Wednesday, December 19, 2007

Saya Cabar Pak Lah, Apa Alasan Biarkan Isteri TakTutup Aurat??


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

KIRA-KIRA 30 ke 40 tahun lalu telah diadakan suatu majlis Maulid Nabi di Sekolah Menengah Seri Balik Pulau, Pulau Pinang. Dua penceramah dijemput. Penceramah awalnya yang saya ingat ialah seorang ustazah muda lagi cantik. Ceramahnya berjaya menarik minat anak-anak muda yang mendengarnya. Waktu itu jarang terdapat ustazah muda berceramah di pentas, apalagi di depan ustaz-ustaz, cikgu-cikgu dan orang-orang tua kampong.

Antara mesej ucapannya ialah ‘masuklah Islam seluruhnya, jangan sekerat-sekerat…’ Sedang dia berceramah, tiba-tiba datanglah seorang ulama yang dihormati waktu itu, ayahanda kepada Perdana Menteri Malaysia sekarang, Allayarham Tuan Haji Ahmad Badawi. Beliau adalah penceramah undangan yang ditunggu-tunggu. Naik saja ke pentas beliau mengulas tidak secara langsung ucapan ustazah muda tersebut. Beliau macam cabar ustazah itu membetulkan dirinya supaya laksanakan Islam sepenuhnya…

Ramai melihat ustazah itu sebagai memakai pakaian tidak menutup aurat sepenuhnya, walaupun masih bertudung… Saya lihat dengan diam-diam ustazah itu lari keluar majlis.. Ramai yang memuji ketegasan ulama itu berceramah dengan suara lantang diselangi bacaan ayat-ayat Al-Quran dan Hadith. Pada saya pakaian ustazah itu tidaklah teruk sangat, berbanding dengan pakaian pemimpin wanita dan puteri UMNO atau isteri pemimpin kerajaan sekarang yang beragama Islam.

Walaupun ada yang bertudung, tetapi macam tak bertudung. Atau dalam istilah kata-kata Nabi,‘berpakaian tetapi bertelanjang’. Saya heran mengapa anaknya yang dah jadi orang no1 berkuasa di Malaysia masih pertahankan pakaian tidak menutup aurat? Tidak mungkin dia yang belajar agama tinggi menganggap dedah aurat itu tidak salah atau tidak berdosa? Begitu ramai penasihat-penasihat agama keliling-kelalangnya!.

Ada orang kata itu dosa kecil! Dosa kecilpun, lama-lama jadi besar. Seeorang itu takkan jadi jutawan kalau dia tidak pedulikan pendapatan awalmulanya yang kecik-kecil… Dia yang kononnya kuat agama tetapi masih tidak mampu mendisiplinkan isterinya supaya pakai pakaian tutup aurat. Apakah kalau nak jadi pemimpin popular dalam UMNO wanitanya tidak perlu tutup aurat? Bini mesti boleh perintah laki, tanda sayangkan bini? Mungkin tak sejahil itu pemikiran ahli-ahli UMNO!!

Dalam mesyuarat agung UMNO zaman Mahathir, perwakilan pernah mengkritik habis-habisan pakaian isteri pemimpin-pemimpinnya yang tidak bertudung. Baru-baru inipun dalam sidang DUN Kelantan, wakil BN dari Guchil membangkitkan tentang gejala-gejala sosial yang melanda remaja sekarang… mengenai mereka yang berpakaian menjolok mata dan bergaul bebas antara lelaki perempuan. Mengapa PM tidak awasi Menteri Penerangannya yang juga terlibat menggembeling dan membajai gejala-gejala tersebut?

Hingga ada disiarkan anak seorang ulama (yang dah mumaiyiz) memeluk seorang wanita bukan muhrim di kaca tv, walaupun dalam drama. Ingatlah hai Menteri Penerangan, kalau hang tak boleh jadi garam penyelamat ikan dari busuk, janganlah pulak hang jadi langau yang dok hughung pi mai pi mai, tambah busukkan ikan tu lagi!

Jadi, saya cabar Pak Lah supaya meneruskan misi Islam yang dibawa allahyarham ayahnya, melaksanakan Islam secara keseluruhan mulailah dengan diri dan keluarga. Selamatkan anak isteri anda dan kita dari bakaran api neraka di akhirat, dengan berpakaian sopan dan menutup aurat!!

Selamat Hari Raya Haji…Maaf Zahir Batin kepada semua, termasuk kepada PMku Pak Lah!


Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 19-12-2007. KL.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails