Arab untuk menghalau Maa'laun ni dari rantau tersebut.

Jom beri sokongan padu kepada para pejuang kemerdekaan Palestine.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails