Tuesday, February 19, 2008

Mana Jalan Keluar Masalah Media, Radio & Tv PAS?



Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


BEBERAPA penulis blog telah memberi komen mengenai tulisan saya ‘Saya Tegaskan, Memang Politik Kelantan Dalam Bahaya…’ ekoran dari ucapan dan analisis saya dipertemuan ringkas penubuhan ‘Grop Universiti Hulu Klang’ pada 15 Januari lepas. Antaranya blogger Syeikh Teluk Intan, Al-Hussein dan beberapa lagi yang bertanya, “Apa dah jadi dengan suara-suara yang nak wujudkan radio dan tv Kelantan dulu??”

Pada hemat saya, salah satu sebab PRU 11 memberi pukulan teruk pada PAS ialah kerana permit media cetak PAS akhbar HARAKAH telah ditarik oleh KDN (Kementerian Dalam Negeri) dari 2 keluaran seminggu kepada 2 keluaran sebulan sejak selepas PRU 10 lagi. Kerana menjelang PRU 10, dikatakan jualan HARAKAH menjangkau hampir 200,000 naskah. Bahkan dilaporkan ada pula HARAKAH cetak rompak…

Waktu itu berita pembangkang macam goreng pisang panas, dengan berita-berita terkini tersebar sampai keakar umbi, atau sampai ke bawah. Tapi sekarang jadi goreng pisang sejuk, kecuali web Harakah Daily yang tidak menyeluruh sampai ke akar umbi rakyat. Kerana tak semua rakyat mampu ambil berita dari internet. Selepas HARAKAH sebulan 2 kali itu, peniaga-peniaga penuh masa jual HARAKAH sudah tidak dapat bertahan lagi.

Ramai yang bungkus, terpaksa cari kerja lain. Bererti banyak saloran sebar maklumat PAS atau HARAKAH sudah tertutup. Apalagi, bila ada usaha-usaha menjadikan HARAKAH hanya untuk bisnes, bukan lagi bergerak dengan semangat perjuangan seperti kebangkitan HARAKAH di peringkat awalan dulu. Bahkan ada yang menyindir sinis,

“HARAKAH dah nak jadi kapitalis, nak saman pekerja dan ahlinya sendiri, tak kira kebajikan pekerja atau pengedarnya… duduk kira duit saja. Tapi kalau untuk tok-tok ketua atau bekas tok-tok ketua mereka, boleh pula??” (Lanjutnya sila lihat tulisan bersiri penulis mengenai sejarah HARAKAH dalam blog penulis ‘Imbaun 1’ hingga ‘Imbauan 7’).

Soalnya, bagaimana nak atasi masalah 2 kali sebulan nak jadikan 2 kali seminggu macam dulu atau lebih kerap lagi. Kalau dulu, sebelum adanya HARAKAH (kira-kira tahun 1987) pernah Jabatan Penerangan PAS menerbitkan risalah isu seminggu sekali. Ianya dinamakan ‘buku’ walaupun saiznya A4 macam bentuk majalah. Kerana ianya tidak tertakluk kepada permit dari KDN seperti majalah dan akhbar, boleh terbitkan sepanjang masa.

Kalau dulu baru nak bina rangkaian edaran, dan tak ada wang, sedangkan sekarang rangkaiannya dah ada, juga wang sudah bukan masalah, dan pembaca pembangkang pun bertambah ramai, sudah tentu lebih boleh lagi. Itu salah satu contoh cara selesainya. Mungkin ada cara lain lagi yang boleh difikirkan. Begitu juga mengenai radio atau tv PAS.

“Sekarang perkembangan dunia jaringan global semakin canggih…” kata seorang Dokter pengendali laman web Sheikh Teluk Intan kepada saya. “Tok Guru berkuliah di Bangunan PAS Kelantan atau Tok Guru Haji Hadi berceramah di Masjid Rusila, kita di seluruh Malaysia boleh melihat dan mendengarnya terus, bahkan boleh bersoal jawab pula. Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut di KL pula boleh membaca atau melaporkan berita semasa kepada ahlinya di seluruh negara. Mengapa hal ini tidak kita usahakan awal-awal lagi?

Belum lagi kita fikirkan untuk wujudkan sebuah setesyen media di peringkat ASEAN, atau dunia contohnya, kalau Malaysia tidak mahu beri kerjasama kepada rakyatnya.”

“Memang sedap teori mata memandang, tetapi bahu memikulnya bagaimana?” Usik saya.

“Tiada kerja yang praktiknya dulu, kemudian baru teori…” Jawab beliau.

Itulah sembang-sembang PRU 12 untuk kali ini. Wallahu aklam.


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 18-02-08. KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails