Friday, July 27, 2007

Cadangan Terbuka Kepada Presiden PAS


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:


MALAM tadi berlangsunglah Program Debat Kontemporari Siasah bertajuk, ‘Mengapa PAS Tak Dapat Undi Cina?’ anjuran PAS Kawasan Batu. Saya sebagai pendebat pertama mengemukan pandangan lebih kurang macam tulisan saya dalam ‘PAS Kuasai Ibukota 3: Patung Getah Orang Cina..’ di Tranungkite 9 Jun 2007 dan saudara Ann Wan Seng menerang keadaan realiti masyarakat Cina. Suatu yang amat menarik pada saya..

Setelah beliau menerangkan bagaimana pendekatan kita yang tak kena cara mereka, masyarakat Melayu yang ‘belum kenal betul’ masyarakat Cina dan sebagainya, maka beliau membuat rumusan, di mana masyarakat Cina sekarang sedang gelisah menunggu sesuatu penyelesain mengenai masalah ekonomi yang tak menentu dan membimbangkan kebajikan kaum mereka (walaupun pihak kerajaan kata makin baik). Menurut Ann lagi, inilah peluang terbaik untuk menangani masalah mereka, mendampingi mereka dan membuktikan sikap PAS terhadap kerja-kerja kebajikan tanpa mengira kaum.

Kini ada yang meramalkan pilihan raya umun mungkin akan diadakan antara September hingga November secepat-cepatnya. Maka pagi ini, beberapa dari kami berhimpun membincangkan apa alternatif terbaik perlu dibuat sekarang? (sila lihat juga tulisan saya ‘Negara Kebajikan: Bukan Islam Sokong PAS.. Dapat Apa?’ Tranungkite 23-06-2007). Maka lahirlah cadangan ini..

Draf Cadangan:

Sumbangan PAS sempena 50 tahun Merdeka Kepada Rakyat.
Iaitu memperluaskan Skim Insurans Takaful Kifaalah seperti yang dilaksanakan di Kelantan ke seluruh Malaysia.

1.Memberi bantuan kewangan kepada keluarga warga emas berumur 60 tahun dan ke atas yang meninggal dunia tidak kira agama, kaum dan bangsa di seluruh negara.
2.Bayaran RM500 kepada warisnya pada hari mati, dan baki RM2,000 lagi akan dibayar dalam tempoh 2 bulan dari tarikh kematian tersebut.


Dana yang diperlukan: RM30 juta.


Di anggarkan dana asal di Kelantan berjumlah RM3 juta. Kalau di seluruh Negara mungkin kira-kira RM30 juta. Bagaimana cara nak dapatkan?


1.Ahli PAS kini 1 juta. Kalau seorang meyumbangkan secara purata RM30, maka dapatlah RM30 juta. Untuk tidak membebankan bagi yang tak mampu, boleh bayar hingga 10 bulan, bererti sebulan RM3. Jadi secara purata satu hari cuma 10 sen sahaja!


2.Untuk mencarum dalam Takaful Insurans perlukan wang tunai, maka perlulah pinjam duit dari tokoh-tokoh korporat PAS, Harakah atau duit PAS sendiri samada Pusat, Dewan, Kawasan atau cawangan dahulu, bayar kemudian.


Masa: Sempena 50 tahun Malaysia Merdeka, selewat-lewatnya dalam bulan Ogos ini, sebelum pilihanraya atau sebelum pembentangan bajet negara. Sangat-sangat perlu disegerakan.


Tujuan:


1.Menyambut 50 tahun Merdeka tidak dengan kegiatan-kegiatan pembaziran wang, tetapi membantu mengurangkan masalah rakyat.

2.Untuk menggerakkan serentak dengan kerja-kerja pilihan raya, walaupun di tempat-tempat yang PAS tidak bertanding, kegiatan PAS akan tetap berjalan lancar, walaupun hingga lepas pilihan raya. Contohnya kerja-kerja mengisi borang bagi warga tua dan lain-lain.

3.Membuktikan kepada masyarakat bukan Islam, bahawa kegiatan-kegiatan kebajikan PAS tidak hanya kepada satu-satu kaum, agama dan negeri yang diperintah atau kawasan yang diwakilinya sahaja.


4.Buktikan PAS mampu buat kebajikan walaupun masih belum memerintah seluruh Malaysia.

Inilah pandangan dan cadangan kami yang kerdil ini, kami tujukan kepada Presiden PAS yang kami sayangi. Kalau pihak Tranungkite boleh tolong panjangkan secara terus kepada tuan Presiden dan seluruh AJK Agung PAS lagi baik. Komen-komen pelayar-pelayar laman web mengenai cadangan ini sangat-sangat dialu-alukan. Tak kira positif atau negatif. Wallahu ‘aklam.

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL 22-07-2007.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails