Thursday, March 23, 2023

Lagi Guan Eng lapor polis isu Yayasan Albukhary.

 

Guan Eng membuat laporan polis terhadap Presiden BERSATU, Muhyiddin Yassin berhubung tuduhan membatalkan pengecualian cukai yang telah diluluskan kepada Yayasan Albukhary di Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur hari ini. - Foto FB Guan Eng

Guan Eng lapor polis isu batal pengecualian cukai Yayasan Albukhary

KUALA LUMPUR: Pengerusi DAP Kebangsaan, Lim Guan Eng hari ini membuat laporan polis terhadap Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung tuduhan membatalkan pengecualian cukai yang telah diluluskan kepada Yayasan Albukhary.

Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata laporan itu dibuat selepas mendapati kenyataan Muhyiddin mengulangi fitnah terhadap beliau dalam satu kenyataan media dan sidang media pada 11 dan 12 Mac lalu.

"Saya telah berkali-kali menyatakan bahawa ini (dakwaan) tidak benar dan saya tidak pernah mengeluarkan sebarang surat untuk membatalkan pengecualian cukai terhadap Yayasan Albukhary.

Guan Eng bercakap kepada media sebelum membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur hari ini. - Foto FB Guan Eng

Menurutnya, Muhyiddin sengaja memainkan perkara ini untuk menyebarkan sentimen yang tidak sihat.

"Beliau tahu kalau perkara ini disebarkan bahawa seorang Menteri Kewangan bukan Islam membatalkan pengecualian cukai terhadap satu Yayasan Islam yang melaksanakan tugas kerja-kerja amal, ini akan memenuhi hasrat meniup sentimen tidak sihat," katanya.

Terdahulu, media melaporkan Muhyiddin dalam kenyataan selepas disoal siasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 9 Mac lalu, mendakwa kerajaan Pakatan Harapan membatalkan pengecualian pembayaran cukai yang sebelum itu diluluskan kepada Yayasan Albukhary.

Bekas Perdana Menteri itu mendakwa beliau tahu punca Guan Eng yang ketika itu adalah Menteri Kewangan, membatalkan pengecualian cukai yang diperoleh Yayasan Albukhary.

Bagaimanapun, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika Waktu Pertanyaan Menteri (MQT) di Dewan Rakyat semalam mengesahkan Guan Eng ketika menjadi Menteri Kewangan tidak pernah membatalkan pengecualian cukai terhadap Yayasan Albukhary seperti yang didakwa.

Anwar berkata dakwaan itu adalah tidak benar dan hakikatnya kelulusan pengecualian cukai Yayasan Albukhary hanya dibuat pada 25 Feb 2021.

Beliau berkata mengikut Subseksyen 44(6) Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta 53), pengecualian cukai bukan terletak di bawah kuasa menteri atau perdana menteri, sebaliknya ia kuasa mutlak ketua pengarah Lembaga Hasil Dalam Negeri. – BERNAMA

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Lagi Guan Eng Lapor polis isu Yayasan Albukhary.  

Siaapa tak kenal DAP yang anti Islam?

BERITA BERKAITAN

15 comments:

Anonymous said...

Macam.Lee Kwan Yew di Singapura mana nak bagi orang Melayu' jadi billionaire.. Bodoh sangat ke orang Melayu' Singapura...!?

Dibawah Aljub semua billionaire Melayu' semua nak dirampas.. Duit beras kena bagi kat pesawah

Robert Kwok Dan YTL bagi apa kat rakyat yang menguasai gula, simen dll..!?

Anonymous said...

Sepatutnya Tun Mahathir contohi Mahiuddin serang terus Lim Guan Eng dalam mempertahanka. Taikun Melayu' Syed Mokhtar.. serang terus, Lim Kit Siang, Anwar Dan Zahid ...

Tak payah nak menyibok pasal Melayu' itu Melayu' ini lagi... Itu tektik bodoh , teektik bangang ketinggalan Saman.. Orang bodoh jer yang suka kena geli gelikan dengan Melayu'... Kalau kau nak tengok Boboi kekal relevan politik matang, politik real, fakta sedang Lim Kit Siang Lim Guan Eng Anwar Dan Ramasamy sekarang..!!

Dalam masa yang sama kau lah Bapak Pelingkup Orang Melayu'... Senang senang sambil gentle telo labuh kau bagi Pulau Batu Putih Kat anak Lee Kwan Yew..

Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak akan membuat permohonan maaf terhadap Pengerusi DAP, Lim Guan Eng yang dikaitkan dengan isu cukai Yayasan Albukhary ketika beliau menjadi Menteri Kewangan.

Sebaliknya, Muhyiddin mencabar Guan Eng untuk menjelaskan perkara berhubung cukai itu kerana maklumat yang diperoleh beliau adalah sahih.

Kalau setakat nak proklamisi Melayu' nak tunjuk nak goreng bodoh bangang orang Melayu' dah naik menyampah dan dah meluat ...!!

Helok sangat Dan setuju sangat Perikatan Naaional Tolak Parti PejWang menyertai PN buat semak saja...!!

#BoboiserangLimGuanEngAnwarsekarang

Anonymous said...

Dibulan yang mulia dan penuh barakat ni, ramai yang saran kerajaan madani untuk menutup pusat2 hiburan, rumah2 urut, rumah2 pelacuran, kedai2 loteri dan pusat2 judi.

Tak lama mana pun sebulan je!

Anonymous said...

Mamat ni dah kenapa? Meroyan sana sini? Kah..kah..kah..

Unknown said...

Kelab thai tu katanya dibuka zaman pn.

Hu hu

Anonymous said...

Dahulu GODFATHER sebuah parti chauvanis memfitnah Najib membunuh Analtunya, bermacam2 cerita direkacipta. Akhirnya mahkamah telah putuskan Najib tidak membunuh Analtunya.

Kepada yang turut sama menyebarluaskan fitnah2 tersebut eloklah meminta maaf kepada Najib, lebih2 lagi dibulan yang mulia penuh barakat ini.

Kah..kah..kah..

Anonymous said...

Siapa tak kenal DAP yang anti Islam?
Lagi Guan Eng Lapor polis isu Yayasan Albukhary.

Anwar berkata dakwaan itu adalah tidak benar dan hakikatnya kelulusan pengecualian cukai Yayasan Albukhary hanya dibuat pada 25 Feb 2021.

Beliau berkata mengikut Subseksyen 44(6) Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta 53), pengecualian cukai bukan terletak di bawah kuasa menteri atau perdana menteri, sebaliknya ia kuasa mutlak ketua pengarah Lembaga Hasil Dalam Negeri

Persoalan nya LHDN itu dah menteri siapa tak kan Ketua Pengarah tak lapor dulu pada menteri yang telibat samada nak kecuali atau tidak cukai tu...tak kan Ketua Pengarah Sedap bontot dia nak buat keputusan..!?

Bodoh tu simpan skett..!!

Anonymous said...

Rakyat minta Non untuk segera membuang/memecat menteri yang buat program ziarah yang tak berfaedah itu. Ianya tidak berperlembagaan, hanya membuang duit dan membazirkan masa rakyat sahaja.

Anonymous said...

geng ph yg buka masa pn tu betul tapi reno dalam masa ph,
masa pn tak brani bawak lgbt masa pn, ni masa ph baru bawak lgbt sebab sealiran pwmikiran.

Anonymous said...

jom ke gereja. ketua mung bukan main lagi buat round. orang lain rosak aqidah geng sendiri ukhuwah.. kena kedah kerajaan tak salah kita tau, kena KL ni semua kerajaan yang benarkan..

Anonymous said...

Pecat sama bawak spy perumahan dari temasek. Ada yang bawak thai hot gay. Ada yang bawak mentega terbang. Ada restoren tulis pork free. Apa semua ni gila bawah kerajaan dolly.

Unknown said...

Setakat itu ja taraf mp Islam extreme bawa gambar thai guy dlm parlimen....

Mengesahkan mp pembangkang mmng x berkualiti.

Ha ha

Patut lapor je kat polis dah bleh selesai. Adakah sbb nak glamer bawa ke parlimen mcm kerajaan perpaduan yg galakkan?

RUU yg kunun bleh tegak Islam tu apa cer?

Tiap2 hari ada je lawak walaun2 nih. Meroyan la 5 tahun.

Ha ha

Anonymous said...

Dolly seperti biasa pandai bermuka muka. Bukan dia tak tahu perkembangan 355. Bukan dia tak tahu apa eng guan buat pada kecualian cukai.

Bukan dia tak tahu komunis dapig jual harta tabung haji. Jual murah konon rugi. Tapi yang beli komunis dapig. Mereka jual harta orang Islam mereka yang beli balik. Tujuan ownership tukar tangan.

Macam tu jahatnya si dolly. Dah lah tak sokong 355. Sokong pulak komunis dapig. Tak percaya Islam. Percaya doktrin komunis dapig.

Hasil awal ialah thai hot gay. Hasilnya mentega terbang. Hasilnya lgbt dirai. Hasilnya ustaz disekat dari berceramah.

Hasilnya spy perumahan dibawa masuk. Melanjutkan proses menghilangkan kampong tradisional melayu.

Percentage orang melayu besar, tapi dapat sikit manfaat. Komunis dapig percentagenya kecil, tapi dapat manfaat lebih besar dari orang melayu.

Penduduk asal dipinggir, pendatang dirai. Hanya nak duduk kerusi empok.

Anonymous said...

Bawak gambar pun jadi salah.

Tak salah bawak gambar. Tak salah lapor polis.

Bukan macam dolly. Sembang deras bukti tiada.

Kontol negro said...

Buat laporan polis banyak-banyak pun buat apa...ingat boleh tutup kes kau ke guan eng????Ugutan kau tak menakutkan pun...buat wayang le banyak-banyak!!!!cibai punya pendatang.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails