Wednesday, June 24, 2009

Balakirsnan Mimpi Jumpa Nabi.

PENGERUSI Kelab Penyokong PAS Pahang, Balakirsnan telah memberitahu Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Naib Presiden PAS yang juga merangkap Pesuruhjaya PAS Pahang bahawa dia telah bermimpi berjumpa dengan baginda Nabi Muhammad SAW. Demikan diberitakan oleh blog Lajnah Penerangan DU PAS Pahang baru-baru ini.

Ustaz Tuan Ibrahim bertanya bagaimana dia boleh tahu individu yang datang menjumpainya itu adalah Nabi Muhammad SAW? Individu dilihat didalam mimpinya itu memakai serban, berjubah dan mengakui dia adalah Rasulullah SAW lalu memberikan satu nama Muslim kepadanya. Mengenai mimpi jumpa Nabi ini, Tuan Ibrahim membacakan dalam ceramahnya sebuah hadis riwayat Abu Hurairah RA bahawa Nabi SAW berkata, “Sesiapa yang melihatku dalam mimpi, bererti dia benar-benar melihatku. Sesungguh syaitan tidak mampu menjelma rupaku“. Hadis direkodkan oleh Imam Muslim.

"Berdasarkan pengalaman ramai non Muslim yang revert sebelum ini, mimpi sebegini adalah lumrah dialami oleh mereka sebelum kembali ke agama fitrah mereka. Insya Allah, mimpi itu merupakan hidayah dari Allah untuk menambah keyakinan mereka terhadap kebenaran Islam." komen editor blog tersebut. "Sama-samalah kita doakan mereka agar hati kita dan mereka tetap dengan Islam di masa-masa akan datang."

Komen Blog Ibnu Hasyim: Inilah suatu fenomena menarik dalam arena politik Islam di negara ini.(2MA)

16 comments:

Unknown said...

mimpi beliau berjumpa nabi itu mungkin benar dan mungkin juga tidak.

Mimpi berjumpa nabi hanya dijamin benar kepada orang-orang yang pernah melihat baginda semasa hidupnya. Mereka memang kenal rupa nabi. Oleh itu kalau dia jumpa nabi dalam mimpi pun dia pasti yang dia jumpa itu serupa seperti wajah nabi.

BTS said...

salam. menarik dikongsi kisah ini.

biasanya, hidayah Allah telah tiba untuk orang sedemikian kembali kepada-Nya. semoga ada di kalangan kita mahu terus mengajar dan mendidik beliau ke jalan yang benar.

kadang-kadang kita sudah 'nampak' jalan, tetapi 'takut' untuk melalui jalan itu. di sini, perlu ada pembimbing.

Anonymous said...

Elok la tu... ape nk heran.. ustat Nga pun tau mengaji... hidayah konon.. jangan tak tau... puak2 tu nak menghancurkan parti... ape nk jadi la skang nie... pemimpin pun percaya jer.. nak undi punya pasal... patut di beritahu.. benda2 mcm nie jangan bawak main2...

ikut jangan sampai tersalah akhidah...

Mannzaro said...

Betul nu Anon 11.27 pm. Jgn buat main2. Kalau iblis nak menyamar pun boleh.. dgn merupai sesiapapun kecuali Nabi Muhammad saw dan mengaku sbg nabi. Tipu helah iblis macam2.. Jgn sbb politik benda ni pun dicanang2 takut lain jdnya..

Kalau si Bala tu tipu.. depa semua tu sah2 jadi pak kaduk la..

Pengetahuan psl nabi ni banyak rujukan kat buku dll.. cuma Bala usaha sikit baca, pastu canang! Nak dibuktikan mimpi tu.. tentu tak terbukti. So percaya le dema bulat2 kena klentong.. Kerana politik sanngup apa saja..

karipap pandan said...

ahahahaha...kesiannye la aku tgk korang ni. taksub btul. tah ape keling2 ni bg mkn2 pun aku tatau la. kena kencing pun minumm je. apsal la bengap sgt...aduhhhh. tak nmpk lg ke? ust nga tu kalo btul dpt hidayah buat ape dia nk tunggu lame2. dr ari tu lg dh mengucap, mandi wajib. ya Allah..selamatkanlah melayu dan malaysia. Aminn!!!

shamsadis said...

Syaitan tidak boleh menyerupai Nabi Muhammad saw tetapi boleh menyerupai mahluk lain dan mengaku sesuatu contoh disini ialah jangan mempermainkan Nabi Muhammad saw. Jangan kerana politik sanggup menipu menggunakan nama Nabi Muhammad saw. Jika sudah begitu kenapa tidak mengucap dan masuk Islam, disini sudah dilihat niat yang salah.

Anonymous said...

masalahnya betul ke dia mimpi atau rekaan untuk anda orang pas percaya...jangan ingat orang kapir tak tau buat muslihat politik..kalau bodoh mengaku je orang boleh tunjukkan..mana ada orang kapir senang dengan orang islam kecuali ada sebab sahaja...

Anonymous said...

Dah separah ni Islam di permainkan dek kerana politik, masih lagi anguk-anguk, kalau orang jahil atau awam tak pa juga, ni ustaz, ulama (pewaris nabi) pun boleh angguk-angguk juga. MAHA SUCI ALLAH, ampunkan dosa-dosa umat islam kini yang mengejar dunia yang sedikit hingga terlupa dunia yang kekal abad, bala yang ALLAH tutunkan bukan mengena pelakunya tapi kaumnya, berfikirlah selepas bertahajud dan berwirid. Niat orang kita tak tau, tapi imbasannya dapat kita hidu.
HANYA ALLAH YANG MAHA MENGETAUHI.

Anonymous said...

yang bala ni tipu ke tak mana la kita nak tau hati org...

menteri2 umno ni banyak yang menipu tak ada sapa pun ambik kisah...

Anonymous said...

Kita kisah sebab isu ni boleh jadi semacam mau mempermainkan Islam.

Mungkin niat dia nak menarik perhatian kita bahawa dia menerima Islam dengan baik (walaupun dia belum lagi memeluk Islam).

Jangan sebab politik, semua kita mengangguk dan berpeluk2 walaupun kesahihannya diragui.

Rasulullah diakui oleh orang kafir sebagai orang paling berpengaruh di dunia. Kalau benar Bala ini berjumpa dengan Rasulullah (walau dalam mimpi), tidakkah dia terpengaruh untuk memeluk Islam?

Cerita ini belum sahih sedangkan dia tidak berani mau melafazkan syahadah.

obakh said...

Cerita tu sahih ka..tak sahih ka.. seronok kita dengar perkara sebegitu berlaku. Apalah salahnya kita ambil positive. Janganlah ikutkan perangai orang kampung yang asyik2 sangka buruk. penulis anonymous tuh aku bet kecik2 dulu asal dari kampung. bukan orang bandar. Takde wawasan lansung, takde sangka baik lansung. Kalu sekarang dah senang tula tanda allah nak duga dia. Bagi la komen yang memberansangkan bukan komen yang buat orang meluat. Memang sah perangai orang kampung tak leh lupit dari manusia sorang nih. Go away... shoooo.. shooo.... orang yg hatinya jahat are not welcomed.

obakh said...

Allah nak kasi mimpi ka tak kasi mimpi ka ..itu urusan Allah. Logik pemikiran manusia terbatas. Hidayah tu dari Allah. Manusia melayu kerdil yang guna logik sendiri tuh janganlah jahil sangat. Allah nak pilih dia dulu ke, sekarang ke, selepas pengkritik ditimpa bencana ke... itu Allah saja yang mengetahui. Buanglah buruk sangka, dan sambutlah / embrace berita ini dengan sangka baik.

(asik guna logik sendiri saja... mundur la jadinya, sekolah tak tinggi, degil pulak tu, ciri2 bodoh pun ada...)
(orang kalau sekolah tinggi dia tau sebab dia mesti buat reading dulu sebelum hantar komen yang membodohkan/ menjahilkan diri sendiri...heheh)
Ini teguran,,,, bukan nak kutuk..ye

obakh said...

Ramai orang moden yang mimpi melihat, berjumpa, bercakap dengan rasulullah S.A.W. Ini kuasa Allah. Syaitan tak leh menyerupai rupa nabi S.A.W. Kalu orang yang bermimpi tuh maybe dia semasa waking hours ada memikirkan tentang Rasulullah S.A.W dengan keikhlasan nya, who knows (Allah saja yang tau). Orang lain jangan la jealous kalu tak berpeluang lansung mimpi bertemu Rasulullah S.A.W. Pandai2 kasi pendapat sendiri. Kalu budak2 terbaca kritikan tersebut, mereka akan percaya yg tak mungkin orang moden dapat mimpi bertemu nabi S.A.W

Jangan lah jadi orang yang sesat yang menyesatkan. Renung baik2 apa yang sedara komen dan pikirkan consequenses nya.

Unquote "Mimpi berjumpa nabi hanya dijamin benar kepada orang-orang yang pernah melihat baginda semasa...Mereka memang kenal rupa nabi..."

....pandai2 aje bikin ayat sendiri. Jangan sesat lagi ye. Check balik ngan uztaz awak ye.

obakh said...

Islam bukan exclusively untuk orang Melayu Kampung saja ye. Manusia bandar lain pun berhak untuk kembali kepada fitrah ye.
Sebagai Kaum majority di Malaysia kita kenalah sambut berita2 gembira sebegini, lebih2 lagi kalau involves non-muslim.
Penuhkan ilmu didada, then only kita dapat bercerita, ber komen dengan senang hati (fulfillment) bukan nya ikut nafsu nafsi dan akhirnya catatan yang diberi adalah sampah (sampah kerana bila dikaji dan difikirkan komen tersebut perlu di buang)

Happy2 lah sikit berkomen, berkarya dalam blog public nih...

rajarimba said...

btol tu obakh.sokong2.cube la huz luzon sket.awak tu byk ke ilmu nk kritik org len.ckp bleh la,tp amal byk ke?org byak ilmu dan amal die kaji dlu sume mende bru bckp.xmen ckp ikut logik je.kalo balakirsnan ni tipu ke x ke tu hal die dengan Tuhan.Ustaz ni mybe nampak keikhlasan die ,so kite org luar yg xtau pape ni diam sudah la.yg psl xmsok islam tu,ikut Allah la nk bg hidayah ke x.apekate kite berdoa utk die msok islam dr kite kritik2.ades. sekadar sharing.

obakh said...

Salam, semua. mengenai komen "Selamatkan lah Melayu...", pada pendapat saya bangsa Melayu Malaysia sebusuk2 pun kira ok jika compare dgn dunia lain. Melayu tak sengsara, malah makan lebih sampai boroi. Rezeki limpah ruah di Tanah Melayu. kalu tak caya, jangan tanya diri sendiri, tanya orang yg rajin mencari rezeki dan yg diberi rezeki Allah. Saya nampak masih banyak lagi orang bertakwa, orang ikhlas (alaa.. yg suka mengalah..yg straight forward tuh), orang alim(berilmu="tuntut ilmu walau ke Cina). Jangan terkejut kalu jumpa org yg disebut tuh kaya raya, ada ramai Melayu cam tuh skarang nih. Malaysia masih tetap di terajui(hala tuju) oleh Islam (nilai2 Islam masih menjadi tonggak di Malaysia) walaupun nampak serabut tidak "etopia"/ tidak kemas/ tidak sempurna. Tapi bayangkan lah dengan keadaan kita sekarang nih Malaysia tetap 'Heaven" banding dengan negra jiran, kalau lah kita memperkuatkan nilai2 Islam didalam kehidupan secara Holistic, saya ada caya Malaysia akan lagi HEBAT (beribu kali ganda) walaupun kini masih hebat. Al Quran, Al Hadith adalah guideline, instruction, manual guide bagi negara Malaysia whether u like it or not. Memang terbukti perundangan Malaysia ada berat kearah Islam. So... Melayu yg memperkecil2kan ketua2, kepala2 yg mengemudi negara Malaysia, hentikanla (anjing menyalak bukit). Mereka hanyalah diberi amanah sempena hidup didunia ni nasib-nasib aje, jangan la jeles (dosa dia pun senang dapat sebagai ketua). Amanah dilaksana atau tak itu hal2 mereka sebagai ketua. Yg lain2, rakyat jelata, orang kebanyakan nih, pandai2la buat benda yg senonoh untuk menolong negara kita(bunyi macam saya semangat negarawan/ kebangsaan aje) tapi pada tahap sekarang nih nak tak nak kite kena tolong orang Melayu n negara Malaysia secara TOTAL, sebab Melayu Malaysia adalah synonym dengan Ad-din Islam. "Orang Cina heran kenapa orang Melayu suka membangkang ketua2 mereka". Cuba bayangkan anda kena terajui syarikat sebesar 2000 orang (macam saiz Petronas la tuh..) bole ke anda puaskan hati suma orang syarikat sambil hempas pulas membangunkan syarikat? apa anda rasa kalu pekerja anda asyik nak membangkaaaang aje. bole ke anda menjalankan tugas dengan cekap? OK... tak payah cakap besar la, kalu anda jadi ketua kepada 3 orang, anda ingat senang ke jadi ketua, ntah2 anda tak pernah terpilih jadi ketua, baik diskolah, ditempat kerja maupun di rumah kluarga. Hentikan angan2 nak jadi ketua. Kan lebih baik kita suma tumpukan kepada role menjadi pengikut yang bermanafaat. so that kita bole hidup senang dan dapat luangkan masa lebih untuk beribadat kepada Allah, yg bertujuan untuk dapat keredhaannya. Tengok diri sendiri dan cuba2lah menjalankan role yang sepatutnya dengan sebaik2nya. Jangan ingat perkara2 anda buat tak terbalas (Whatever goes around, will come around)=(buat baik balas baik, buat jahat jangan sekali) SOOOOOOO... start buat benda baik, benda positive, benda yg bermanfaat. U can start dengan "SENYUM sekarang" insyallah ia akan berjangit kepada jiran ada yg melihat anda tersenyum. dah la dapat pahala, dapat cooperation jiran lagi tu, kan senang tuh.
Dari kecil saya bergaul/kenal ngan budak exellent, sampai skarang ni mereka excel dlm kerja, apa yg saya notice mereka ni positive thingking, tak suka membangkang, bertekak (buang their precious time) dan suka senyum. mereka ni CEO's in GLCs n Banks (bebudak PJ la tuh) unlike me im a commoner yg ada kurang sket nilai positiv, insyallah berusaha untuk lebih baik sampai akhir hayat. Again start with senyum, feel good with ourselves, buang perasan marah(jgn layan hembusan shayaatiin ke dada)percaya benda kecil yg kita buat/mulakan akan lambat laun berkembang biak, hopefully yg bermanafaat lah. ("ingat tak dulu kita main bola peringkat daerah, kena jaga cool, jangan marah, ikut hati pasti kalah la..lawan kita pun tau, sebab tu diaorang cuba buat kita marah, tarik baju, siku, ludah, pengang telo..).
Oii Melayu bangun la dan bersujudlah kepada tuhanmu..........

wasallam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails