Monday, January 28, 2008

4 Sebab Pembangkang Tawan Pulau Pinang?


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:


GROP Universiti Ulu Klang telah merumuskan antara negeri-negeri yang mampu ditawan pembangkang dalam PRU ke 12 kali ini, antaranya, ialah Pulau Pinang. Antara sebab-sebabnya ialah:


Pertama: Dalam tinjauan awal kami kepada ketua-ketua masyarakat orang Cina di PP (Pulau Pinang), didapati mereka mula ‘beralih angin’ kepada pembangkang.

Mereka akan tolak BN antaranya, atas 2 sebab.

Satu… Mereka sudah tidak yakin lagi dengan kepimpinan BN mampu menaikkan balik ekonomi Malaysia ke tahap yang lebih tinggi. Mereka risau perniagaan mereka yang mulai mulai merosot akan terus menjunam. Hal ini mungkin melibatkan cara hidup mereka berubah kepada merudum.

Dua… Seperti yang dibangkitkan oleh YB Hamdan Abdul Rahman ADUN Permatang Pasir dalam pembahasan Rang Undang-Undang Pembekalan 2008 (pada 19.11.2007) , kata beliau

Perangkaan jenayah yang disebutkan itu (disenaraikan mengikut tahun bagi negeri PP) 'adalah amat membimbangkan sekali’ … kes-kes itu termasuklah kes bunuh, kes cabul kehormatan, kes samun senjata api, kes curi, kes curi motosikal, kes pecah rumah, kes ragut dan lain-lain …meliputi semua daerah dalam negeri kita P.Pinang ini.’ Ketakutan yang meruncing ini, termasuk penculikan kanak-kanak yang tak mampu diselesai oleh kerajaan menyebabkan rakyat akan menolak BN.

Kaum India juga begitu. Buktinya, dalam himpunan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini, walaupun kerajaan terpaksa beri cuti umum bagi Selangor Wilayah untuk meramaikan, namun kehadiran dilaporkan amat tidak memuaskan. Sebuah akhbar melaporkan, untuk pertamakali sejak 40 tahun, sebuah pertubuhan Hindu Divine Life Society (DLS) terpaksa membuang begitu sahaja makanan percuma yang disediakan untuk 20,000 orang, tetapi kehadiran jauh lebih rendah.

Hal ini menolak tafsiran kehadiran yang berjumlah kira-kira 1 juta oleh Presiden MIC. Dikatakan, sebab itu orang India PP sedia membantu pembangkang untuk pilihan raya ke 12 ini.


Kedua: Bagi PAS pula, parti itu seolah-olah dapat suntikan semangat dan kekuatan baru, apabila Pesuruhjaya PAS PP Ustaz Saleh Man dapat regu baru Timbalannya Dr Mujahid Yusof, ADUN Permatang Pasir dan beberapa lagi, terus mengemaskan jentera turun padang membawa gaya politik ‘multiracial approuch’ yang amat sesuai untuk negeri itu.

Menurut Mujahid, "… kita telah bawa banyak isu di PP, isu pembangunan, isu Melayu terpinggir, isu mendapatkan kemudahan dan lain-lain yang telah memberikan nama harum kepada PAS. Saya sendiri bersama YB Hamdan turut mengemukakan pandangan kami kepada Kerajaan Negeri tentang perkara yang boleh membawa kebaikan kepada rakyat semua kaum. Khusus isu tanah wakaf yang menjadi isu kepada kewujudan tanah Melayu di bandar George Town dan salah tadbir turut dikemukakan di DUN PP dengan pihak berwajib.”

Namun begitu Ustaz Saleh Man dan Dr Mujahid, Ustaz Mozani dan lain-lain tetap dengan ‘base tradisi’ mereka memberi kuliah agama di pusat-pusat pengajian atau masjid. Begitu juga YB Hamdan dengan ‘program kebajikan bersama rakyat’nya.


Ketiga: Mengikut kajian Merdeka Research, pengundi Cina/India mahukan pembangkang yang kuat. Mereka melihat DAP, PKR dan PAS saja yang boleh mengajar BN. Saya sendiri pun nak DAP dan PKR menang besar di PP, biar sampai boleh tubuh kerajaan. PAS mungkin akan bertanding 6 atau 7 kerusi sahaja. Pada tahun PRU 1969 PP menempa sejarah, parti Gerakan sebagai pembangkang mengalahkan parti pemerintah Perikatan pimpinan Dato’ Wong Pau Nee.

PRU 1986 DAP pula cuba buat kejutan. Waktu saya lalui di pekan Tanjung Bunga, gambar Lim Kit Siang besar terpampang megah di sebuah bangunan dalam ‘Projek Tanjung 1’nya itu. Saya juga turut bertanding atas tiket PAS di DUN Teluk Bahang pada tahun itu. Keputusannya, cuma satu dua kerusi saja lagi BN akan ditumbangkan oleh DAP di PP. Di situlah perlunya kerjasama pembangkang-pembangkang, yang dikatakan amat intim seperti di PP sekarang ini, dalam menumbangkan BN di negeri asal Perdana Menteri (PM) negara ini.


Keempat: BN dikatakan sudah amat terdesak untuk pertahankan keseluruhan kerusi-kerusinya. Berlaku perebutan kerusi secara tersirat di kalangan dalaman parti, samada team, individu atau parti-parti gabungan. Pak Lah dikatakan tidak berwibawa bagi menyelesainya, bukan macam PM-PM sebelumnya. Ubat stroid ‘Mr Clean’nya kini sudah tidak mujarab lagi. Apa lagi kalau Gerakan yang kini sedang ‘main-main mata’ dengan pembangkang, join di saat-saat hampir pilihanraya, akan cepatlah tumbangnya BN di Pulau Mutiara itu.

La ni, BN tengah dok kelupok, macam ayam kena sembeleh.. nak pertahankan PP!” kata seorang anak jati PP.


Lagi, sembang-sembang PRU 12 … Sekian. Wallahu ‘aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 28-01-08. KL
.

1 comment:

Anonymous said...

Tulisan ini sebulan lebih sebelum pilihan raya umum ke 12, ertinya kajian ini agak tepat.

Syabas Group Univ UK, suatu kejayaan.

dari
aKUaNAKpULAU

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails