Saturday, January 07, 2023

X sekat pelancong China -PM Anwar. & UMNO karam.

 


1. Tiada sekatan ke atas pelancong dari China -PM Anwar

PETALING JAYA: Kabinet memutuskan tiada sebarang larangan atau sekatan dikenakan terhadap pelancong daripada mana-mana negara luar termasuk China ke negara ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kerajaan mengambil pendirian tidak ‘mendiskriminasi’ China melihat keadaan jangkitan wabak Covid-19 di beberapa negara lain termasuk Amerika Syarikat juga berdepan situasi sama.

Bagaimanapun, beliau berkata, kerajaan akan memperketat kawalan sedia ada seperti penggunaan pengimbas suhu terhadap pendatang asing di pusat Imigresen khususnya daripada negara yang berisiko tinggi berlaku jangkitan wabak.

“Kabinet tanpa ragu memutuskan bahawa aspek kesihatan adalah hal yang utama. Soal pelancongan dan ekonomi tidak boleh mengatasi kepentingan mengawal dan merawat rakyat dari segi wabak dan jangkitan. Tiada tolak ansur.

“Namun, ini tidak bermakna kerajaan harus memberi kelonggaran kepada mana-mana negara termasuk China, kita harus pantau seperti mana mengikut keperluan dan kepentingan.

“Oleh itu, kerajaan akan mengambil tindakan untuk menyelamatkan rakyat kita, sesiapa sahaja yang masuk (ke Malaysia) harus dipantau dan dikenakan syarat yang sama,” katanya dalam sidang akhbar delepas mesyuarat Kabinet hari ini.

Mengulas mengenai pengambilan dos penggalak Covid-19, Anwar berkata, negara mempunyai bekalan vaksin yang mencukupi namun banyak yang dilupuskan disebabkan sambutan ‘tidak hangat’ dalam kalangan rakyat berbanding pengambilan dos pertama dan kedua.

Justeru, sebelum rakyat memulakan langkah mengambilnya, beliau menyeru supaya pengamal media yang belum mendapatkan vaksin berkenaan untuk mengambil langkah terdahulu.

“Jadi, saya usulkan supaya kita mulakan dengan wartawan yang belum mengambil dos penggalak jangkitan ini, mengikut unjuran Kementerian Kesihatan belum menentu dan tamat.

“Kalau wartawan memberikan teladan yang baik, itu (pengambilan dos penggalak) akan diikuti oleh rakyat,” katanya.
- UTUSAN


2. Umno dihanyutkan menuju karam 

KE MANA Umno sedang tuju? Belum jumpa ada yang kata Umno menuju kepada fasa pengukuhan dan bertambah baik. 

Yang ada hanya keluhan dan rauk kecewa yang melihat Umno menuju kehancuran dan kemusnahan jika tidak direjuvenasi dengan segera. 

Rasa dan pandangan ini bertepatan dengan data yang ada. Mari kita lihat sejenak prestasi Umno atau BN dalam PRU-PRU yang lalu;

Pengundi BN

PRU13 – 5.2 juta orang.

PRU14 – 4.0 juta orang.

PRU15 – 3.4 juta orang.

Pengundi BN dalam 3 pilihan raya terakhir ini memperlihatkan penurunan demi penurunan undi. Maksudnya, rakyat makin jauh dan menjauhi BN. 

Walhal, jumlah pengundi PRU15 lalu bertambah hingga 15.5 juta pengundi. Namun, undi kepada BN bukan sahaja tidak bertambah, malah makin berkurang. 

Mari kita lihat jumlah kerusi yang dimenangi BN dalam PRU-PRU yang lalu. 

PRU13 – 133 BN (88 Umno).

PRU14 – 74 BN (54 Umno).

PRU15 – 30 BN (26 Umno).

Ini adalah data-data yang tidak dapat disangkal. Umno atau BN sedang menuju kehancuran dan kemusnahan. Rakyat konsisten menolak Umno atau BN. 

Dalam keadaan nazak sedemikian, Umno atau BN telah menempah nisan beserta kelengkapan pengembumiannya sendiri apabila memeluk DAP-PH yang selama ini bermatlamat membunuh mereka.

Terbukti dalam PRK Padang Serai. Bukan lagi rakyat menolak Umno atau BN namun penyokong setia Umno atau BN juga kecewa dengan Umno atau BN. 

PRU14 

PH – 31,724 undi.

PAS – 22,911 undi.

BN – 15,449 undi.

PRU15

PH – 35,377 undi.

PN – 51,637 undi.

BN – 2,983 undi (tarik diri).

Jika ambil kira undi PRU14, sepatutnya dalam PRU15 selepas gabungan PH-BN dibentuk, sekurang-kurangnya mereka dapat 47,173 undi. 

Namun, dalam PRU15 PH-BN hanya dapat 35,377 undi sahaja dan hilang 11,796 undi. Ini tidak mengambil kira penambahan pengundi baru lagi. 

Bahasa Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (TGHH) agak lembut sebenarnya apabila mengatakan Umno sedang dihanyutkan. Mungkin berikan harapan agar Umno kembali sedar dan mendayung semula. 

Namun bagi aku, hakikat sebenar Umno itu sudah pun tenggelam dan karam angkara sendiri. Itu pun TGHH masih guna ayat lembut, tapi kita pula dituduh mahu membunuhnya.

Nyawa dah di halkum pun masih lagi sombong. Cis

AHMAD FAHMI MOKHTAR
Darulnaim Research Centre – HARAKAHDAILY 4/1/2023

Komen Weblog Ibnu Hasyim: X sekat pelancong China -PM Anwar. & UMNO karam.

Kabinet memutuskan tiada sebarang larangan atau sekatan dikenakan terhadap pelancong daripada mana-mana negara luar termasuk China ke negara ini.

PM Anwar berkata, kerajaan berpendirian tidak ‘mendiskriminasi’ China...

6 comments:

Anonymous said...

naim jom buat research kehadiran Ahli parlimen semasa ia bersidang. pastu tengok sapa yang paling banyak berbahas. kalau boleh julat range dari pru 11 hingga khusus kepada ahli parlimen yang lama terpilih.

Anonymous said...

Melayu perlukan ramai hartawan dan billionaire seperti :
#1 Kekayaan Abdurrahman bin ‘Auf
#2 Kekayaan Az Zubair bin al ‘Awwam
#3 Kekayaan Usman bin Affan
#4 Kekayaan Thalhah bin ‘Ubaidillah
#5 Kekayaan Sa’d bin Abi Waqqash
Teladan Dari Sahabat Rasulullah yang Kaya.

Sahabat-sahabat Rasulullah yang Kaya dan Dermawan untuk bersaing dengan bangsa paling kuat penipu nya dan terbukti bangsa yang paling kuat menipu seluruh dunia..!!

Melayu sila bukak biji mata memasing luas luas dan lebar lebar... Macamana game Kaum Cina di Malaysia ini..

7-Eleven Malaysia Holdings Bhd dalam satu kenyataannya mengumumkan Robin Tan Yeong Ching telah meletak jawatan sebagai pengerusinya, “untuk meneruskan minat lain” dan digantikan oleh Farhash.

Tan, anak kepada pemegang saham utama 7-Eleven, taikun Vincent Tan Chee Yioun dengan 41.8 peratus kepentingan, dilantik ke lembaga pengarah kumpulan itu sebagai pengerusi, pengarah bukan eksekutif bukan bebas.

Maka terkinja kinja lah barua Melayu ada yang sokong dan barua Melayu yang bantah..!!

Biar pemimpin PM Melayu barua mereka silih berganti taikun dan tokey tokey kaum Cina tetap orang yang sama. Kartel taikun yang sama. Mafia taikun mereka tetap yang sama juga hasil didikan tuan mereka Lee Kwan Yew@DAP setelah 22 tahun 22 bulan berjaya membaruakan PM Melayu dan terkini diganti barua mereka yang baru..

Belom lagi masuk kes Jho Low yg sedang ketawa terbahak bahak tepok tangan geli hati melihat betapa bodoh nya, betapa bangang nya, betapa tolol dan tongong nya pemimpin pemimpin Melayu di perkotak katikkan oleh sekor saja bernama Jho Low.

Jho Low lesap ada bekas ketua pulis Melayu (hrmmm Melayu lagiii..) jadi beruang dll. Ini lah speicies prmimpin Melayu yang DAP@Lee KwanYew paling suka sekali yang bodoh bangang dan dicucuk hidung...!!

Begitu juga species kaum bapak Cina di tanah besar China disana. Tiba giba kita dikejutkan outbreak Covit 19 disana. Sedangkan China pembekal dan pengeluar vaccine Sinovac seluruh dunia. Malaysia pembeli vaccine Sinovac semasa pendemik lockdown dulu.

Link bawah "Medicine Shortages Humiliates China"

https://youtu.be/3Y-A8TLWizY

Adakah rakyat China tidak mengunakan vaccine SINOVAC ciptaan mereka..!? Ini satu penipuan terbesar dlm sejarah manusia moden.!!

Mana pergi nya vaccine Sinovac dari China untuk rakyat China..!? Sedangkan China adalah pengeluar vaccine dan pembekal supply vaccine Sinovac seluruh dunia...!?

Mana vaccine Made In China untuk rakyat China tsb..!? Dah ramai pemimpin tertinggi elit komunis China mati pasal Covit.. Mana vaccine Sinovac ciptaan mereka sekarang..!? Ini lah bangsa paling kuat menipu..!!! Bangsa paling penipu..!!

Ini semua species kaum paling penipu tetapi Melayu ajer jadikan contoh dan terkinja kinja berlumba jadi barua barua kaum penipu ini.. puiii..!! Bagi bangsa ini dng falsafah "kalau tak menipu tadak untung woo"

Maka terkinja kinja walaun pertahankan pelantikan Farhash itu satu perkara yang jijik dan dipandang serong.

Perlantikan Farhash adalah bukti bahawa agenda ‘reformasi’ yang dilaung-laungkan oleh PH dan Anwar sekian lama adalah bohong dan merupakan taktik politik untuk memperdaya pengundi.

Kita dah tak perlukan kaum ini.. kita harus mengadakan taikun dan billionaire seperti Abd Rahman Auf dll di zaman rasulallah...

Billionaire Islam spt ini yang patut diwujdkan untuk dijadikan contoh bukan taikun judi, taikun mafia dan kartel monopoli sambil sorok dan lambakkan barang keperluan sesuka hati mengaut keuntungan dengn cara menipu.!!

Anonymous said...

Dulu tibai dato supaya bagi sumbangan 10 juta dan 50 juta. Sekarang kata diskriminasi kalau sekat pelancong dari negara mata sepet. Harga haiwan hidung penyek pun dibincangkan di kabinet. Ini semua poyo. Ini diskriminasi kepada orang Islam dan bumiputera.

Anonymous said...

Kalau PM hangs Ada general degree Klas 3 jurusan Pengajian Melayu...

Tapi otak Melany masih kena jajah

Siapa agaknya yang mengawal bank negara sehinggakan menteri kewangan malah perdana menteri pun tak boleh bersuara apabila berkaitan dengan riba?


Adakah kita masih dijajah...?

Anonymous said...

Harap rakyat lebih berhati2 sebab dikhabarkan babi2 di P Pinang sekarang telah diserang penyakit selsema babi africa!

Anonymous said...

Perkahwinan bawah umur. Allah menjadikannya halal, mereka menjadikannya haram. Ini perbuatan SYIRIK, dosa terbesar. Siapakah mereka2 itu?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails