Monday, March 31, 2008

Selamatkan Aqidah Masyarakat Kami..

Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:

“OH. Terasa lama sungguh encik tak datang. Sunyi rasa… Seolah-olah tiada lagi yang nak sembang-sembang..” Kata seseorang. Dia agak berpengaruh dalam Kampung Orang Asli Bukit Kala di Kilometer 24, Jalan Gombak itu, selain pemangku Tok Batin Encik Hussein bin Datuk Panglima Ngah Yin.

Saya, kebetulan sampai ke situ lepas solat Maghrib, dekat nak masuk waktu Isyak. Saya jenguk ke surau yang baru dibuat di belakang dewan, terdapat kira-kira 40 orang sedang belajar agama, lepas solat Maghrib. Surau itu bukan dibuat oleh kerajaan, tapi oleh individu-individu dan badan-badan kebajikan seperti ABIM, kesataun anak yatim atau lain-lain melalui kutipan derma.

Walaupun begitu, ada pihak-pihak menjanjikan bantuan kerajaan lebih baik lagi, tetapi dengan merobohkan surau yang masih belum siap penuh itu. Mujurlah, kerajaan negeri telah bertukar pemerintahan, cadangan itu hilang begitu sahaja. Pihak JAIS ada membantu 4 orang tenaga pengajar fardhu ain, termasuk yang saya nampak sedang mengajar.

Saya masuk terus duduk bersama-sama mereka, terdiri orang tua, antaranya Encik Hussein pemangku Tok Batin sendiri, remaja atau kanak-kanak, Muslimin dan Muslimat. Encik Hussein telah mengisytiharkan pengislamannya lepas Hari Raya baru lalu. Memang dia masuk Islam kira-kira sebulan sebelum itu, cuma belum diisytiharkan lagi.

Yang saya lihat, pendekatan cara mengajar ustaz itu amat sesuai dan menarik sekali bagi mereka yang baru masuk Islam. Terima kasih JAIS! Al-hamdulillah. Lepas itu kami solat Isyak bersama-sama, dan sekarang sedang minum-minum ringan.

“Saya dengan Batin, sikit hari lagi akan pergi umrah di Mekah… Ada le sponsernya.” Dia menyambung perbualan dengan saya tadi.

“Al-hamdulillah!” Sambut saya.

Setelah selesai makan-minum ringan, anak-anak jamaah itupun masing-masing pulang, tinggal cuma beberapa kami dan 2 muslimah, termasuk isteri Encik Hussein yang mungkin menghormati saya sebagai tetamu.

“Maaf encik. Ada suatu yang saya nak minta tolong…” Batin Hussein mengalih pertanyaan kepada saya. “Baru-baru ini kami mendapat bantuan RM10,000 dari Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, mengarahkan kami membongkar balik budaya ‘Sewang’ di kalangan masyarakat orang-orang asli.”

“Sewang? Apa benda tu..”

“ ‘Sewang’ adalah adalah nama yang diberi oleh kementerian tersebut, kami pun tak tahu dari mana asal perkataan itu. Tapi kalangan kami menyebutnya dengan ‘gabaq’. Ertinya lagu atau nyanyian. Terdapat 6 jenis rentak gabaq. Gabaq popular di kalangan suku kaum Temiar dari kumpulan Senoi.” Jelas Batin Hussein lagi. “ ‘Gabaq’ sebenarnya digunakan untuk berubat. Bacaan mentera yang berbagai jenis, mengikut jenis-jenis penyakit yang diubatnya. Dinyanyikan atau disambut beramai-ramai dengan satu tekong atau ‘tukang karut’nya.”

“Di mana ‘gabaq’ ini dipelajari?” Saya tanya lagi.

“Gabaq dipelajari dalam mimpi. Mereka bermimpi, datang lembaga seseorang lelaki tua atau seorang wanita muda yang cantik, mengajarkan gabaq, suruh hafal lafaz jampi menteranya, kadang-kadang sampai tiga malam berturut-turut bermimpi. Bila terjaga, ia memperolehi 3 perkara. Iaitu sedikit kemiyan (sejenis bau-bauan), ‘buntat’ (batu geliga juga untuk berubat) dan gabaq.

Orang yang bermimpi itu, biasanya orang dewasa tidak tahu baca tulis.. bagaikan peristiwa Nabi Muhammad terima wahyu di Gua Hirak bagi orang Islam. Tetapi lembaga dalam mimpi itu adalah jelmaan makhluk hulus berupa munusia meresap masuk ke tubuh orang yang bermimpi. Ha… Apakah di situ timbul syiriknya? Satu lagi, orang yang bergabaq berlebih-lebihan akan jadi ke’surup’an atau ke’lupa’an dirasuk hantu. Begitu juga doa, apakah perlu pengantara makhluk halus bagi menyampaikan permohonan kita pada Tuhan?” Jelas Encik Hussein lagi.

Teringat saya, bagaimana kerajaan Kelantan pimpinan PAS mengatasi masalah wayang kulit permainan rakyat yang ada unsur-unsur syirik? Memang kerajaan Persekutuan pimpinan BN nak sangat perbesarkan benda yang pelek-pelek atas alasan nak tarik pelancung kunjungi negara ini, biar rosak aqidah rakyat takpe!

“Memang encik, saya suka sangat kalau boleh dijadikan gabaq ini sebagai alat atau media yang amat diminati oleh Orang Asli itu untuk berdakwah. Bahkan perkembangannya akan cepat merebak ke seluruh negara. Tetapi masalahnya, begaimana nak selesaikan masalah syirik ni? Oleh itu saya minta pihak yang rasa bertanggung jawab, terutama dari Jabatan Agama atau Bahagian Agama di negeri Selangor atau individu-individu, parti-parti dan NGO turut membantu dari serba segi termasuk membuat penyelidikan sewajarnya.” Katanya lagi.

“Kepada encik, saya minta tolong gunakan kuasa yang ada pada encik demi menyelamatkan aqidah di kalangan masyarakat kami.” Rupannya itulah pertolongan yang dia minta pada saya.

Sebenarnya bukan pertolongan,.. tetapi adalah kewajipan saya juga. Sekian, wassalam.


Untuk dapat maklumat sebelumnya, sila layari blog saya di bawah judul:

i. Lelaki Asli, Tiup Seruling Dengan Hidung… 27-07-07
ii. Jangan Me‘Melayu’kan Orang Asli.. 28-07-07
iii. Strategi Kristian Menawan Orang Asli? 03-08-07
iv. Orang Asli: Pengkhianat & Serang balas Kristian? 26-10-07

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@gmail.com) 30-03-08. KL.

1 comment:

Anonymous said...

Konsep sewang boleh kita asimilasikan dalam bentuk hiburan semata.. untuk menyambut dan mengalu-alukan kehadiran tetamu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails