Thursday, April 06, 2023

K/Perpaduan takut orang Melayu -Tun M. & P/PAS menang saman.

 


1. Tun Dr Mahathir dakwa Kerajaan Perpaduan takut dengan orang Melayu

KUALA LUMPUR: Program Proklamasi Orang Melayu yang digerakkan Jawatankuasa Proklamasi Orang Melayu bukan agenda mana-mana parti politik, sebaliknya ia hanya untuk menyatukan orang Melayu yang semakin berpecah pada masa ini.

Pengerusi jawatankuasa itu, Datuk Marzuki Yahya, berkata program itu diadakan untuk memberi kesedaran kepada orang Melayu mengenai situasi politik negara masa kini.

"Kami tidak mewakili mana-mana parti politik, sebaliknya gerakan ini hanya mahu menyatukan orang Melayu yang kini semakin berpecah akibat politik negara," katanya pada sidang media Jawatankuasa Proklamasi Orang Melayu, di sini, hari ini.

Marzuki berkata, maklumat terkini pergerakan Jawatankuasa Proklamasi Orang Melayu akan dihebahkan kepada semua rakyat melalui pelbagai saluran termasuk media sosial selepas ini.

Ditanya peranan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed dalam jawatankuasa itu, beliau berkata, Dr Mahathir hanya penasihat kepada gerakan itu.

Sementara itu, Dr Mahathir dalam ucapannya pada majlis sama memuji tindakan Kerajaan Perpaduan yang progresif membanteras kegiatan rasuah dalam kalangan pemimpin negara.

"Namun saya sedikit terkilan, tindakan hanya diambil jika mereka adalah daripada parti pembangkang.

"Kerajaan harus sedar pesalah rasuah ada di mana-mana termasuk dalam pemimpin kerajaan kini," katanya.

Dr Mahathir berkata, kerajaan tidak perlu takut dengan Jawatankuasa Proklamasi Orang Melayu sehingga enggan membenarkan mereka membuat perjumpaan.

"Mengapa perlu takut dengan saya yang kalah 125 kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) lalu, bukan kalah sikit, deposit pun hangus semua," katanya.

Dr Mahathir mendakwa pentadbiran kerajaan kini lebih zalim daripada penjajah British kerana ketika pemerintahan British, orang Melayu masih boleh berkumpul dan bersuara.

Beliau yang juga bekas Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, pembatalan perjumpaan Proklamasi Orang Melayu sebanyak empat kali sebelum ini mungkin disebabkan tangan ghaib yang takutkan bayang-bayang sendiri.

"Mereka takut segala salah laku mereka akan terbongkar apabila orang Melayu bersatu dan sedar perbuatan mereka selama ini," katanya.

Sehubungan itu, Jawatankuasa Proklamasi Orang Melayu akan meneruskan kempen itu di media sosial dan segala saluran publisiti lain termasuk jelajah rakyat di seluruh negara. (BH)


2. Presiden PAS menang lawan kes fitnah komuniti Kristian 

ALHAMDULILLAH Thumma Alhamdulillah.

Kes Maklin Maksiau v Tan Sri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (TGHH).

Tiga Hakim Mahkamah Persekutuan, Y.A.A. Dato’ Mohamad Zabidin Bin Mohd Diah, HBM Y.A. Dato’ Mary Lim Thiam Suan, HMP Y.A. Datuk Harmindar Singh Dhaliwal, HMP memutuskan untuk membatalkan Notis Permohonan Perayu (Maklin) untuk mendapatkan kebenaran merayu ke Mahkamah Persekutuan atas alasan tiada affidavit yang kompeten sebagai sokongan dan permohonan tersebut adalah cacat. 

Dengan itu, terbukti bahawa Tan Sri Tuan Guru tidak memfitnah komuniti Kristian, malah hanya memberi pandangan berkenaan kaedah misionari Kristian semata-mata. 

Sebelum itu, di peringkat Mahkamah Rayuan, Mahkamah menyatakan bahawa deklarasi yang dipohon adalah semata-mata bermotifkan politik dan tidak mempunyai apa-apa asas dan sandaran dari segi fakta mahupun undang-undang. 

Untuk rekod, mendiang Datuk Seri Gopal Sri Ram adalah peguam yang berhujah bagi pihak Maklin Maksiau di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan, namun beliau meninggal dunia sebelum pendengaran hari ini. Peguam R. Kengadharan berhujah mewakili Maklin Maksiau pada hari ini.

TGHH diwakili sekumpulan peguam LUHAM yang diketuai oleh Tuan Haji Yusfarizal bin Yussoff. 

LUHAM merakamkan ucapan terima kasih dan tahniah kepada pasukan peguam yang bertungkus lumus mengendalikan kes ini sejak mula ia difailkan di Mahkamah Tinggi pada 2016.

Lujnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (LUHAM) PAS Pusat – HARAKAHDAILY 4/4/2023


3. Islam: Di antara menjaga agama dan kebebasan beragama 


ISLAM meletakkan kepentingan beragama hendaklah diutamakan dalam kehidupan manusia, kerana agama adalah punca kebaikan dunia dan akhirat bagi penganut Islam. Maka agama yang dimaksudkan ialah daripada perkataan Al-Din yang berbeza dengan takrif agama dalam bahasa yang lain. 

Adapun kebebasan beragama pula adalah hak yang diberi dan dijamin oleh Islam kepada penganut pelbagai agama mengikut konsep hubungan antara agama, kaum dan negara iaitu tiada paksaan dalam beragama dan Islam itu wajib dianut dengan rela hati tanpa paksaan.

Menjaga agama Islam adalah kewajipan terpenting bagi penganut Islam, kerana keyakinannya kepada penentuan Allah yang berfirman:
إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (19) ]سورة آل عمران: 19[

“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai Agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisab-Nya)”. (Surah Ali Imran: 19)
Firman Allah:
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (85( ]سورة آل عمران: 85[

“Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada Hari Akhirat kelak dari kalangan orang-orang yang rugi”. (Surah Aali Imran: 85)

Kewajipan menjaga agama Islam bagi penganut Islam adalah perkara pertama dalam Maqasid As-Syariah mengikut sepakat (ijma’) para ulama’ Islam yang ditegaskan oleh nas Al-Quran yang tersebut di atas, hadis Rasulullah S.A.W dan ijma’ para sahabat terhadap peristiwa riddah yang berlaku selepas wafatnya Rasulullah S.A.W.

Menjaga agama Islam adalah turutan pertama dalam tertib Maqasid As-Syariah, mendahului kewajipan menjaga nyawa, akal, keturunan (zuriat), maruah dan harta. Membezakan Islam dengan ajaran yang lain, sama ada agama atau teori.

Imam Al-Syatibi yang menulis berkenaan pembaharuan dalam ilmu Maqasid As-Syariah membahagikan dua aspek dalam konsep menjaga agama Islam:

Mempertahankan kewujudannya (dalam aspek positif). Menjaga rukun Islam dan meneguhkan asas amalannya.

Menolak sebarang langkah menentang Islam dan usaha menghapuskan atau melemahkannya. Sama ada menghadapi perkara yang telah dilakukan oleh musuhnya atau menolak perkara negatif yang bakal dilakukan terhadap Islam.

Menjaga agama itu dengan melaksanakan ilmu, amalan, dakwah, hukum dan jihad. Ilmu yang dimaksudkan adalah ilmu Fardhu Ain yang wajib bagi setiap penganut Islam lelaki dan wanita mempelajarinya dalam perkara Iman, Islam dan Ihsan atau Aqidah, Syariat dan Akhlak (Tasawuf). Manakala ilmu Fardhu Kifayah adalah mendalami ilmu agama (Islam) dan ilmu duniawi bagi menunaikan kewajipan khilafah bersama Islam (memakmurkan bumi dalam urusan kehidupan) seperti dalam aspek kemasyarakatan, politik, ekonomi, sains teknologi dan lain-lain.

Adapun melaksanakan amalan itu adalah melibatkan amalan baik dalam hubungan dengan Allah, diri, keluarga, masyarakat dan alam sekeliling, melaksanakan perkara wajib, sunat dan harus, meninggalkan yang haram, dan sebolehnya meninggalkan yang makruh serta menyediakan kemudahan bagi semua amalan-amalan tersebut.

Dakwah pula ialah mengajak pihak lain menerima Islam dan menganutnya secara rela hati tanpa paksaan, dengan hujah ilmu dan amalan yang menjadi dalil kebenaran Islam. Disertakan tindakan menolak yang lain daripadanya dengan hujah ilmu, akal dan amalan secara hikmah.

Pelaksanaan hukum Islam yang adil dengan sempurna dan menyeluruh akan membawa rahmat yang wajib diusahakan dan dilaksanakan berdasarkan ilmu secara faham (tafaqquh) dan prosesnya yang betul. Termasuk dalam kewajipan menjaga kemurnian dan kebenaran agama Islam yang mengatasi agama yang lain.

Jihad bermaksud kesungguhan dalam menegakkan Islam dan mempertahankannya daripada musuh dengan mengorbankan segala nikmat diri, harta dan jiwa raga, mengikut tertib cabaran yang dihadapi daripada musuh, bermula dengan pendekatan perdamaian dan hujah yang lebih diutamakan dan didahulukan. Sehinggalah peperangan bersenjata apabila dipaksakan dengan sempadan dan adabnya supaya tidak melampau, walaupun terhadap musuh yang melampaui batas.

Menjaga agama Islam juga ialah menjaga dan mempertahankan penganut dan tanah airnya yang menjadi wadah kepada Islam bagi melaksanakan perkara-perkara yang tersebut di atas.

Langkah yang diambil oleh generasi awal yang memperjuangkan kemerdekaan dengan meletakkan Islam menjadi Agama Persekutuan dan hak istimewa majoriti penganutnya secara bersepakat, walaupun berbeza kefahaman politik dan cara pendekatannya adalah asas kukuh yang wajib dipertahankan.

Kewajipan umat Islam menjaga agama mereka adalah kewajipan yang tidak boleh dipertikaikan. Maka kewajipan menjaga agama yang lain, terserah kepada penganut masing-masing, yang menjadi hak asasi manusia mengikut sempadan konsep kebebasan beragama yang sangat dipelihara oleh agama Islam yang mewajibkan umat Islam yang memerintah negara dan rakyatnya yang menganut Islam.

Walaupun setiap penganut Islam itu tegas menyatakan hanya Islam sahaja yang benar, sehingga kebebasan beragama itu dikira terbabas ke dalam kemusnahan yang menjadi penentuan Allah. Namun dalam bermuamalah terhadap pihak lain dianggap menjadi hak mereka yang diberikan oleh Islam supaya menjadi ruang untuk berfikir dengan bebas.

Konsep kebebasan agama berasaskan tidak boleh dipaksa terhadap penganut agama lain dan tidak diganggu kebebasan menganut dan beramal dengan agama mereka mengikut sempadan menjaga keamanan dan keselamatan bersama serta menjaga kehidupan masyarakat madani (taaruf).

Konsep ini adalah arahan atau perintah Allah di dalam Al-Quran yang diamalkan secara istiqamah oleh Rasulullah S.A.W dan para sahabat yang memerintah negara, serta dihayati oleh umat Islam sehingga kini, walaupun ditempat tidak berkuasa memerintah negara. Antaranya firman Allah:

“Tidak ada paksaan dalam agama”. (Surah Al-Baqarah: 256) Firman Allah:

وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَن فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ (99( ]سورة يونس: 99[

“Dan (bukanlah tanggun

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ]سورة البقرة256[

“Tidak ada paksaan dalam agama”. (Surah Al-Baqarah: 256)

Firman Allah:

وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَن فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ (99( ]سورة يونس: 99[

“Dan (bukanlah tanggungjawabmu wahai Muhammad menjadikan seluruh umat manusia beriman), jika Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekalian manusia yang ada di bumi. (Janganlah engkau bersedih hati tentang kedegilan orang-orang yang ingkar itu; kalau Tuhan tidak mengkehendaki) maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?”. (Surah Yunus: 99)

Firman Allah:

فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ ]سورة الشورى[

Walaupun Allah menyatakan dengan

“Oleh itu, jika mereka berpaling ingkar, maka Kami tidak mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai pengawas terhadap mereka; tugasmu tidak lain hanyalah menyampaikan (apa yang diperintahkan kepadamu)”. (Surah As-Syura: 48) benar bahawa mereka yang beriman dan beramal soleh masuk syurga di akhirat nanti dan yang kufur tidak beriman dimasukkan ke neraka. Namun Allah berfirman:

وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ ]سورة الكهف: 29[

“Dan katakanlah (wahai Muhammad): “Kebenaran itu ialah yang datang dari Tuhan kamu, maka sesiapa yang mahu beriman, hendaklah ia beriman; dan sesiapa yang mahu kufur )ingkar(, biarlah dia mengingkarinya”. (Surah Al-Kahfi: 29)

Konsep tiada paksaan dilaksanakan oleh Rasulullah S.A.W apabila berjaya mencapai kemenangan membebaskan Makkah, walaupun berada di puncak kuasa dan kekuatan, Baginda Nabi S.A.W berucap kepada penduduknya yang menyerah diri dengan bersabda:

اذهبوا فأنتم الطلقاء

“Pergilah! Kamu semua dibebaskan”.

Khalifah Umar bin Al Khattab R.A memberi kebenaran kepada penganut Kristian menganut agama dan menjaga serta beramal di gereja mereka apabila berjaya membebaskannya daripada penaklukan Rom.

Kini dapat disaksikan bagaimana kedudukan yang baik bagi golongan minoriti bukan Islam di tengah masyarakat Islam yang benar-benar beramal dengan ajaran Islam. Islam mewajibkan adil terhadap seluruh manusia adalah amanah terbesar. Firman Allah:

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا (58) ]سورة النساء: 58[

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat”. (Surah An-Nisa’: 48)

“Sejahtera Bersama Islam”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Bertarikh: 20 Zulkaedah 1439 / 2 Ogos 2018


Komen Weblog Ibnu Hasyim: K/Perpaduan takut orang Melayu -Tun M. & P/PAS menang saman.

Allah SWT mengawal agamaNYA, kita hanya menjalankan tugas perintah dan arahanNYA, Insya Allah!

2 comments:

Anonymous said...

Banyak ruu dah lulus. Kenapa kerajaan perpaduan takut nak luluskan ruu355.
Banyak kampong melayu yang miskin. Kenapa kerajaan perpaduan nak majukan kampong cina.
Banyak taikun cina yang jutawan. Kenapa kerajaan perpaduan tibai taikun melayu.
Banyak ditangkap yang terlibat rasuah. Kenapa kerajaan perpaduan tak tangkap yang terlibat rasuah dalam kerajaan perpaduan.
Banyak pelabur dari negara Islam. Kenapa kerajaan perpaduan hanya bawa pelabor dari cina dan kemboja.
Banyak yang menang undi. Kenapa kerajaan perpaduan lantik yang kalah undi jadi penasihat.
Banyak negara yang nilai mata wang naik. Kenapa kerajaan perpaduan tak jaga nilai ringgit.
Banyak benda boleh jadi cagaran hutang. Kenapa kerajaan perpaduan pilih kwsp jadi cagaran.
Banyak negara jaga kebajikan penduduk. Kenapa kerajaan perpaduan jaga kebajikan ahli politik jer.
Banyak pemimpin cakap serupa bikin. Kenapa kerajaan perpaduan cakap tak serupa bikin.

Anonymous said...

Begitu banyak mesjid dan surau, ke gereja jugak mereka ajak.
Kenapa ya?
Dalam begitu banyak kedai muslim halal, dikedai jual babigoreng jugak mereka tampal poster menu rahmah,
kenapa la ya?

Dalam begitu banyak sejarah Melayu yang belum dikaji selidik, sejarah china jugak la yang disuruh belajar, kenapa la agaknya ya?

Dalam begitu banyak budaya Melayu dan ketamadunan Islam, budaya liberal pluralisma lgbtq budakatolika jugak yang semacam dianjurkan,
kenapa la dengan puak ni ya?

Dalam begitu banyak taikun kapir tempatan selain dari takun warga asing yg memonopoli segala perniagaan di Mesia, taikun Melayu yg satu2nya yg hartanya cuma tak seberapa itu jugak yg dituduk kuat monopoli dan dibantai ganyang lunyai, kenapa dan apa sebenarnya yg terjadi ya?

Aku tanya satu pakcik yg sebaya usia tunMadey hal semacam ni ada ke berlaku dizaman askar Jepun dulu, dia jawab eh tak da la, askar Jepun pun takdak buat macam ni,,,
terlintas dihati aku.. ni dah parah ni.. ni dah mad-dah ni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails