Sunday, February 01, 2009

Masuk Islam Kerana ‘Bulan’ Dalam Ayat Ini..


Ibnu Hasyim: Catatan Santai

ALLAH SWT berfirman, ‘Sungguh telah dekat hari qiamat, dan bulan pun telah terbelah. (Quran Surah Al-Qamar: Ayat 1)’.

“Apakah ayat dari surat al-Qamar di atas memiliki kandungan mukjizat secara ilmiah?” Tanya seorang rakyat British dalam temuramah di tv bersama seorang pakar geologi Muslim Prof Dr Zaghlul Al-Najar.

Jawab Zaghlul Al-Najar, “Mengenai ayat ini, saya akan ceritakan se buah kisah…

Sejak beberapa waktu lalu, saya di Universiti Cardif bahagian barat England dalam suatu majlis forum bertemakan sekitar mukjizat ilmiah dari Al-Quran. Peserta-peserta yang hadir terdiri dari berbagai-bagai, ada yang Islam dan bukan Islam. Seorang pemuda Islam berdiri dan bertanya, "Ya Tuan, apakah menurut tuan ayat yang berbunyi, ‘Telah dekat hari qiamat dan bulan pun telah terbelah,’ mengandungi mukjizat secara ilmiah?"

“Tidak!” jawab saya. “Sebab, kehebatan ilmiah diterangkan oleh ilmu pengetahuan, sedangkan mukjizat tidak dapat diterangkan oleh ilmu pengetahuan, kerana ilmu pengetahuan tidak dapat menjangkaunya. Dan tentang terbelahnya bulan, itu adalah mukjizat yang terjadi pada Rasul terakhir Muhammad SAW, sebagai pembenaran atas kenabian dan kerasulannya, sebagaimana Nabi-nabi sebelumnya. Mukjizat yang kelihatan, maka itu disaksi dan dibenarkan oleh setiap orang yang melihatnya. Kiranya hal itu tidak termaktub di dalam kitab Allah dan hadits-hadits Rasulullah, maka tentulah kami kaum Muslimin di zaman ini tidak akan percaya hal tersebut. Tetapi hal itu memang benar termaktub di dalam Al-Quran dan sunnah-sunnah Rasulullah SAW. Allah Ta'ala memang benar-benar Maha Berkuasa atas segala sesuatu.”

Maka, Prof Dr Zaghlul Al-Najar pun mengutip sebuah kisah Rasulullah membelah bulan. Kisah itu berlaku sebelum hijrah Nabi dari Makkah Mukarramah ke Madinah…

“Wahai Muhammad, kalau engkau benar Nabi dan Rasul, cuba tunjukkan kepada kami satu kehebatan yang dapat membuktikan kenabian dan kerasulanmu?” Kata orang-orang musyrik walaupun sebenarnya mereka mengejek dan mengolok-olok sahaja.

“Apa yang kamu nak?” Tanya Rasulullah pula.

“Coba belah bulan!?” Cabar mereka.

Rasulullah pun berdiri dan diam, lalu berdoa kepada Allah agar menolongnya. Allah memberitahu Muhammad agar mengarahkan telunjuknya ke bulan. Maka, Rasulullah pun mengikutnya. Dan benar-benar bulan itu terbelah dua!

“Muhammad! Engkau benar-benar telah menyihir kami!” Orang-orang musyrik itu tetap menolaknya.

Tetapi, para ahli di kalangan mereka mengatakan, sihir memang boleh berlaku kepada orang yang berada di kelilingnya, tidak kepada yang tiada di situ. Lalu, orang-orang Quraisy itupun bergegas keluar menuju sempadan kota Makkah menanti orang yang baru pulang dari perjalanan. Bila datang rombongan pertama, mereka bertanya, “Apakah kamu lihat sesuatu yang aneh pada bulan?”

“Ya, memang ada! Pada malam yang lalu kami lihat bulan terbelah menjadi dua dan saling berjauhan, kemudian bersatu kembali...” Jawab mereka.

Akhirnya, sebahagian mereka pun beriman, sedangkan sebahagian lainnya tetap juga kafir (ingkar). Oleh kerana itu, Allah SWT menurunkan ayat-Nya, “Sungguh, telah dekat hari qiamat dan telah terbelah bulan. Ketika melihat tanda-tanda kebesaran Kami, merekapun ingkar lagi berpaling seraya berkata, "Ini adalah sihir yang terus-menerus", dan mereka mendustakannya, bahkan mengikuti hawa nafsu mereka. Dan setiap urusan benar-benar telah tetap ....” sampai akhir surat Al-Qamar.

“Ini adalah kisah benar!” Jelas Prof Dr Zaghlul Al-Najar, setelah selesainya bercerita bersama-sama ayat dan hadis tersebut.

Tiba-tiba bangun seorang Muslim rakyat British juga perkenalkan diri, “Aku Daud Musa Pitkhok, ketua Al-Hizb al-Islamy England, bolehkah aku tambah sikit?”

“Ya, persilakan dengan senang hati!”.

Daud Musa Pitkhok berkata…

"Aku pernah mengkaji agama-agama (sebelum menjadi Muslim), maka salah seorang mahasiswa Muslim menunjuk dan memberi sebuah terjemahan Al-Quran yang mulia. Aku pun berterima kasih kepadanya dan membawa terjemah itu pulang ke rumah. Ketika aku membuka-buka terjemahan Al-Quran itu di rumah, surat yang pertama aku buka ternyata Al-Qamar. Aku pun membacanya, ‘Telah dekat hari qiamat dan bulan pun telah terbelah...’.

Tergumam aku.. Kalimat ini masuk akal ke? Boleh ke bulan terbelah.. dan bersatu balik? Kalau benar, kekuatan macam mana yang boleh lakukan itu? Aku pun berhenti baca dan mulai sibuk dengan kehidupan harian. Tetapi, Allah Maha Tahu tentang tingkat keikhlasan hambaNya dalam mencari kebenaran. Suatu hari aku pun duduk depan tv Inggeris. Masa itu terpapar sebuah diskusi di antara seorang pengacara Inggeris dengan 3 orang pakar angkasawan AS. Pakar-pakar tersebut menceritakan tentang dana yang begitu besar dalam rangka melakukan perjalanan ke angkasa, di saat dunia sedang mengalami masalah kelaparan, kemiskinan, sakit dan perselisihan.

Kata pengacara itu, “Kalau dana itu digunakan untuk memakmurkan bumi, tentulah lebih berguna lagi.”

“Projek angkasa ini memberi kesan yang sangat positif pada banyak segmen kehidupan manusia, baik segi kedokteran, industri, dan pertanian. Jadi pendanaan tersebut bukanlah hal yang sia-sia, tetapi justru dalam rangka pengembangan kehidupan manusia.” Mereka tetap membela projek tersebut. Dan, perbincangan tersebut adalah mengenai penjejakan manusia di bulan, yang telah menghabiskan tidak kurang dari 100 juta dolar US.

“Kebodohan macam mana lagi.. peruntukan begitu besar dibuang oleh AS hanya untuk dapat mendarat di bulan?" Usik pengacara itu lagi.

“Tidak!” Balas Mereka. “Tujuannya tidak semata menancapkan ilmu pengetahuan AS di bulan, tetapi kami mempelajari kandungan yang ada di dalam bulan itu sendiri, maka kami pun telah mendapat hakikat tentang bulan itu, yang jika kita disuruh berikan dana lebih dari 100 juta dollar untuk kesenangan manusia semata-mata, maka kami tidak akan berikan kepada siapapun!”

“Apa sebenarnya yang kamu telah capai sampai begitu mahal taruhannya?”

Mereka menjawab, "Ternyata bulan pernah mengalami pembelahan pada suatu ketika dulu kemudian menyatu kembali!!”

“Bagaimana kamu boleh yakin hal itu?”

“Kami dapati secara pasti, batu-batu yang terpisah terpotong di permukaan bulan sampai di dalam (perut) bulan… Kami minta pakar geologi menelitinya dan kata mereka hal ini tidak mungkin terjadi, kecuali jika memang bulan itu pernah terbelah kemudian bersatu kembali" Kata mereka.

Mendengar paparan itu, aku pun turun dari kursi dan berkata, "Mukjizat (kehebatan) benar-benar telah terjadi pada diri Muhammad SAW 1400an tahun yang lalu. Allah benar-benar telah mengolok-olok AS untuk mengeluarkan dana yang begitu besar, 100 juta dollar lebih, hanya untuk menetapkan kebenaran kaum Muslimin! Agama Islam tidak mungkin salah..” Aku membuka kembali Mushhaf al-Quran dan aku baca surat Al-Qamar, dan ... saat itu adalah awal aku menerima dan masuk Islam!!”

Itulah yang diceritakan oleh Daud Musa Pitkhok, ketua Al-Hizb al-Islamy England kepada Prof Dr Zaghlul Al-Najar yang menjawab pertanyaan seorang rakyat British dalam temuramah di tv seperti yang disebutkan. (antara rujukan: http://salim-munajat.blogspot.com/, http://www.bluefame.com/lofiversion/index.php/t94582.html , hidayatullah dll.)

Mahabenar Allah, yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana! Semoga bermanfaat untuk kita. Billahit Taufiq Wal Hidayah, Wassalamualaikum warah matullah. Sekian.

Ibnu Hasyim, catatan santai,
Feb1, 2009. KL.

Sila lawati tajuk-tajuk berikut dalam blog ini yang ada kaitan dengan bulan..

1..Thursday, December 27, 2007 Strategi Kueh Bulan & Osama Laden
2..Friday, November 23, 2007 Bulan.. Pandangan Tradisional Masyarakat Cina
3.. Wednesday, November 21, 2007
Strategi Politik 'Kueh Bulan' Dalam Pilihan Raya

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails