Thursday, January 19, 2023

Ini, sudu ajaib halang darah tinggi.. & Britain beku..

 


1. Saintis Jepun cipta sudu halang tekanan darah tinggi

Sekumpulan saintis di Universiti Meiji, Jepun telah membangunkan sejenis sudu elektrik yang mampu menghalang penyakit tekanan darah tinggi akibat daripada pengambilan makanan yang tinggi kandungan garam.

Apa yang menariknya, sudu berkenaan dihasilkan dengan teknologi yang berkemampuan untuk menjadikan lidah manusia meningkatkan rasa masin pada makanan tawar yang dimakan, sekali gus mengelakkan daripada pengambilan makanan yang terlalu masin – pencetus kepada penyakit darah tinggi.

“Ciptaan sudu yang lengkap dengan mangkuk itu yang dijangka mula dijual pada akhir tahun 2023 dengan harga yang belum didedahkan – sangat berkesan sehingga ia meningkatkan rasa masin makanan rendah natrium (garam) sebanyak 1.5 kali ganda,” ujar ketua penyelidikan penyelidikan berkenaan, Prof Homei Miyashita. 

Sudu ‘ajaib’ ini membantu manusia untuk mengawal tabiat pemakanan yang tinggi kandungan garam.

Kumpulan saintis tersebut yang berkolaborasi dengan syarikat  penghasilan minuman Kirin Holdings Co. (Kirin), berharap set sudu dan mangkuk berkenaan akan membantu meningkatkan gaya hidup orang ramai.

Di Jepun, pengambilan garam harian adalah 10.9 gram untuk lelaki dan 9.3 gram untuk wanita berumur 20 tahun ke atas – jauh lebih tinggi daripada saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) iaitu 5g sehari.

Pengambilan natrium yang berlebihan berkaitan dengan peningkatan insiden tekanan darah tinggi, strok (angin ahmar) dan penyakit lain.

Teknologi ‘sensasi rasa elektronik’ pada set peranti sudu dan mangkuk berkenaan berfungsi dengan menggunakan arus elektrik yang sangat lemah untuk memindahkan garam elektrik ke dalam mulut individu.

“Ia tidak memberi sebarang kesan kepada tubuh manusia, sebaliknya mengubah cara rasa makanan melalui persepsi pseudo-deria.

“Ujian klinikal mendedahkan bahawa kemasinan makanan meningkat 1.5 kali ganda apabila menguji  individu yang cuba mengurangkan pengambilan garam dalam pemakanannya,”  jelas Miyashita.

Beliau telah meneliti masalah pengambilan garam di Jepun sejak  tahun 2019,  dengan menjalankan beberapa ujian dan tinjauan. 

Peranti sudu pengawal deria masin pada lidah manusia menggunakan teknologi ‘sensasi rasa elektronik’

Satu tinjauan yang dibuat adalah memfokus terhadap 120 lelaki dan wanita berumur 30 hingga 69 tahun yang cuba mengurangkan pengambilan garam mereka.

“Ia menunjukkan bahawa orang ramai di Jepun  yang mahu mengurangkan pengambilan garam cuba mengelak daripada makan mi Raman dan sup Miso – dua makanan teratas dalam senarai makanan yang tinggi kandungan natrium di negara ini.

“Walau bagaimanapun, mereka merasakan bahawa mengurangkan garam dalam hidangan ini menyebabkan mereka berasa tidak puas hati dengan rasanya,” jelas beliau lagi.

Sehubungan, ujar Miyashita, set sudu dan mangkuk  itu bertujuan untuk menghapuskan keperluan garam tambahan sambil menjadikan makanan kurang garam tetap menyelerakan untuk dimakan. 

Ini bukan kali pertama Miyashita dan makmalnya meneroka teknologi yang boleh berinteraksi dan merangsang pengalaman deria manusia.

Pada tahun lepas, pasukan saintis itu mencipta peranti gaya penyepit menggunakan teknologi yang sama.

Penyelidik yang sama membangunkan penyepit elektrik yang menghantar ion natrium ke mulut manusia tetapi melalui gelang tangan untuk mencipta semula sensasi rasa masin.

“Seperti teknologi pada sudu berkenaan, peranti itu menggunakan arus elektrik yang lemah untuk menghantar ion natrium daripada makanan, melalui penyepit, ke mulut di mana ia mewujudkan rasa masin,” ujar Miyashita. 

Makanan yang tinggi kandungan garam boleh menyebabkan penyakit darah tinggi.

Penyelidik di Kirin, Ai Sato ketika itu berkata bahawa untuk mencegah penyakit darah tinggi, orang ramai perlu mengurangkan jumlah garam yang diambil dalam pemakanan mereka.

“Sekiranya kita cuba mengelak daripada mengambil kurang garam dengan cara konvensional, kita perlu menahan perasaan tidak puas hati kerana tidak dapat menikmati makanan kegemaran daripada diet pemakanan kita,” ujarnya.

Sebelum ini juga, pasukan saintis di bawah Miyashita membangunkan skrin televisyen  yang boleh dijilat, yang mana teknologi itu membolehkan penonton merasai makanan yang disediakan dalam rancangan masakan yang tersirar di TV.

Peranti yang dipanggil Taste the TV (TTTV) mengandungi 10 kanister perisa berbeza, yang menyembur sampel ujian ke skrin bergantung pada apa yang ditunjukkan semasa rancangan masakan sedang disiarkan.

Ia merupakan teknologi percubaan, dengan pembangunnya menjangkakan versi komersial berharga kira-kira AS$875 (RM3,794) setiap satu unit. – HARAKAHDAILY 18/1/2023


2. Britain bakal beku dalam suhu -10 °C 

Litupan salji di Stithians, Cornwall, Britain pada hari ini, Selasa 17 Jan 2023 (FOTO: THE GUARDIAN)

Britain dijangka membeku dalam suhu -10 darjah Celcius (°C) lewat hari ini, Selasa (17 Jan) dengan ramalan salji sekurang-kurangnya 20 sentimeter di beberapa wilayah dan gangguan kepada perkhidmatan pengangkutan awam.

‘Serangan’ lebih banyak ais dan salji kini sedang dalam perjalanan ke negara  susulan  keadaan cuaca sejuk ekstrem selama lima hari – dikenali sebagai ‘ledakan Artik’ – yang membawa suhu di bawah sifar berterusan melanda negara yang baru dilanda banjir itu.

Sehubungan itu, Met Office UK telah mengeluarkan amaran kuning tentang salji dan ais yang bakal melanda di seluruh selatan England, bahagian barat laut dan utara Wales, Ireland Utara dan sebahagian besar utara Scotland, lapor Dailymail.co.uk.  

Sementara ketua jabatan kesihatan UK pula telah mengeluarkan amaran sejuk tahap tiga berikutan ‘cuaca musim sejuk yang teruk’ dan menggesa orang ramai untuk memeriksa rakan dan keluarga yang bakal terdedah kepada risiko ‘serangan bencana alam’ itu dalam beberapa hari akan datang ini.

Pegawai kerajaan pula memberi amaran bahawa suhu yang menjunam boleh mendatangkan risiko kepada kesihatan orang ramai jika mereka tidak bersedia, manakala orang ramai yang dalam perjalanan dengan kenderaan diberitahu supaya berhati-hati dengan keadaan cuaca semasa.

Media UK melaporkan bahawa salji berais telah melanda dengan banyak di beberapa bahagian UK  pada pagi Isnin (16 Jan) waktu tempatan. 

Terkunci dalam cengkaman ais

Terkunci dalam cengkaman ais musim sejuk,  UK kini  dilanda cuaca di bawah sifar darjah Celcius dan salji ketika hujan lebat masih melanda – menyebabkan kenderaan, pub dan kediaman ditenggelami air – dengan suhu -11 °C ditetapkan untuk kekal  selama lima hari

Walau bagaimanapun, ledakan Artik ditetapkan untuk berterusan sepanjang minggu, membawa keadaan berbahaya bersamanya – sesetengah kawasan akan menyaksikan paras terendah -5 °C semalaman.

Kemudian dalam minggu ini, merkuri boleh turun serendah -11 °C, menyebabkan Agensi Kesihatan dan Keselamatan UK (UKHSA) untuk mengeluarkan amaran mengenai tahap kesejukan melampau, lapor Telegraph pula.

Dalam pada itu, agensi-agensi kerajaan UK menggesa orang ramai untuk memakai beberapa lapisan nipis pakaian dan mengambil banyak minuman panas jika mereka merasakan kesejukan melampau pada hari-hari mendatang, dan sentiasa memeriksa perkembangan  ahli keluarga, rakan atau jiran yang terdedah kepada risiko akibat tidak tahan dengan cuaca semasa itu. 

“Sesiapa yang bergelut untuk membayar bil pemanasan harus cuba memastikan ruang tamu mereka hangat dan bilik tidur mereka hangat sebelum tidur,” ujar kenyataan itu lagi.

Ketua Hal Ehwal Ekstrem dan Perlindungan Kesihatan di UKHSA, Dr Agostinho Sousa berkata, cuaca sejuk boleh memberi kesan serius kepada kesihatan, terutamanya golongan warga emas  dan individu yang mempunyai sejarah penyakit berisiko tinggu termasuk serangan jantung, strok dan jangkitan serangan pada bahagian dada.

“Dalam tempoh (lima hari cuaca sejuk ekstrem) ini, adalah penting untuk memeriksa keadaan keluarga, rakan dan saudara mara yang mungkin lebih terdedah kepada cuaca sejuk melampau itu.

“Jika anda mempunyai sejarah penyakit sedia ada atau berumur lebih daripada 65 tahun, adalah penting untuk mencuba dan memanaskan rumah anda kepada sekurang-kurangnya 18°C ​​​​jika boleh,” katanya. 

Lima jam, 100 kemalangan

Met Office UK dalam pada itu memberi amaran tentang kekecohan yang berlaku di jalan-jalan raya, dengan kedua-dua pihak polis di Sussex dan Wiltshire  melaporkan kemalangan serius akibat keadaan salji berais pada malam Isnin (16 Jan).

Sebanyak 53 kemalangan jalan raya telah dilaporkan kepada polis antara 6 petang dan 11 malam pada petang Isnin, dengan majoritinya berpunca daripada cuaca sejuk yang menyebabkan keadaan pemanduan yang berbahaya. Pasukan itu berkata tujuh daripada insiden itu dilaporkan mengakibatkan kecederaan tetapi ia tidak dianggap serius. Sebanyak 67 panggilan lagi diterima untuk insiden lain berkaitan jalan raya.

Polis Sussex berkata, laluan A27 ditutup di kedua-dua arah antara bulatan Fontwell East dan Arundel selepas berlaku kemalangan sejurus sebelum tengah malam. 

Sementara itu, Polis Wiltshire memberitahu bahawa sebuah kereta terbalik selepas kemalangan membabitkan dua kenderaan di Berwick St Leonard kira-kira jam 5.50 petang, manakala beberapa jam kemudian berlaku insiden tiga kenderaan berhampiran Chippenham.

Polis di Cornwall menggesa penduduk untuk tinggal di rumah selepas salji tebal turun merentasi daerah itu pada hari ini, Selasa (17 Jan), menyebabkan kereta dan lori terperangkap dan jalan utama terhalang.

Pihak polis Avon dan Somerset berkata awal pagi Selasa bahawa mereka menasihatkan orang ramai untuk hanya melakukan perjalanan jika perlu selepas pasukan itu menerima lebih daripada 100 laporan insiden berkaitan jalan raya dalam tempoh lima jam.

Superintendan Mark Runacres berkata: “Kami menasihatkan orang ramai supaya hanya melakukan perjalanan di tempat yang sangat penting kerana keadaan pemanduan yang berbahaya. Jika perjalanan perlu, kami meminta orang ramai supaya berhati-hati dan memberi masa tambahan untuk perjalanan. 

“Kami telah melihat jumlah perlanggaran dan insiden berkaitan jalan raya yang jauh lebih tinggi dalam tempoh 12 jam yang lalu, yang telah meningkatkan permintaan terhadap sumber polis. Kami sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan dan Lebuhraya Negara untuk memastikan jalan raya berpasir dengan betul sebelum lalu lintas waktu sibuk untuk memperbaiki keadaan pemanduan.”

“Kemalangan serupa dijangka berlaku pada pagi Selasa (17 Jan) selepas mengeluarkan enam amaran kuning berasingan di seluruh UK,” ujar kenyataan polis tersebut.

Amaran ledakan ais berkuat kuasa untuk selatan England sehingga 10 pagi pada hari Selasa, dengan Cornwall juga di bawah amaran salji untuk tempoh masa yang sama kerana hujan boleh bertukar kepada bahan putih apabila ia turun. 

Cornwall di barat daya England dilanda salji semalaman sejak 16 Jan 2023. (FOTO: Dailymail.co.uk)

Terdapat amaran untuk salji dan ais merentasi utara Wales, serta Merseyside, Cheshire, Greater Manchester dan Lancashire, yang berkuat kuasa sehingga tengah hari Selasa. Amaran yang sama dilaksanakan di seluruh Ireland Utara pada masa yang sama.

Sebahagian besar Scotland, termasuk Highlands, Aberdeenshire dan Kepulauan Shetland, dilitupi amaran salji kuning dan ais sehingga jam 9 pagi pada Rabu (18 Jan), dengan amaran oleh Met Office UK bahawa salji boleh berubah menjadi lebat pada masa-masa tertentu.

Semua kawasan tersebut  akan melihat keadaan yang sukar di jalan raya dan pengangkutan awam, dengan orang ramai digesa untuk berhati-hati ketika melakukan perjalanan. 

Istana Rhuddlan di North Wales terbenam dalam salji pada hari ini, Selasa 17 Januari 2023. (FOTO: North Wales Live)

Hujan musim sejuk

Ketua ahli meteorologi di Met Office UK, Jason Kelly berkata bahawa keadaan sejuk, berais dan kadangkala bersalji diramalkan berkekalan sepanjang minggu ini, dengan UK melihat lebih banyak rejim barat laut, dengan suhu jauh di bawah purata untuk masa sepanjang tahun .

“Hujan musim sejuk berkemungkinan pada titik sepanjang minggu di utara England. Amaran telah dikeluarkan, dan ais berkemungkinan menjadi bahaya untuk kebanyakan minggu dengan keadaan perjalanan yang mungkin menimbulkan kerumitan buat orang ramai.

“Suhu maksimum sebahagian besarnya hanya akan mencapai angka tunggal yang rendah, dengan suhu di bawah paras beku sepanjang kebanyakan malam minggu ini,” jelas beliau.

Sementara pada pagi Isnin (16 Jan)  beberapa kemalangan dilaporkan di Kent dan aduan trafik ‘merangkak’ perlahan  di bahagian lebuh raya seperti di laluan M25 dan M6. 

Salji tebal yang melanda Scotland pada hari ini, 17 Jan 2023 memaksa semua sekolah ditutup. (FOTO: The Scottish Sun)

Terdapat juga laporan mengenai tanah runtuh di rangkaian Kereta Api Barat Daya, sebelum muncul video mengenai apa yang dikatakan pengendali kereta api sebenarnya lumpur cair meletup ke landasan di Addlestone di Surrey, menyebabkan berlaku kelewatan perjalanan kereta api.

Thameslink, Gatwick Express dan Southern Rail juga melaporkan kereta api dipandu pada kelajuan yang berkurangan akibat banjir yang disebabkan oleh hujan lebat, dengan penumpang digesa untuk ‘membenarkan masa tambahan’ untuk perjalanan mereka.

“Salji dan ais juga dijangka menjejaskan utara Scotland sehingga jam 10 pagi pada esok, Rabu (18 Jan),” ujar Met Office UK.  – HARAKAHDAILY 17/1/2023

Komen Weblog Ibnu HasyimIni, sudu ajaib halang darah tinggi.. & Britain beku..

Semuanya adalah sunnatullah. Al-hamdulillah!

1 comment:

Anonymous said...

Ari ni peguam yang buat fitnah jijik masuk ICU... syukur Karma fitnah jijik Bossku dah mengena... ada seko lagi tunggu masa melingkup masuk ICU...

certeka certeka

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails