Sunday, September 10, 2023

Jahannam M'sia, masih kiblat IMF/Brics..

 


Malaysia masih mahu berkiblat IMF atau sertai BRICS

Persidangan BRICS ke-15 di Johannesburg, Afrika Selatan baru-baru ini menyaksikan kemasukan negara-negara baharu termasuk Argentina, Mesir, Ethiopia, Iran, Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu.

Pakar ekonomi bebas Dato’ Dr Ramalan Yunus berkata, Indonesia juga bakal menyertai pertubuhan tersebut sebagai protes kepada kezaliman ekonomi yang dipelopori Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya.

“Isunya adakah Malaysia masih menetapkan polisi sedia ada yang berkiblatkan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) atau menyertai BRICS.

“Ini merupakan satu persoalan besar yang perlu diberikan perhatian oleh kerajaan Malaysia,” katanya ketika dihubungi di sini.

Tambah beliau, pelbagai negara mula menunjukkan penentangan secara terang-terangan terhadap ketidakadilan sistem matawang Dolar dan negara G7 yang dianggotai Kanada, Perancis, Jerman, Itali, Jepun dan United Kingdom.

Menurutnya juga sistem kewangan dunia memanga bersifat tidak adil di mana banyak negara menjadi mangsa termasuk Venezuela, Indonesia dan Malaysia.

Ekoran itu kata beliau ekonomi negara Malaysia bakal menerima tempias kejatuhan Dolar selagi masih berkiblat ekonomi negara-negara Barat.

“Kita boleh lihat apabila Dolar dan Euro diserang pertubuhan BRICS maka nilai matawang kita turut menerima kesan yang buruk kerana terikat dengan Dolar,” katanya.

Ditanya mengenai langkah yang boleh diambil rakyat biasa berdepan dengan situasi itu Dr Ramalan menasihatkan tidak mengambil hutang dengan mana-mana institusi kewangan.

“Harus ingat isu kewangan negara perlu diberikan keutamaan berbanding dengan sentimen politik kerana ia akan memberi kesan yang buruk jika kerajaan masih leka,” katanya. – HARAKAHDAILY 28/8/2023

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Jahannam M'sia, masih kiblat IMF/Brics..

(i) Ini komen Indonesia.. 


Di Jakarta, Indonesia masih mempertimbangkan dan meneliti mengenai penyertaannya untuk menjadi ahli BRICS, kata Presiden Joko Widodo.

"Kami mahu mengkaji dan menyemak dahulu, kami tidak mahu tergesa-gesa," katanya dalam satu kenyataan selepas menghadiri Sidang Kemuncak ke-15 BRICS di Pusat Konvensyen Sandton di Johannesburg, Afrika Selatan pada Khamis.

Walaupun proses menjadi ahli BRICS membabitkan penyerahan surat sebagai menyatakan hasrat, Joko Widodo berkata Indonesia masih belum berbuat demikian. Bagaimanapun, beliau berkata, hubungan dengan negara anggota BRICS tetap di landasan yang positif, terutamanya dari segi ekonomi.

Perbuatan menjemput pelajar tahfiz ke konsert KEPCI di Stadium Malawati, Shah Alam adalah biadab dan disifatkan sebagai tidak bertanggungjawab.

Pemuda PAS Kedah memandang undangan pelajar tahfiz ke konsert yang melalaikan telah mencemarkan institusi tahfiz dan pendidikan agama.

Seruan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat dan mengambil tindakan ke atas penganjuran program ini.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 
Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim 014 400 2015.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails