Tuesday, December 30, 2008

Zakat Sumber Pembangunan



Dari kiri Ustaz Ibrahim, penulis dan bekas pelajar Ustaz Ibrahim. Mereka membawa saya berjalan-jalan di sekitar pekan Jian Shui.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan Di China.

DIA adalah Ustaz Ibrahim. Mudir sebuah madrasah Islam terkenal di Jian Shui, yang pelajarnya kira-kira ratusan murid.sekitarnya dalam wilayah Yunnan. Sumber pendapatan madrasah tersebut ialah dari zakat dari orang-orang Islam di situ.

"Apa kerja orang-orang Islam di sini?" Saya tanya beliau.

"Pertanian, pengusaha bas dan peniaga." Katanya...

Dan dia sanggup membawa saya ke ladang pertanian ibubapanya berhampiran madrasah tersebut, selepas sholat zohor dan makan tengahari itu. Besoknya beliau mengarahkan pembantunya membawa saya berziarah beberapa buah madrasah lagi kira-kira sekitar 50 kilometer dari kawasan itu, di mana terdapat 15 buah masjid. Madrasah dan masjid di sini dibina oleh masyarakat Islam sendiri atau individu-individu tempatan. Itulah contoh kecil peranan zakat dalam membangunkan ummah.
Melawat kawasan pertanian sekitar madrasah tersebut.


Paranan zakat bagi sekelumpuk kecil dalam masyarakat mampu mengurangkan kemiskinan bagi rakyat di dalam sebuah negara komunis. Sedangkan Komunis sendiri tidak mampu menghapuskan kemiskinan dalam negaranya, sesudah mendapat peluang memerintah ratusan tahun. Bagaimana pula peranan wang zakat yang dipungut oleh kerajaan negara uamat Islam?

Mampukah menyelesaikan masalah kemiskinan umatnya? Kalau tak mampu cuba siasat mengapa? Apakah agama Islam masih belum lengkap dan siap sedia untuk dilaksanakan? Apakah hal ini berlaku kerana kegagalan agama itu sendiri atau kedunguan pemimpin-pemimpinnya?


Gambar atas sebelum ini, kawasan perbandaran bukan Islam, berbanding kawasan orang Islam yang bersempadan dengannya, di Jian Shui. Membangun bersama Islam.


Sekian.. Isya Allah bersambung lagi..

Ibnu Hasyim 
Dis30,2008. 
Jian Shui, Yunnan

Lihat juga..
E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan


E-Buku IH-33: Catatan Perjalanan
Dari Cina Ke M'sia, Ikut Jalan Darat

3 comments:

~PakKaramu~ said...

Selamat menyambut tahun baru hijrah

Koboi BM said...

Mmm bab zakat..salah satu yang menarik minat saya untuk kita bincangkan....

Anonymous said...

kat negeri johor, masjid lama yg masih elok diroboh kemudian guna duit zakat buat masjid baru. Kat johor juga tiada bantuan kewangan utk pelajar dari duit zakat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails