Tuesday, January 10, 2017

Daily Mirror Mohon Maaf Kepada Presiden PAS..

Hasil carian imej untuk abdul hadi di peringkat antarabangsa

RASANYA berbaloi hari ini kalau saya kongsikan cerita semalam. Alhamdulillah dalam kesempatan yang tidak dirancang, sekali lagi berpeluang berjumpa dengan Ayah Chik secara peribadi. Rasanya dah lama tidak ada kesempatan sebegitu. Walaupun rumah kami selang beberapa meter sahaja, tapi tak sangka berjumpa di negeri orang. Kalau dah jodoh kata orang Zimbabwe.

Saya tak berhasrat untuk cerita bagaimana kami boleh bertemu. Tapi yang lebih penting adalah apa isinya.

Awal pertemuan, kami sembang isu Indonesia, cita-cita dan usaha beliau untuk rantau ini. Besar sungguh harapan beliau. Dari apa yang diceritakan, rantau ini sangat berpotensi untuk bangkit dari pelbagai segi. Namun, ia juga tidak terlepas dari rebutan antara kuasa-kuasa besar.

Lepas satu-satu topik, sampai bab Hamas, bab Qatar dan Syeikh Majid Zindani. Salah satu cerita yang menarik ialah bagaimana cubaan untuk memerangkap beliau bersama kumpulan al-Qaeda tidak lama dahulu. Mujur Allah selamatkan beliau. Kalau tidak, mungkin dah lama dicop sebagai pengganas dan diburu hingga sekarang.

Ringkas cerita, sebelum peristiwa 11 September, Osama Laden telah mengadakan satu perjumpaan dengan menjemput wakil gerakan-gerakan Islam sedunia. Surat jemputan turut sampai kepada Ayah Chik namun beliau tidak melayan jemputan yang tidak dikenali. Walau bagaimanapun, ramai pemimpin gerakan Islam lain hadir tanpa sebarang syak.

Tidak lama selepas perjumpaan itu, berlaku peristiwa 11 September tahun 2001 di Washington. Bagaikan 'skrip' yang telah dihafal, Amerika terus menuduh al-Qaeda dan melancarkan kempen anti teroris dengan mensasarkan al-Qaeda serta Osama sebagai dalang. Gambar perjumpaan itu turut didedahkan di media-media dan semua peserta yang ada dalam gambar diburu sehingga kini atas tuduhan bersekongkol dengan pengganas.

Mungkin kerana Ayah Chik termasuk dalam 'skrip' senarai yang cuba diperangkap melalui surat jemputan terdahulu, pihak media khususnya Daily Mirror terlanjur menyenaraikan gambar Ayah Chik antara mereka yang terlibat dalam peristiwa itu. Akhbar tersebut turut mendakwa Ayah Chik sebagai orang nombor dua al-Qaeda.

Ayah Chik melalui firma guaman Carter Ruck terus menyaman akhbar tersebut. Beliau ke UK untuk menghadiri proses kehakiman. Peguam Daily Mirror telah membuka semua laporan berita dan kenyataan Ayah Chik yang pernah keluar di media untuk mengaitkan beliau dengan tuduhan pengganas. 

Setelah perbicaraan berlaku, ringkas cerita akhirnya Daily Mirror memohon maaf secara terbuka melalui akhbarnya serta membayar pampasan kepada Ayah Chik. Nama beliau berjaya dibersihkan. Namun ramai pemimpin gerakan Islam lain berjaya diperangkap. Antaranya adalah Syeikh Majid Zindani pemimpin parti Islah di Yaman. Kini beliau tinggal di Saudi dan tidak boleh ke mana-mana lagi. Kalau keluar, pasti Amerika akan tuntut dirinya atas tuduhan lama itu.

"Lepas kes itu, Rashid Ghanousi (pemimpin parti an-Nahda Tunisia) kata, sepatutnya Ayah Chik pergi marah Daily Mirror sebab tulis orang nombor dua. Lain kali tulislah nombor satu!" Selorohnya diiringi dekahan tawa. Orang tengah cemas boleh lagi dia buat kelakar.

Ayah Chik ada baca berita mengenai Syeikh Ismael Haniyyeh, Perdana Menteri Palestin wilayah Gaza. Baru-baru ini Saudi jemput beliau mengerjakan umrah (atau haji; syak perawi). Tetapi selepas itu beliau tak disekat dari pulang ke Gaza. Saudi beri pilihan sama ada dia mahu tinggal di sana ataupun Qatar sahaja.

"Tapi kalau dia dah boleh balik Palestin sekarang, tak tahulah" Ujar Ayah Chik menutup kes. 


(Diangkat dari..
Sejam yang berharga bersama Ayah Chik.
*CUBAAN PERANGKAP AL-QAEDA* (BHG 1)
ALANG IBN SHUKRIMUN
HARAKAHDAILY 9/1/2017)


PERHATIAN
Peluang kerja kosong di Korea Selatan hanya dengan modal RM3,00 termasuk tambang dan khidmat

32 comments:

Anonymous said...

Aikkkk.."pejuang" islam pun takut di chop pengganas oleh amerika.

Lain kali tak payah la guna nama parti islam. Tuan presiden sendiri pun kecut perut bila berhadapan suasana tu. Mana jihatnya???
Dimulut saja pandai berucap tapi bila kena btg tubuh, kecut perut.
BIKIN MALU SAJA.

Ir Anonymous said...

Ada org tu dap berdehem sikit dah kecut tunduk akur.. sampai tokong beli banglo murah pun tak berani tegur..

Anonymous said...

Mana bukti. Ada 4 org saksi ka?

Anonymous said...

Sarawak Report ketua lebai munafik janji nak saman sampai la ni..lebai buat menikus.

Bila difitnah jd pengganas tau pulak malu sampai saman menyaman. Dituduh makan 90juta hasil rompakan duit rakyat terbesar di dunia kecut perut lebai nak saman.

PAS skrg dah dilaknati Allah.

Anonymous said...

Biasalah cerita hearsay dari tuang presideng kaki lebong nak bg walaun2 biol PAS syok sendiri.kahkahkah

Mcm hearsay surat yg jual nama Sheikh Qardhawi oleh Ayahtollah Hadi. Bertujuan utk memfitnah Amanah. Dah viral tp sampai la ni tk pernah ditunjuk bukti hatta kpd walaun2 biol dia sekalipun.

Anonymous said...

Meracau lagi babi-babi DAP..

Anti Fitnah said...

Babi DAP???? Ada Babi DAPkah?? Allah swt cipta Babi DAPkah? Asyik dok caci orang lain Babi dan begitu suka menyebut Babi. Babi shj yang suka sebut Babi. Mana pernah Anjing sebut Babi????

Ir Anonymous said...

Aku mmg tak setuju perkataan babi digunakan utk tujuan menghina sesama manusia

Tapi sekadar nak bagitahu ada org tidak terasa apa2 pun bila ada kawannya kaitkan parti islam dgn babi.. tapi bila ada org lain kaitkan parti dap dgn babi punyalah dia sentap serta melenting!

Anonymous said...

Walaun biol ni mcm ketua lebai suka melabel org lain. Tak sedar diri sendiri walaun penunggang agama PIGS (kumpulan babi2) pas ikatan gagasan sejahtera.

Anonymous said...

Walaun biol ni siang malam tak abis2 dgn wirid PAN, DAP, PAN..

Walaun2 suka sgt melabel org lain mcm ketua lebai. Akhirnya kifarah kena kat parti sendiri gabungan PIGS (kumpulan babi2) Pas Ikatan Gagasan Sejahtera.

Ir Anonymous said...

Kan betul aku kata..

Pan ini hanya punyai omongan kosong belaka.. apa yg disukai dap itulah yg akan dilakukannya.. namun begitu syukurlah tghh masih di tempat yg selayaknya..

Kami amat berharap agar pan dapat terus berkhidmat kpd dap.. percayalah kami tidak akan sesekali menghalangnya kerana memang perspektif sebegitulah yg kami inginkan agar rakyat marhaen terutamanya warga islam dan melayu khususnya dapat menilai sebaik mungkin akan peranan pan membantu dap utk mencapai cita2 malaysian malaysianya sebelum pru14 nanti..

Pan tak perlu rasa malu atau kesipuan utk terus berada di dalam situasi yg sedemikian kerana bukankah pan sendiri yg memilih utk bersama dap? Kalaulah ianya situasi yg memalukan atau mensipukan, mana mungkin pan akan sanggup ibarat tunduk atau lebih tepat memperhambakan diri kpd dap sepertimana sekarang!

Pas tidak pernah membuat keputusan utk pan agar memilih dap utk berkhidmat kpdnya..

Terima kasih kerana tidak langsung menafikan akan penglibatan pan dlm memberi perkhidmatan tanpa syarat kpd dap..

Sekian..

Anonymous said...

Kesian tgk badut biol PAS sekor ni. Dah npk mcm org terdesak sbb parti jual agama nak melingkup.

Ir Anonymous said...

Terima kasih kerana tidak langsung menafikan akan penglibatan pan dlm memberi perkhidmatan tanpa syarat kpd dap..

Anonymous said...

Pan buat fitnah tuduh org lain fitnah pan. Lepas tu pan cabar fitnah yang dibuat pan. Pan buat fitnah pan marah org buat fitnah sekarang pan tengah fitnah pan untuk tarik simpati dap.

Anonymous said...

Pan umno dap sama2 pandai buat skrip lepas tu tuduh org buat yang pan buat. Macam amerika buat onar tuduh org islam buat untuk hancurkan umat islam sama dengan pan khodam dap untuk musnahkan pejuang islam.

Anonymous said...

Pan adalah ejan dap untuk menghalan perjuangan islam dimalaysia. Pan tiada dalam senarai pilihan umat islam dlm pru sebab pan terang2 hanya bekerja untuk menyekat perjuangan islam. Jadi bagi macai pan tanya kat pemimpin kamu apa perjuangan pan. Husam cabar berdebat sekarang tengah berdolak dalih dan cari alasan nak elak debat.

Anonymous said...

Fitnah dah jd budaya dlm parti PAS skrg. Parti Ajaran Syiah..PAS.

Anonymous said...

Umat Islam nak tanya walaun2 biol Pas kat sini. Soalan yg takde kena mengena dgn PAN atau mana2 parti politik yg lain.

BILA HADI NAK BENTANG HUDUD?

BILA HADI NAK BAHASKAN RUU355?

BILA HADI NAK SAMAN SARAWAK REPORT?

Ir Anonymous said...

Bila sampai masa pasti ketiga2 di atas tu akan berlaku.. in shaa Allah..

Anonymous said...

Bila tuu..mcm takkan berlaku jer..lebai2 penunggang agama PAS terbukti menipu Allah, Rasul dan walaun2 biol PAS dulu, kini dan selamanya.

Ir Anonymous said...

Toksahlah bagi jawaban yg rambang macam ni.. buat malu pan aje.. sebiji cara cybertrooper umno menjawab komen.. nampak mcm betul pulak yg katanya pan dan umno tgh berpakat utk jatuhkan pas di kelantan..

Anonymous said...

Walaun biol yg bg jawapan rambang..dah 65thn bila Hadi nak bentang hudud? Bila ruu355 nak dibahaskan? Bila Hadi nak saman SR? Soalan2 simple mcm ni pun walaun biol Hadi tk dpt nak jawap.

Eloklah kerajaan Parti Ajaran Syiah PAS di Kelantan jatuh terlungkup terus. Semakin lama makin sesat dan menyesatkan org melayu.

Ir Anonymous said...

Tapi yusoff al qardhawi tak de pulak nak pecat tghh dan dlm masa yg sama yusoff al qardhawi tak nampak pulak teringin nak lantik ustaz ahmad awang! So kalau dilihat dari segi itu sape yg lebih sesat?

Anonymous said...

Akhlak Sheikh Qardhawi bkn mcm walaun2 biol atau Hadi lebai khawarij penunggang agama dlm PAS. Ahli2 yg berbeza pendapat akan dilabel mcm2, dikafir, dihalau dan dipecat.

Kalo Hadi ada maruah slps dikecam keras oleh KUIS dan Sh Qardhawi dia sendiri wajib letak jawatan. Hadi meraikan Syiah yg membunuh dan menzalimi ratusan ribu Islam sunni.

Hadi dan PAS perosak Islam sebenar.

Ir Anonymous said...

Nampak tak pan bermain dgn perkataan2 lepas tu nak suruh org percaya apa yg dimainkan.. kalau org pan yg senantiasa atau istiqamah tunduk kpd dap bolehlah kau nak goreng!

Dikafir - aku dah buktikan pas tak pernah mengkafirkan org
Dihalau - G18 tak biasa berjuang tanpa jawatan lalu tubuh parti baru utk dptkan jawatan semula
Dipecat - ini lagilah berita bohong bilamana tak reti nak bezakan antara tewas dan dipecat.
Perosak islam - RUU 355 nak diusahakan oleh pas tapi awal2 lagi dap dah nak pancung walau tak de kena mengena dgn kafir dan kafir harbi.. ada pulak penyokongnya di kalangan yg mengaku islam.. sape yg perosak sebenarnya ni? Penyokong yg mengaku islam? I guess so..


Anonymous said...

Walaun biol ir..kalo aku ckp ko fitnah aku sbg ahli pan dan aku takkan maafkan.

Kenapa ko suka salahkan pihak lain utk menutup kejahatan lebai2 penunggang agama dlm PAS.

Lupakan ttg parti politik PAN, DAP, UMNO, BERSATU dll. Umat Islam seluruh dunia tak sabar menunggu..

BILA HADI NAK BENTANG HUDUD?

BILA HADI NAK BAHASKAN RUU355?

BILA HADI NAK SAMAN SARAWAK REPORT KES RASUAH 90JUTA?

Hadi dan lebai2 penunggang agama Pas tentu lebih tahu ttg dosa..hukum Allah tak boleh ditangguh2 dan dipermainkan.

Ir Anonymous said...

Kalau dah malu nak mengaku ahli pan, tak perlulah aku nak teruskan hujah aku lagi.. tujuan aku masuk blog ini adalah termasuk utk mempertahankan pas dari serangan parti pan yg ditaja oleh tuannya dap.. nak buat apa melayan org yg atas pagar macam kamu yg lalang tak de pendirian.

Patutlah kamu tak tahu langsung perkembangan isu2 bg ketiga2 soalan yg kau kemukakan.. langsung tak follow progres setiap peristiwa di atas.. ni pun aku dah rasa buang masa layan kau.. bo layan..

Anonymous said...

Buat apa nak malu mengaku bkn ahli mana2 parti politik. Ko dah tahap biol krn taksub pd Hadi mereng dan PAS parti lebai2 penunggang agama.

Umat Islam dan org melayu melihat PAS skrg memalukan Islam dan memecahbelahkan masyarakat.

Zaman skrg informasi di hujung jari bkn mcm zaman memali. Pas nak terus menipu org melayu dgn jual agama dah tak laku. Ini fakta.

Hadi dan PAS perosak Islam yg mulia.

Ir Anonymous said...

Aku taksub kepada tghh ke korang yg taksub kpd dap? Org melayu sekarang melihat pan hanya menjual islam dgn murah kpd dap bilamana dap nak buat octoberfest pun pan sokong dan dibaginya berbagai2 hujah utk mengiakannya.. bagaimana pula jika dap nak anjurkan acarazina secara terang2an hanya kerana mereka bukan islam dan zina itu halal dlm agama mereka? Sebagaimana octoberfest dipersetujui oleh pan begitu jugalah dgn acara zina hanya kerana mereka bukan islam.. macam ni ke cara pan jual islam??

Anonymous said...

Knp badut biol Pas sekor ni suka buat fitnah. Aku bkn ahli mana2 parti politik. Sebab tu aku boleh berfikir waras dan rasional.

Yg sgt jelas skrg, Hadi dan PAS perosak dan memalukan agama Islam yg mulia.

Ir Anonymous said...

Asyik dgn hujah yg sama lagi merapu.. buat malu pan sahaja.. dah lah mudah tunduk kpd dap!

Anonymous said...

Ko yg merapu, tabur fitnah sana sini badut biol oii..kesian tgk. Org mcm ko dan Hadi yg buat Pas parti penunggang agama jd low standard seterusnya melingkup.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails