Thursday, September 11, 2008

Hati-hati Baca Al-Qur’an Dalam Internet.. Group University UK


BY ASYOK KUMAR

LCCT: September10 – Umat Islam perlu berhati-hati bila membaca Al-Quran melalui internet kerana banyak tulisan yang salah, kata Dr Hj Mohd Hasyim, selaku Presiden Group Universiti Ulu Klang yang baru pulang dari Banda Aceh dalam pertemuan dengannya di sini semalam.

Beliau diberitahu dalam pertemuan dengan rakannya di IAIN Raniri, Banda Aceh. Contohnya, dalam ‘The Holy Quran’ pada situs http://WWW.geocities.com/hollywod/academy , banyak sekali teks Quran yang salah, yakni teks penulisannya, seperti dalam bahagian surah Al Imran 153, ada dua pengulangan kata dalam teks tersebut.

Beberapa surah yang ditemui teks berganda antara lain dalam Surat Al A’raf, Surat Yusuf, Israil, Al Ahqof, Attahrim, Al fatir, Al Mumtahinah, dan lain-lain. Beliau juga mencadangkan masyarakat yang akan membaca Al Qu’ran melalui internet supaya tidak membaca The Holy Quran, namun boleh membaca Al Qu’ran internet dengan membuka situs http://www.qurancomplex.org milik pemerintah Arab Saudi, atau Al Quran internet yang dikeluarkan oleh mana-mana negara melalui bahagian agamanya yang sah.

Sementara itu di Bandung, Ketua MUI Jawa Barat yang membidangi Syariah dan Fatwa, Prof DR Rahmat Syafii, menyatakan, pihaknya akan segera mengambil sikap atas banyaknya teks Al Qur’an yang salah dalam internet.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails