Friday, September 07, 2007

Tubuh cawangan PAS Di Perkampungan Sarawak..





Ibnu Hasyim:
CATATAN SANTAI

ANGIN sepoi-sepoi bahasa dari Sungai Sadong atau Batang Sadong menyapu dan mengelap-lap muka kami dengan tenang lagi menyejukkan. Kami singgah di sebuah gerai di pinggir sungai, cuba rasa makanan ringan tempatan sementara menunggu feri sampai. Ada tapai yang manis, goreng pisang dan kueh-kueh.. Beberapa remaja sedang memancing udang galah dari sungai itu..

Nun di seberang sana, dari jauh feri yang bagaikan kotak rokok hanyut terapung-apung sedang menuju kearah kami.. makin dekat, makin nampak besar terus mengarungi gelombang ke mari.. Sesampainya, van kami dan puluhan kenderaan lain dimuati feri, menyeberang ke seberang sungai. Kami sedang menuju ke Sebuyau, antara daerah pendalaman Sarawak, dalam kawasan parlimen Batang Sadong.

“Encik datang dari Semenanjug?” Tanya seorang anak muda bernama Mohd Johari setelah perkenalkan diri. Saya temuinya dalam feri tersebut.

“Apa pandangan saudara, tentang kedatangan kami ini?” Saya bertanya setelah memperkenalkan diri dan tujuan kedatangan untuk menziarahi kawan-kawan PAS di Serawak.

Kami yang keluar kira-kira pukul 10 pagi dari bandar Kuching, setelah singgah makan tengahari di restoran kecil sampai di situ kira-kira pukul 2 petang. Lepas menyeberang sungai tersebut kami meneruskan perjalanan lagi beberapa jam, hingga bertemu sebatang sungai kecil, terpaksa meninggalkan van kami menyeberang dengan sampan kecil sahaja dan berjalan kaki ke tempat distinasi, iaitu di sebuah rumah ahli PAS. Di situlah majlis penubuhan PAS Cawangan Sebuyau diadakan.

“Sepatutnya lebih ramai lagi yang datang kalau diadakan di sebelah malam, waktu nelayan-nelayan atau petani-petani berehat.. sekarang ni ada yang masih di ladang atau di sungai!” Kata ketua penaja cawangan dalam ucapan alu-aluan menyambut kami.

Lepas itu Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak, Ustaz Usman Mustafa pula memberi ucapan panjang lebar. Antaranya menerangkan pentingnya berjamaah, berat sama dipikul ringan sama dijinjing, dengan bahasa loghat tempatan, diselangi dengan huraian hadith dan ayat Al-Quran, juga dengan kelucuan yang memikat pendengar. Memang beliau juga adalah lulusan dari Universiti Al-Azhar. Jumlah yang hazir di majlis itu sudah melebihi berkali-kali ganda dari syarat tubuh cawangan iaitu hanya perlu 25 ahli sahaja.

Antara yang berucap lagi ialah Senator Hajjah Mumtaz bt Mohd Nawi (mengikuti rombongan kami bersama-sama suaminya) dan YB Dato’ Wan Rahim Wan Abdullah Speaker DUN Kelantan (juga bersama pengiring-pengiringnya mengikuti rombongan sama). Dan akhirnya sessi soal jawab. Banyak pertanyaan dihamburkan, antaranya apa yang PAS boleh bantu mereka, mengkritik wakil rakyat BN yang tidak pernah melawat kawasan, beri bantuan pilih kasih dan macam-macam double standart lagi. Antara yang menjawab soalan ialah Senator Mumtaz dan YB Dato’ Wan Rahim, mereka menjawab juga persoalan politik semasa, nasional dan internasional.

“Kami tidak berjanji untuk memberi kebendaan yang melimpah-limpah macam janji BN, tapi kami akan berusaha bersungguh-sungguh mendapatkannya! Yang penting kita dan agama kita akan membangun bersama-sama.” Itulah janji Ustaz Usman kepada penyokong-penyokong PAS di Sebuyau.

Itulah juga antara jawapan-jawapan dalam sessi soal-jawab yang agak hangat dan menyegarkan majlis. Jawapan yang hampir sama juga diberikan bila menghadiri ke cawangan seterusnya, iaitu Cawangan Tongkah Melayu. Di Kampung Tongkah Melayu, kami terpaksa sembahyang Asar di rumah ahli di sana dan selesaikan majlis itu sebelum magrib, kerana tiada pengangkutan feri di Batang Sadong apabila lepas jam 8 atau 9 malam. Yang penting, hampir di setiap proses penubuhan cawangan, rakyat akan bertanya mengenai bantuan kebendaan. Bahkan ada di senaraikan barangan keperluan yang mereka kehendaki segera, terpulanglah kepada pemimpin atau parti menyelesaikannya.

Maka tepatlah seperti jawapan anak muda bernama Mohd Johari yang saya jumpa di dalam feri, waktu saya tanya pandangannya mengenai misi kedatangan kami, katanya “Lagi banyak pembangkang lagi baik, kerana kerajaan BN akan melawannya dengan menghamburkan kebendaan lebih banyak lagi. Saya nak beritahu rakyat Sarawak, kalau nakkan pembangunan percepatkan penubuhan cawangan-cawangan pembangkang, bahkan menangkan lebih lagi kerusi pada parti pembangkang. Kalau nakkan pembangunan Islam, menangkan pembangkang Islam di Sarawak ini, baru kerajaan BN ambil berat mengenai Islam, bukan hanya setakat buat masjid sahaja!”

Akhirnya, van kami meluncur keluar dari Kampung Tongkah Melayu di bawah sinaran bulan, walaupun datangnya dengan mentari. Bersebelahan Tongkah Melayu, rupanya ada kampung bernama Tongkah Iban. Dalam imbasan malam di sepanjang perjalanan pulang, masih boleh dilihat deretan rumah-rumah panjang orang Iban, samada yang tradisional atau moden, dengan banyak lampu-lampunya yang menarik. Kaum Iban termasuk yang diklasifikasikan kepada lima kumpulan utama kaum di Sarawak, iaitu Iban, Cina, Melayu dan Melanau, Bidayuh serta Orang Ulu.

Dari segi jumlah penduduk, Iban berjumlah 29.5%, Cina 28% dan Melayu (masyarakat Melayu dan Melanau) kira-kira 27.5 Bidayuh 8 % dan Orang Ulu 6%. Populasi anggaran tahun 2005, jumlah penduduk ialah 2,376,800 dengan kepadatan 19.1 Km. Untuk perjuangan jangka panjang PAS perlu ada pemimpinnya dari kalangan kumpulan utama tersebut. Teringat saya kepada beberapa tahun lepas sewaktu berlaku Tragedi Tsunami di Aceh, antara yang awal datang ke Aceh ialah tentera Amerika.

Mereka dikatakan telah mencuri dan membawa balik kira-kira ratusan kanak-kanak Aceh ke negerinya hingga menimbulkan kemarahan Presiden Indonesia. Mengapa kanak-kanak itu diculik? Mungkinkah mereka itu akan ditarbiahkan mengikut citarasa Amerika dan akan dihantar balik memimpin atau merampas kepimpinan Aceh pada masa akan datang?? Apakah PAS mampu buat begitu?? Tetapi bukan dengan mencuri atau menculik bahkan membantu dan menolong saudara-saudara kita orang-orang Iban atau Cina Sarawak yang telahpun beragama Islam…

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) KL. 06-09-2007.

2 comments:

Anonymous said...

another stupid islam view.....? PAS...go back to kelantan la.....no need in sarawak. Kalaula PAS ada di sarawak....sik dapat kamek bayangkan....restriction of churches building......UMON=PAS...huhu....still extreme islam......x payah susah2......no need islamic values in sarawak......kami orang sarawak xnak jadi mcm semenanjung yang penuh dengan stupid islam values....baliklah.....AGI IDUP AGI NGELABAN....!!!!

Anonymous said...

hey deepo87 ko boh nak menimbulkan isu sensitif ctok a...ko apa hak nak madah kedak ya??
sukati ko jak madah agama org lain bodh...apa agama ko dah bgus gilak ka a>>???
isu politik boh ko nak kaitkan dengan isu agama...tebik dahi ko kelak....!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails