Wednesday, February 22, 2023

Lu fikir lah sendiri! Senjata HAARP gempa bumi Turkiye..


Komen Rakyat dalam blog ini..


1. Senjata HAARP diguna gempa bumi di Turkey dan Syria. (Lihak Link2 Video)

GEMPA BUMI 7-8 DENGAN ROD TITANIUM 10 METER”

Dakwaan Presiden Agensi Angkasa Turki bahawa "gempa bumi dengan magnitud 7-8 telah dicipta dengan 10 meter batang aloi titanium yang dibuang dari angkasa" menjadi agenda.

Selepas gempa bumi yang berlaku di Anatolia Tenggara dan memusnahkan 11 wilayah, kenyataan gempa bumi yang dibuat lama dahulu oleh Presiden Agensi Angkasa Turki, Serdar Hüseyin Yıldırım, menjadi viral. HAARP Senjata penyebab gempa bomi di Turkey n Syria

https://youtu.be/wUXZcu40wxY

Dalam ucapan yang dikongsi di media sosial dan menerima ribuan komen, Yıldırım berkata, “Terdapat satelit pahlawan yang boleh menghantar kayu aloi titanium 10 meter dari angkasa ke dunia ke mana-mana sasaran! Joran ini menembusi 5 kilometer jauh ke dalam tanah, mewujudkan gempa bumi dengan magnitud 7-8. Ia tidak mungkin untuk mengesan mereka."

Gempa di Turki dan Syria adalah buatan manusia..

Saya akan mengatakan ini telah dilakukan ke Turki dengan sengaja. Sejahat-jahat Kerajaan Amerika Syarikat...adakah kita akan melakukan sesuatu seperti ini?

Oh ya. Perhatikan langit pada kira-kira pukul 4 di awan?

https://www.bitchute.com/video/UkErNj7rR0g2/

Awan ini muncul hasil daripada senjata AS HAARP yang memberi tenaga kepada ionosfera untuk mencipta gempa bumi buatan pada 2 Februari 2023. Ingin mencipta gempa bumi buatan di Istanbul, dalam masa yang sama mereka sengaja menutup konsulat masing masing."

HAARP': Adakah gempa bumi di Turki dicipta oleh Amerika Syarikat? gempa bumi di Turkiye kelihatan seperti operasi hukuman (HAARP) oleh NATO atau AS terhadap Turki.

Adakah NWO memggunaan HAARP untuk menguhukum negara Turki.!?

Januari 2023, perbincangan antara Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan dan Kerajaan Sweden meletup. Untuk diterima masuk ke dalam NATO, Sweden dan Finland memerlukan undi dari Turki.

Tetapi perbincangan terputus selepas Sweden-Denmark memutuskan menjadi negara NATO untuk menghadai perang Russia - Ukraine. Memanaskan keadaan lagi Quran sengaja di bakar di Sweden..!!

Jepun telah dihukum oleh Tsunami Fukushima kerana mereka enggan menghentikan penapisan uranium untuk Iran. Selepas tsunami, mereka berhenti melakukannya, secara kebetulan!

Jadi adakah NWO menghukum Turki dengan alat gempa bumi? Ya, mereka pasti melakukannya!

Sambaran petir ini bukan perkara biasa dalam gempa bumi, tetapi selalu berlaku dalam operasi HAARP.

https://www.geo.tv/latest/469778-haarp-was-earthquake-in-turkey-created-by-united-states

Gempa bumi Turki adalah buatan manusia sepenuhnya. Mungkin menolak Erdogan kerana tidak membenarkan Finland & Switzerland menyertai NATO... Malah negara anggota NATO bergaduh sesama sendiri

USA pun tak peduli nasib rakyat nya.. masakan nak pedulikan rakyat negara lain.. link bawah ni haah.. Pada pejuang human tugar tajaan US di Malaysia US pun tak peduli nasib rakyat sendiri..

https://youtu.be/Zw0ZzC8KjL0

Lu fikir lah sendiri..


2. 4 Fakta HAARP, Senjata Amerika yang Disebut Penyebab Gempa Turki 
Ilustrasi/ Doc: BBC



JAKARTA – Gempa dengan magnitudo (M) 7,8 yang mengguncang wilayah Turki dan Suriah pada Senin Februari 2023 memunculkan berbagai spekulasi. Gempa yang menewaskan puluhan ribu orang itu telah menciptakan ketegangan lain di dunia.

Gempa dahsyat itu diyakini disebabkan fenomena geologis dan pergerakan lempeng bumi. Meski begitu, ada pula teori yang mengaitkan gempa dengan proyek pemerintah Amerika Serikat (AS). Berikut faktanya.

(i). Gempa disebabkan oleh HAARP

Para penganut teori konspirasi garis keras banyak mengaitkan bencana yang terjadi di berbagai belahan dunia, termasuk gempa di Turki dan Suriah, dengan High-frequency Active Auroral Research Program (HAARP) yang dijalankan AS.

Melansir Daily Pakistan, HAARP atau dalam Program Penelitian Auroral Aktif Frekuensi Tinggi, merupakan proyek AS yang mempelajari atmosfer bagian atas dengan menggunakan pemancar radio berbasis di Alaska.

(ii). Manipulasi cuaca

Situsweb HAARP menyebutkan, proyek tersebut mempelajari sifat dan perilaku ionosfer, yang membentang kira-kira 50 mil hingga 400 mil di atas permukaan bumi, tepat di tepi ruang angkasa. Bersamaan dengan atmosfer atas yang netral, ionosfer membentuk batas antara atmosfer bawah Bumi dan ruang hampa udara.

Meskipun proyek ini tak pernah menanggapi klaim gempa, mereka pernah membahas teori manipulasi cuaca.

“Klaim dalam artikel Gaia tentang kemampuan HAARP untuk menyebabkan bencana alam atau mengendalikan perilaku manusia adalah salah,” kata Ddirektur Lembaga Geofisika di University of Alaska Fairbanks, Robert McCoy.


(iii). Kerap disangkut pautkan dengan bencana

Ini bukan kali pertama HAARP disalahkan atas bencana oleh para ahli teori konspirasi. Sebelumnya, HAARP diklaim menyebabkan gempa Haiti pada 2010, gempa bumi dan tsunami Chile pada 2010, dan gempa bumi dan tsunami Jepang pada 2011.

Selain itu, HAARP dikaitkan dengan longsor besar di Filipina yang menewaskan lebih dari seribu orang pada 2006.

(iv). Penyebab Gempa Turki

Para peneliti menyebutkan penyebab dari gempa yang terjadi di tenggara Turki dan utara Suriah bersumber dari lempengan bebatuan yang solid yang bergerak secara berlawanan sepanjang garis vertikal patahannya.

Hal ini menyebabkan tekanan hingga salah satu lempeng tergelincir dan bergerak secara horisontal. Akibatnya, gerakan tersebut melepaskan jumlah tekanan luar biasa yang menyebabkan gempa dahsyat. (IH/Jakarta)


3. HAARP tidak mungkin jadi punca gempa bumi Turkiye-Syria -AFD  

Paris: Teori konspirasi mengenai stesen penyelidikan Amerika Syarikat (AS) muncul semula dengan pengguna media sosial menyalahkannya untuk gempa bumi Turkiye-Syria.

Saintis telah bertahun-tahun menyangkal dakwaan bahawa Program Penyelidikan Auroral Aktif Frekuensi Tinggi (HAARP), dengan kemudahan di Alaska yang mempunyai 180 antena radio, adalah program yang disokong kerajaan AS untuk mengawal penduduk dunia.

Siri gempa bumi yang melanda Turkiye dan Syria pada 6 Februari, mengorbankan puluhan ribu orang, menimbulkan varian baharu teori itu di media sosial dalam pelbagai bahasa.

Ia telah ditolak oleh pakar sebagai fiksyen sains.

Sesetengah pengguna memetik kilatan cahaya sebelum gempa bumi sebagai bukti bahawa ia dijana secara buatan oleh HAARP.

Ada yang mendakwa ia adalah untuk menghukum Turkiye kerana menentang kemasukan negara anggota baharu ke NATO.

"Ini sangat gila. Ia seperti bertanya sama ada gempa bumi disebabkan oleh Bugs Bunny yang menggali lobak merah," kata David Keith, profesor fizik gunaan di Harvard School of Engineering and Applied Sciences.

"Tiada mekanisme yang diketahui untuk apa-apa dari jauh seperti HAARP untuk memberi kesan kepada gempa bumi."

HAARP menghantar gelombang radio untuk memanaskan elektron dalam ionosfera, lapisan atas atmosfera Bumi, untuk mengkaji kesannya terhadap sistem komunikasi.

Gelombangnya tidak cukup besar untuk sampai ke Turkiye.

Gempa bumi disebabkan oleh pergerakan kerak bumi.

Pakar memberitahu AFP, kilat biasanya dilihat semasa gempa bumi di mana dalam sesetengah kes, ia datang dari talian elektrik atau stesen elektrik yang digegarkan oleh gempa bumi.

HAARP dikendalikan oleh Tentera Udara dan Tentera Laut Amerika Syarikat sebelum diserahkan pada 2015 kepada Universiti Alaska Fairbanks.

Michael Lockwood, profesor fizik persekitaran angkasa lepas di Universiti Reading berkata, dakwaan mengenai HAARP digunakan sebagai senjata mungkin berpunca daripada program yang pada mulanya menggunakan gelombang radio untuk berkomunikasi dengan kapal selam -- satu fungsi yang menjadi usang selepas Perang Dingin.

"Sejarah ini "diletupkan ke dalam idea lucu bahawa HAARP adalah sejenis senjata", kata Lockwood.

"Sesetengah bentuk kawalan minda sosial adalah kegemaran biasa tetapi menghasilkan gempa bumi adalah salah satu yang saya tidak pernah dengar sebelum ini."

Banyak siaran media sosial mendakwa HAARP digunakan untuk menghasilkan ribut dan gelombang haba.

Beberapa hantaran baru-baru ini mencadangkan matlamatnya adalah untuk mewujudkan perubahan iklim supaya pihak berkuasa boleh menyekat aktiviti orang ramai atau mengurangkan populasi.

Ada yang memetik paten untuk peranti yang dicadangkan untuk memanaskan bahagian ionosfera untuk tujuan pertahanan.

Difailkan pada tahun 1985 pada kemuncak Perang Dingin, dokumen itu mendakwa teknologi itu boleh digunakan untuk "pemusnahan peluru berpandu atau pesawat" atau "ubah suai cuaca".

Tetapi paten itu telah tamat tempoh dan tiada bukti teknologi di dalamnya dibangunkan.

Pemancar HAARP menghantar gelombang radio dari 80 kilometer ke lebih 500 km di atas permukaan Bumi -- terlalu tinggi untuk isyarat sedemikian menjejaskan cuaca atau iklim.

"Idea bahawa teknologi boleh membawa peristiwa ekstrem ini tidak masuk akal," kata Ella Gilbert, ahli meteorologi di British Antarctic Survey, kepada AFP.

"Secara teknikalnya amat sukar untuk mempengaruhi sistem yang besar, kompleks dan huru-hara seperti cuaca."

Hantaran lain mendakwa isyarat daripada HAARP boleh melanda Bumi, mengganggu komunikasi dan kuasa, malah membahayakan kesihatan orang ramai.

David Hysell, seorang profesor sains bumi dan atmosfera di Universiti Cornell berkata, HAARP tidak lebih berbahaya daripada stesen elektrik atau radio lain.

Penyelidik telah mengenal pasti persamaan antara tuntutan HAARP dan gelombang teori konspirasi mengenai telekomunikasi 5G yang muncul semasa wabak Covid-19.

Berjuta-juta orang melihat siaran Facebook yang mendakwa menunjukkan kapal angkasa dari HAARP "memancarkan sinaran 5G yang mengandungi koronavirus".

"Saya tidak tahu dari mana datangnya teori konspirasi mengenai HAARP.

"Saya rasa orang ramai keliru tujuan penyelidikan HAARP, iaitu untuk mengkaji bahaya yang berlaku secara semula jadi di angkasa, dengan operasi kemudahan itu sendiri," kata Hysell. (AFD)

Komen Weblog Ibnu Hasyim Lu fikir lah sendiri! Senjata HAARP gempa bumi Turkiye.

1 comment:

Anonymous said...

Uncle, don't accuse anyone, in fact, this uncle is anti-Russian since 2007, but when Ukraine is attacked by other Russians, your news is like you like to see other brothers at war, but you say you hate war, you don't like people killing each other, but when Muslims attacked by the western you are angry and one more thing about the satellite he has nothing to do with attacking the earth he only broadcasts news like data in other countries and even now the American people just laugh at president Serdar Hüseyin Yıldırım because he did not learn about internet satellites and so what are we like want to see the news if there is no internet, try to use your brain, don't subtly accuse people, we will investigate first. ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails