Wednesday, February 22, 2023

Malam bulan mengambang & ubat rindu..

 


1. Khurafat kesihatan bulan mengambang

TARIKH 14 dan 15 Safar (sama dengan 14 dan November) tahun ini menjadi sejarah apabila bulan mengambang paling besar saiz dan paling bercahaya. Ia kelihatan 14 peratus lebih besar dan 30 peratus lebih cerah.

Fenomena ini disebut Supermoon setiap 68 tahun kerana kitaran galaksi bulan berada paling hampir dengan bumi.

Fenomena ini mencetus pelbagai kepercayaan dalam masyarakat. 

Dalam sosio budaya yang pelbagai, terdapat kepercayaan yang mengaitkan supermoon ini meningkatkan kejadian jenayah atas kepercayaan mistik.

Logiknya kegiatan manusia di bulan terang mengambang akan semakin aktif, lantas terjadinya peristiwa yang diluar jangkaan. 

Akan tetapi tiada statistik jelas kaitan antara bulan mengambang dan kejadian jenayah. 

Begitu juga, sesetengah masyarakat percaya jumlah kelahiran meningkat semasa bulan mengambang. 

Kajian sosio budaya telah menafikan hubungkait tersebut. Kajian mengenai bulan mengambang penyebab bencana alam juga telah membuktikan tiada hubungkait antara kedua-duanya.

Walaupun dari segi asasnya bulan mengambang akan mengakibatkan paras laut meningkat, tetapi tidak semuanya tepat jika tidak disertai hujan lebat sehingga mencetuskan banjir besar.

Dunia kesihatan juga tidak terlepas dari kepercayaan tahyul ini. Ada yang berteori penyakit gout akan menyerang orang ramai, jumlah pengunjung wad kecemasan makin bertambah dek kerana penyakit pelik timbul, kanak-kanak akan sakit perut akibat cacing makin membiak semasa bulan mengambang dan pelbagai lagi. 

Kesemuanya teori khayal yang hanya menjadi buah gelak ketawa para doktor perubatan di hospital. 

Bertahun-tahun kajian telah dijalankan bagi mencari hubungan antara kejadian penyakit dan bulan mengambang. 

Tiada bukti yang sahih secara statistik mengatakan biologi dan perangai manusia berubah semasa bulan mengambang.

Mungkin orang beranggapan pesakit gila atau meroyan meningkat semasa bulan terang akibat pengaruh mistik, tetapi ia tiada kaitan jelas. 

Cumanya mungkin apabila suasana makin terang, seseorang yang sudah berpenyakit gila akan tidur lewat malam. Kitaran biologi kehidupan berubah, akhirnya tercetus relaps (gila kembali).

Kejadian penyakit seperti serangan jantung, kematian, kelahiran, sawan, kemasukan wad psikiatri dan pelbagai lagi tidak menunjukkan kadar yang ketara berbanding di bulan gelap.

Adapun Rasulullah S.A.W menggalakkan umatnya berpuasa di hari putih, iaitu 13, 14 dan 15 hari bulan di mana bulan di langit mengambang penuh dan malam itu cahaya bulan sangat terang hingga tarikh tarikh ini dipanggil hari putih. 

Di dalam Islam digalakkan berpuasa sunat. Dipanggil hari putih sebab malam tersebut malam yang cerah. 

Tidak dikaitkan pun dengan apa-apa fenomena pelik sempena bulan mengambang. Semoga amalan puasa sunat kita berpahala. 

Semoga pencerahan ini ibarat terang bulan mengambang tanpa bersuluh bagi mengurangkan kekusutan pemikiran tahyul pelbagai dalam masyarakat.

#Post karut marut seperti dalam gambar itu pun ramai yang share? Adui la.

DR SUHAZELI ABDULLAH
Pakar Perubatan Keluarga
Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) – HARAKAHDAILY 8/2/2023


2. Malam pengubat rindu 

Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil dan Menteri Perhubungan dan Penerangan Singapura, Josephine Teo bersama barisan penyanyi yang menghangatkan Konsert Muzika Ekstravaganza. - NSTP/Azhar Ramli

KUALA LUMPUR: Kerjasama dua badan penyiaran, iaitu RTM dan Mediacorp Pte Ltd, Singapura dalam membangunkan industri televisyen (TV), radio dan digital sejak lama dahulu, diakui membawa limpahan kepada penggiat industri seni dan hiburan.

Namun, sejak dunia dilanda pandemik COVID-19 hingga membawa kepada penutupan industri kreatif, RTM dan Mediacorp terpaksa menangguhkan projek kerjasama, termasuk Konsert Muzika Ekstravaganza yang menjadi antara program paling dinantikan pencinta seni dua negara.

Sabtu lalu, selepas lebih tiga tahun tidak dapat dianjurkan berikutan pandemik COVID-19, edisi ke-14 Konsert Muzika Ekstravaganza dipentaskan di Auditorium Perdana, Angkasapuri Kota Media di Kuala Lumpur, bertemakan 'Duo Hits'.

Kali terakhir dianjurkan pada 2018, Konsert Muzika Ekstravaganza yang dipentaskan setiap dua tahun, membuktikan keutuhan hubungan dua hala Malaysia-Singapura dalam konteks pembangunan industri penyiaran serta pertukaran seni dan budaya.

Yang turut hadir bersama penonton yang memenuhi segenap ruang Auditorium Perdana adalah Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil serta Menteri Perhubungan dan Penerangan Singapura, Josephine Teo.

Pada malam bersejarah yang dikendalikan hos dari Malaysia, Nabila Huda dan gandingan dari Singapura, Suzairhe Sumari, barisan artis dari dua negara tampil beraksi menghiburkan peminat dengan pelbagai genre muzik.

Sebanyak 19 lagu dipersembahkan artis popular tempatan iaitu Datuk Khadijah Ibrahim, Datuk Francisca Peter, Akim Ahmad, Stacy, Haziq Rosebi, Siti Nordiana, Sona One, Suki Low dan Hael Husaini.

Artis Singapura yang terbabit pula adalah Datuk Ramli Sarip, Jatt Ali, Rahila Rashun, Hazrul Nizam, Syakirah Noble, Yung Raja, Fariz Jabba dan Elfee Ismail. 

Khadijah dan Ramli menghiburkan peminat dengan lagu ‘berhantu’ mereka yang segar sehingga hari ini, iaitu Doa Buat Kekasih. - NSTP/Azhar Ramli

Tirai persembahan dibuka dengan paduan suara juara program SG Mania, Rahila Rashun dan naib juara program Anugerah 2017, Syakirah Noble menerusi lagu yang dipopularkan Anita Sarawak, Seksis, lantas membentuk rentak dan 'mood' pada malam itu.

Pentas terus dihangatkan dengan persembahan dua bekas peserta program realiti Akademi Fantasia (AF), Akim Ahmad dan Haziq Rosebi menerusi Kul It!, nyanyian asal legenda negara, Allahyarham Datuk Sudirman Arshad.

Tidak hanya mengetengahkan genre klise, konsert yang berdurasi dua jam itu turut mengangkat genre hip hop menerusi persembahan Fariz Jabba, Yung Raja dan Sona One. Mereka menyampaikan lagu Mad Blessing, And Then, No More dan Hakeleh.

Tidak ketinggalan genre irama tradisional yang dipersembahkan Siti Nordiana, Rashila Rashun, Elfee Ismail dan Haziq Rosebi menerusi lagu Tari Tualang Tiga, Zapin Bunga Hutan dan Hati Ke Hati.

Namun, siapa mampu menafikan penangan penghibur berpengalaman iaitu Datuk Francissca Peter, Jatt Ali, Datuk Ramli Sarip dan Datuk Khadijah Ibrahim sebaik mereka mengambil alih pentas.

Ini dapat dibuktikan melalui reaksi rata-rata penonton di auditorium apabila keempat-empat penyanyi legenda ini mendapat jeritan paling kuat.

Bukan sekadar itu, auditorium bergema dengan nyanyian penonton apabila mereka mendendangkan lagu nostalgia yang menggamit memori.

Lebih-lebih lagi ketika apabila pasangan duet yang dikatakan paling serasi sejak lebih tiga dekad lalu, iaitu Khadijah dan Ramli yang tampil mengisi slot persembahan.

Khadijah dan Ramli menghiburkan peminat dengan lagu 'berhantu' mereka yang segar sehingga hari ini, iaitu Doa Buat Kekasih. 

Francissca dan Jatt berduet menyampaikan lagu Kehebatan Cinta. - NSTP/Azhar Ramli

Tidak hanya itu, Khadijah yang juga mesra dengan panggilan Khaty itu menyampaikan dua lagu popularnya, Kupendam Sebuah Duka dan Ku Gembira Di Sampingmu, manakala Ramli yang sinonim dengan jolokan Papa Rock, mendendangkan lagu Istilah Bercinta.

Antara lagu lain yang turut mendapat sambutan hangat adalah Sekadar Di Pinggiran dan Ku Ke Udara Lagi yang dinyanyikan Francissca dan Kehebatan Cinta yang dipersembahkan bersama Jatt.

Jatt kemudian mengubat rindu peminat dengan mempersembahkan lagu Dulu dan Sekarang serta Gadis Ayu.

Memberi nuansa berbeza, Suki Low berpadu suara dengan Hazrul Nizam mendendangkan lagu yang dipopularkan Jay Jay dan Dayangku Intan iaitu Kita Insan Biasa.

Konsert Muzika Ekstravaganza yang disiarkan secara langsung menerusi saluran TV2 dan Suria (Mediacorp) itu diakhiri dengan persembahan Hael Husaini menerusi lagu Kelentang Kelentung.

Persembahan diiringi 32 pemuzik Orkestra RTM di bawah pimpinan pemuzik dari Malaysia dan Singapura, iaitu Luqman Aziz dan Syawal Kassim.

Turut dimeriahkan dengan gabungan 20 penari tempatan dari Alamak Dance Crew diketuai Alam Wakaka dan koreografer, Aliff Aircho serta penari Singapura, Dance Crew. (BH)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Malam bulan mengambang & ubat rindu..

Ianya akan menjadi aktiviti maksiat, jika tidak di disiplinkan 'patuh syariah', seperti yang laksanakan di negeri-negeri di bawah tadbiran PAS dan sekutunya...

6 comments:

Anonymous said...

dah cokup jomlah tunggu undangan, tapi mana undangan ni, jangan la uji daku macam pungguk rindukan bulan mengambang...

Anonymous said...

Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai suara kuat dalam rundingan kerusi bersama Pakatan Harapan (PH) menjelang PRN di Selangor, menurut sumber terdekat.

Katanya, Umno yang juga parti tonggak BN disifatkan seperti “haiwan tercedera” dan tidak berada dalam kedudukan untuk menentukan terma.

“Pengajaran yang diperoleh daripada PRU15 adalah orang Melayu tidak lagi melihat Umno (menjuarai kepentingan mereka),” kata pemimpin PH berkenaan yang enggan dinamakan.

Anonymous said...

Dua bekas diplomat mengkritik keputusan Putrajaya melantik Nazri Aziz daripada Umno sebagai duta besar ke Amerika Syarikat (AS).

Bekas diplomat, Noor Farida Mohd Ariffin dan Dennis Ignatius, menggambarkan pelantikan Nazri sebagai mengecewakan.

“Tidak adil bagi diplomat sedia ada apabila mereka dinafikan peluang dilantik menjadi duta,” kata Noor Farida, bekas duta ke Belanda, kepada FMT.

“Saya fikir perdana menteri membuat pertimbangan yang buruk apabila menamakan Nazri sebagai duta kita ke AS.”

Ignatius, bekas pesuruhjaya tinggi Malaysia ke Kanada, dalam maklum balas ringkas berkata: “Hari demi hari, PM (Anwar Ibrahim) mengecewakan.”

Anonymous said...

Khurafat x bleh percaya.

Fitnah bleh percaya plak. Dah heboh satu duni kena tangkap.... masih "ana puas hati"

Islam extreme mmng membawa bala

Anonymous said...

Ajib dah kena penjara. Wak sedang menanti. Yang peliknya macam mana boleh percaya dua pimpinan agong dan gerombolan masuk jadi ahli pakatan. Melainkan ada keserasian. Seperti penyamun kawal penyamun. Adakah ini termasuk kategori fitnah atau kategori fakta.

Anonymous said...

Semua ketentuan Allah.

Islam pun klau extreme Allah x bagi, nak buat macamana?

Skrng kenalah ikut pemerintah yg dipilih. Macamana bro???

He he

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails