Thursday, March 05, 2009

Pusat Pengkayaan Budaya Cina Islam Global -Lim Guan Eng.


Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan

SETELAH melihat perkembangan politik Perak, kini saya berada di Pulau Pinang pula. Ramai kawan-kawan sudah menunggu. Kami masuk minum pagi di sebuah warung di Pekan Simpang 4 Genting, Balik Pulau.

“Lama tak dengar cerita, apa perkembangan baru mengenai Islam setelah hampir setahun Pulau Pinang ditadbir oleh Lim Guan Eng bersama Pakatan Rakyat?” Saya memulakan perbualan politik, setelah berbual-bual perkara-perkara peribadi dan lain-lain.

Mereka terdiam sejenak. Salah seorang dari mereka pimpinan negeri dari parti PR berkata. “Ni masalahnya.. Setiap kali memulakan mensyuarat negeri atau Exco, biasanya Lim Guan Eng bertanya mengenai proposer projek cadangan memajukan Islam ke peringkat Global yang beliau sendiri sanggup mengusahakan peruntukannya. Tapi sampai la ni pun tak dak apa-apa. Apa pendapat hang?”

“Oo banyak kalau nak beri cadangan! Baru-baru ini dengar cerita, projek Masjid Cina telah diluluskan oleh Kerajaan Pusat, tapak Penjara Pudu itu dicadangkan untuk dijadikan tapaknya. Mungkin mereka nak lawan Kelantan yang telah buat Masjid Cina di Rantau Panjang. Pada saya, biar kita panjangkan lagi dengan mencadangkan Projek Pusat Pengkayaan Kebudayaan Cina Muslim di peringkat antarabangsa. Di dalamnya terdapat masjid Cina yang berfungsi sebagai Pusat Pengembangan dan Pengkayaan Budaya Islam di kalangan masyarakat Cina dan lain-lain di Malaysia.” Cadangan saya.

“Saya setuju!” Jawab kawan kami yang sorang lagi. “Kita korek balik sejarah Islam di Cina dan kemasukannya ke Asia Tenggara ini. Mengapa timbulnya kata-kata ‘menuntut ilmu sampai ke negeri China’? Apakah rahsianya? Mengapa kita tekankan Cina tidak bangsa-bangsa lain? Kalau perlu kita seminarkan dan buat draf cadangan..”

“Ya. Saya akan cuba panjang melalui parti saya rakan dalam PR..” kata seorang lagi.

"Setuju!!" Tambah yang lain ramai-ramai.

Itu sembang-sembang catatan santai di Pulau Pinang kali ini.

Ibnu Hasyim
ibnuhasyim@gmail.com
Balik Pulau. Mac 04, 2009.

4 comments:

Anonymous said...

“Saya setuju!” Jawab kawan kami yang sorang lagi. “Kita korek balik sejarah Islam di Cina dan kemasukannya ke Asia Tenggara ini. Mengapa timbulnya kata-kata ‘menuntut ilmu sampai ke negeri China’? Apakah rahsianya? Mengapa kita tekankan Cina tidak bangsa-bangsa lain?

tuan dr hashim.
minta rujuk pada tulisan nai long kassim di blog beliau ttg kedatangan waren wa sar(merong mahawangsa) cucu maharaja china di nasti sung memerintah kedahbermula tahun 850 masihi dan pemerintah dari keturunannya yang terakhir sultan mad zafar shah(long jaafar) untuk membuktikan perkaitan sejarah kedah dan china .. sekian
zakir omar
merbok kedah

Anonymous said...

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

Ibnu Hasyim said...

Ok, saya akan rujuk.

Ibnu Hasyim said...

Ok, saya akan rujuk.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails