Sunday, January 22, 2023

Isteri bergelar penyanyi rap? & Hukum suara perempuan..

 

Video Haqiem dan isterinya, Anis Sofea berduet tular, bagaimanapun mereka sekadar suka-suka.

HALAMAN HIBURAN

1. Haqiem tidak izin isteri bergelar penyanyi rap?

KUALA LUMPUR: Video penyanyi Haqiem Rusli berduet bersama isterinya, Wan Anis Sofea Wan Zamzuri yang tular menyanyikan lagu Pink Venom nyanyian kumpulan K-Pop sensasi, Blackpink hanya sekadar suka-suka.

Haqiem berkata, ia berlaku secara spontan ketika showcase Malam Mimpi Haqiem Rusli di Panggung Asia, Gombak, baru-baru ini.

Bagaimanapun, penyanyi lagu Mimpi itu menyangkal dakwaan ingin mengetengahkan isterinya dalam bidang nyanyian pula.

"Isteri tidak boleh menyanyi. Dalam video itu, isteri hanya sekadar menyanyi rap.

Mengulas teguran pemakaian isterinya yang agak ketat, Bintang Paling Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) Ke-33 itu menerima teguran dengan hati terbuka, malah tidak melatah jika teguran demi kebaikan.

"Saya menerima teguran dengan berlapang dada. Bagi saya, teguran baik kenapa perlu melatah?

"Insya-Allah, isteri akan lebih menjaga penampilan selepas selepas ini," katanya.

Haqiem berlapang dada menerima teguran netizen mengenai penampilan Anis Sofea, malah tidak melatah demi kebaikan.

Sementara itu, berkongsi perkembangan kerjaya seninya, Haqiem mendedahkan, dia bakal muncul dengan lagu bergenre balada sebelum pertengahan tahun ini.

"Lagu ciptaan Sharon Paul itu bakal menampilkan sepupunya, Fahmi Zahran yang baru berusia 16 tahun sebagai penulis lirik.

"Saya memberi peluang kepada sepupu kerana tertarik dengan bakat terpendam dimiliki sepupunya.

"Dia pernah menunjukkan kepada saya buku yang mengandungi lirik-lirik yang ditulisnya.

"Saya terkejut kerana tidak menyangka Fahmi memiliki bakat menulis. Liriknya sangat puitis mungkin kerana Fahmi pelajar sastera, jadi tidak salah untuk saya memberikan peluang dengan mengetengahkannya dalam bidang muzik," katanya.

Menyentuh soal zuriat, Haqiem berkata, dia dan isteri menyerahkannya kepada urusan Allah.

"Kami serahkan soal zuriat ke tangan takdir. Insya-Allah, jika sampai masanya nanti, kami akan umumkan," katanya.

Haqiem dan Anis Sofea mendirikan rumah tangga pada 19 November 2021, namun, belum dikurniakan zuriat. (BH)


2. AL-KAFI #783 : HUKUM SUARA ORANG PEREMPUAN 

Soalan

Apakah hukum suara orang perempuan?

Jawapan

Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.

Menurut pendapat jumhur, suara orang perempuan tidak dikira sebagai aurat, kerana para sahabat mendengar suara isteri-isteri Nabi Muhammad SAW untuk mempelajari hukum-hukum agama. Tetapi diharamkan mendengar suaranya yang berbentuk lagu dan irama sekalipun bacaan al-Quran kerana dikhuatiri menimbulkan fitnah.

Firman Allah SWT:

يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا

MaksudnyaWahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).

(Surah al-Ahzab: 32)

Ibn Kathir berkata: Allah SWT berfirman (فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ) “Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing).” Al-Suddi dan selainnya berkata: “Yang dimaksudkan ialah melembutkan kata-kata jika mereka berbicara dengan lelaki. Untuk itu Allah SWT berfirman (فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ) “yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu),” Iaitu niat buruk. (وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا) “dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).” Ibnu Zaid berkata: “Kata-kata yang baik, bagus dan ma’ruf dalam kebaikan. Makna hal ini adalah bahawa wanita berbicara kepada kaum lelaki dengan kata-kata yang tidak mengandungi kelembutan. Ertinya, jangalah seorang wanita berbicara dengan kaum lelaki seperti berbicara dengan suaminya.” (Lihat Tafsir al-Quran al-Azim, 6/477)

Tarjih

Kami cenderung kepada pendapat yang suara wanita bukanlah aurat. Ini berdasarkan beberapa hujah yang telah dibahaskan di atas di samping banyaknya tokoh wanita yang menjadi guru-guru mengajar kepada murid-muridnya bukan sahaja zaman sekarang tetapi sejak zaman dahulu lagi.

Al-Alusi berkata: “Yang tersebut di dalam kitab-kitab feqah Syafie, di mana aku sendiri cenderung kepada pendapat ini (suara bukan aurat) kecuali kalau dikhuatiri timbulnya fitnah”. (Lihat Ruh al-Ma’ani, 18/146)

Menurut ulama’ Hanafi, pendapat yang rajih ialah suara orang perempuan bukan aurat.[1]

Kami menutup perbincangan ini dengan menukilkan pendapat Syeikh Ali al-Sobuni: “Sebaiknya kaum lelaki menegah perempuan-perempuan daripada melakukan perkara yang membangkitkan fitnah dan tipu daya seperti memakai pakaian sempit, meninggikan suara, dan memakai wangi-wangian. Firman Allah SWT:

فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا

MaksudnyaOleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).

(Surah al-Ahzab: 32)

Semoga Allah selamatkan kita daripada sebarang fitnah. Ameen.

Nota hujung:

[1] Rujuk al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, 1/549-550.

Al Kafi li al-Fatawi

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Isteri bergelar penyanyi rap? & Hukum suara perempuan..

Sepatutnya kerajaan Malaysia perlu kembali mengamalkan 'hiburan menurut syariah' seperti yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri Kelantan dan Terengganu, yang sama-sama di bawah Perlembagaan Persekutuan (Perkara 3).

Sepatutnya suara rakyat pribumi perlu diutamakan dan dilayan, bukan suara pelancong, pendatang atau keturunan pendatang disambut berlebihan?

Mengapa mesti beruk di hutan disusukan, sedangkan anak sendiri menangis kehausan ditinggalkan?

1 comment:

zack said...

Kelmarin bekas pelakun shah reza mengadu diairport pelancung asing dilayan berlebihan tp rakyat tempatan dilayan ala kadar, mmg betul dekat hotel bila nk check in pun rakyat tempatan didiskriminasi, bodoh bangang, duit rakyat tempatan dan pelancung dibayar sama harga bkn pelancung bayar harga mahal pun..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails