Sunday, June 08, 2008

Tanjung Balai, Kota Mafia Menuju Kamatian..


 Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan

AZAN solat Isyak bergema melalui puncak menara masjid. Terdengar dari berbagai arah.. dari atas jambatan yang baru dibina kira-kira setahun itu, merentasi sungai antara pekan Tanjung Balai ke Kampung Sui Jawi Jawi. Lampu-lampu dari bot-bot dan rumah-rumah tepian sungai berkerdipan berkilauan, dalam air sungai yang bergelombang tenang itu, menambah serinya lagi.

Walaupun tenang, tapi ada sejarahnya. Sungai yang beberapa tahun lalu terkenal sebagai tempat penyeludupan antara yang terbesar di kepulauan Sumatra, antara Malaysia, Singapura dan Indonesia. Barangan seperti minyak masak, gula dan lain termasuk narkoba, dadah atau wanita. Sekarang sudah berkurang walaupun beberapa hari lepas keluar dalam akhbar perampasan puluhan guni-guni ganja dan seorang rakyat Malaysia ditahan berhubung dengan penyeludupan dadah ekstesi di Tanjung Balai.

Kerajaan Indonesia sekarang sudah menampakkan ketegasan dan kesannya mula terasa, bila ramai pegawai ditahan di penjara kerana dituduh rasuah.

"Dua tahun dulu usaha kami tak seperti ini Pak..." Kata tukang beca berinjin yang membawa saya ke jambatan itu. "Pendapatan kami turun hampir separuh Pak. Ditambah lagi dengan BBM (Bahan Bakar Minyak) menghimpit kami. Oh sengsaranya kami."

"Kenapa?" Saya tanya.

"Kan kota ini mendapat jolokan Kota Mafia sarang penyeludupan!? Apabila berlaku pembanterasan tuntus dari pemerintah, maka kota ini terasa begitu sepi, pedagang-pedagang keluar masuk sudah kurang. Berbelanja pun sudah tidak lumayan lagi, kerana kegiatan penyeludupan sudah kurang. Kami tukang-tukang beca pun terasa perit himpitannya.." Dia yang hantar saya dengan beca naik di tengah jambatan itu.

Di atas jambatan itu ada gerai-gerai jualan minuman dan makanan ringan. Ada kerusi meja untuk pesantai. Apalagi malam ini malam minggu. Anak-anak muda mulai bertambah ramai. Sayup-sayup terdengar lagu-lagu dangdut bergema dari kedai-kedai makan di tebing sungai. Saya duduk berhampiran dengan seorang penjual kacang rebus, antara peniaga-peniaga kecil yang ramai itu.

"Aku dulu memang pernah cuba mengayuh beca, tapi memang gak bisa bertahan. Maka aku jual kacang rebus di atas jambatan ini, baru bisa simpan wang sikit Pak..." Jelas penjual kacang rebus itu.

Dia berasal dari Tanah Karo, keturunan Batak beragama Islam. Berhijrah ke Tanjung Balai cari rezeki penyambung kesempurnaan hidup. "Aku yakin dengan berniaga aku boleh hidup agak mewah seperti orang-orang itu." Sambil jarinya menunjuk-nunjuk ke arah sebuah kereta sederhana kalau di Malaysia, nisbahnya 1:100 dengan motosikal yang lalu-lalang di situ. Ertinya motosikal jauh lebih banyak digunakan dari kereta.

"Berapa kilogram paling banyak boleh dijual pada malam-malam minggu begini?"

"Kira-kira 20 kilo bagi satu kereta surung. 1 kilo untung bersih kira-kira Rp2700 (lebih kurang RM1). Bini aku pun, aku siapkan satu kereta surung untuknya.. Jadi agak lebih baik dari jadi tukang beca, yang mahu dapatkan Rp27000 satu hari pun sakit!"

Sedang kami bercerita itu, tiba-tiba beberapa anak muda, yang seorang darinya memegang gitar menyapa saya, "Pak! Mahu dengar nyanyian Pak?"

Saya mengangguk. Mereka terus menyanyikan sebuah lagu Indonesia dengan aksi gembira, walaupun sebenarnya lagu itu lagu sedih. Imbalannya saya dermakan Rp1000.

"Mereka adalah antara ramai anak-anak muda nganggur... Mereka masih belum nampak peluang mencari rezki di kota mafia yang akan menemui kematian ini. Mereka dan warga kota ini harus bersiap untuk menghidupi kota ini kembali, menghidupinya melalui rezeki yang halal." Kata penjual kacang rebus itu dengan bersemangat. "Bukan hanya tugas pemimpin rakyat sahaja!"

Ibnu Hasyim: 
08-06-08 Tanjung Balai Asahan
Indonesia.

6 comments:

Anonymous said...

Pak Asim..

boleh sambung catatan tanjung balai lagi.. aku anak tanjung balai. bagus mantap kali!!

Udin tanjung balai.

Cik Lee said...

Ustaz, nak tanya sikit pasal sejarah-sejarah dekat Malaysia ni. Macam mana nak contact ustaz.

Ibnu Hasyim said...

Buat sementara. saya masih belum ada di Malaysia, sikit hari lagi kita boleh berhubungan terus..

Ibnu Hasyim.

Anonymous said...

Tak relevan.....

Anonymous said...

satu artikel dengan kiasan yg sangat bagus utk Malaysia

Abah Has said...

Pak Hasyim,
Ada berpa banyak lagi tulisan tentang tanjung balai. mohon dipostingkan saja pak.
Saya ini putra tanjungbalai, asli pak.
terima kasih

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails