Wednesday, April 24, 2024

Konfflik Irael-Iran 3: Suasana terkini (Video)

 


Roket Katyusha yang digunakan Hizbullah. (FOTO: Press TV)

Konfflik Irael-Iran 3: Suasana terkini (Video)

MetroTV, situasi terkini di Iran usai tragedi micro drone Israel. #Metrotv #Metrotv #iran #israel #konfliktimurtengah #palestina #palestine ...


Hizbullah lancar puluhan roket Katyusha serang Israel

BEIRUT: Kumpulan pejuang Islam Hizbullah, yang juga sekutu Hamas berkata pada Isnin ia telah menembak berpuluh-puluh roket Katyusha di utara Israel.

Tindakan itu diambil sebagai tindak balas terhadap insiden serangan yang dilakukan Israel terhadap kawasan-kawasan perkampungan di selatan Lubnan, di Srifa, Odaisseh dan Rab Tlatin. 

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Hizbullah, pihaknya berkata, ia telah mengebom ibu pejabat Briged Infantri ke-3 Divisyen ke-91 yang terletak di Pangkalan Ein Zeitim menggunakan roket Katyusha, lapor NDTV.

Sementara, pihak tentera Israel dalam pada itu menyatakan pihaknya telah mengenal pasti kira-kira 35 serangan roket yang dilancarkan dari Lubnan ke arah kawasan Ein Zaitim di utara negara itu, dan tiada kecederaan yang dilaporkan. 

“Tentera Israel telah menyerang tempat yang dikatakan menjadi lokasi pelancaran roket itu dijalankan,” dakwa kenyataan itu. 

Sejak serangan pejuang Palestin Hamas pada 7 Oktober 2023 yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Israel mencetuskan perang di Gaza, terdapat pertukaran tembakan merentas sempadan hampir setiap hari antara tentera Israel dan Hizbullah yang disokong Iran.

Dengan ketegangan Israel-Iran yang memuncak sejak berpuluh-puluh dekad lalu, Hizbullah telah meningkatkan serangannya ke atas sasaran tentera Israel merentasi sempadan.

Ketegangan antara Israel dan Iran yang semakin memuncak pula menyaksikan Tehran mengeluarkan amaran keras sebagai tindak balas terhadap serangan yang dilakukan Israel. 

Jurucakap Kementerian Luar Iran, Nasser Kanaani memberi amaran bahawa sebarang serangan dan ‘kesilapan’ yang dilakukan Israel pada masa akan datang bakal mencetuskan tindak balas yang lebih keras dan tegas dari negaranya. 

Sejak konflik Israel-Hamas 7 Oktober tahun lalu, seramai 376 orang telah terbunuh di Lubnan yang kebanyakannya adalah pejuang Hizbullah, termasuk 70 orang awam– HARAKAHDAILY 23/4/2024

Komen Weblog Ibnu Hasyim:Konfflik Irael-Iran 3: Suasana terkini (Video). Jom sokong perjuangan Islam Sedunia dan HAMAS.  Jahannam Israel!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails