Tuesday, July 03, 2007

Bertemu Gadis Rusia Bernama Olga...


Ibnu Hasyim:
CATATAN SANTAI


SAYA lihat seorang gadis berkulit putih agak tinggi lampai bersama kawannya,, sesampainya saya di sebuah restoran yang kebanyakannya dihadiri pengunjung-pengunjung luar negara Itulah Olga, nama seorang gadis Rusia yang belum Islam dipanggil Azizah di kalangan kawan-kawannya. Dia pernah mendapat johan pemidato terbaik bahasa Melayu antarabangsa, yang diadakan di Malaysia baru beberapa bulan lepas, mengalahkan calun dari Malaysia (mendapat tempat ke 2) yang pernah menjadi johan pemidato bahasa Inggeris di luar negara.

Mereka tersenyum menyambut saya yang juga bersama kawan saya. Setelah duduk dan memperkenalkan diri, “Apa perasaan cik, sebelum datang ke sini (dari Rusia) dan selepas sampai ke sini (di Malaysia)?” Kawan saya memulakan perbincangan.
Rusia (Bahasa Rusia:Rossiya) atau Federal Rusia (Bahasa Rusia: Rossiyskaya Federatsiya), adalah sebuah negara yang membentang luas di sebelah timur Eropah dan utara Asia. Dengan wilayah seluas 17,075,400 Km, Rusia adalah negara terbesar di dunia. Wilayahnya lebih kurang dua kali wilayah Republik Rakyat China, Kanada atau Amerika Serikat. Penduduknya menduduki peringkat ketujuh terbanyak di dunia setelah China, India, Amerika Syarikat, Indonesia, Brazil, dan Pakistan.

Negara ini dahulu pernah menjadi bagian terbesar dari Kesatuan Soviet (USSR). Rusia adalah negara waris utama Kesatuan Soviet, yang mewarisi 50% jumlah penduduk, 2/3 luas wilayah, dan lebih kurang 50% aset-aset ekonomi dan persenjataannya. Kini Rusia terus berusaha untuk meraih status sebagai negara terkuat, walaupun statusnya masih jauh jika dibandingkan dengan yang dulu..

“Saya pernah memberitahu hasrat saya untuk datang ke sini, tetapi ibubapa saya melarangnya kerana kata mereka, Malaysia adalah sebuah Negara Islam..” Kata Olga dalam bahasa Malaysia yang fasih.

Dia baru beberapa hari sampai semula di KL. Dia berasal dari Moskow (Moskwa), ibukota Rusia. Dia dan keluarganya pernah berhijrah beberapa tahun bekerja di Siberia dan kembali semula ke Moskow. Jika dilihat dari sudut sejarah, Rusia diawali dengan perpindahan bangsa-bangsa Skandinavia yang dikenal sebagai bangsa Varangia, pimpinan Rurik yang menyeberangi Laut Baltik serta memasuki kota Novgorod (862M).dan memerintah di sana. Ia menguasai Kiev (882M), kota Slavia yang berkembang menjadi pusat perdagangan antara Skandinavia dan Konstantinopel.

Pada tahun 989M Vladimir I meluaskan wilayahnya hingga Kaukasus dan Laut Hitam serta mengambil-alih ajaran Gereja Ortodoks Yunani. Kerajaan Kiev Rusia berakhir setelah serangan Mongol (1237) oleh Batu Khan, cucu Genghis Khan. Selanjutnya bangsa Mongol dikalahkan oleh Dimitri Donskoy (1380M) dengan kemenangan di Kulikovo. Kemudian daerah-daerah yang tercerai-berai itu disatukan kembali oleh Ivan IV; ia menaklukan Kazan (1552), Astrakhan (1516) serta menguasai Siberia.

Pemerintahan dilanjutkan oleh penerusnya sampai kepada Romanov naik tahta dengan pengangkatan Michael Romanov sebagai Tsar (1613). Dinasti Romanov berkuasa selama 304 tahun hingga tahun 1917 dengan Tsar Nikolai II sebagai tsar terakhir. Pada bulan Februari 1917 dibentuk Pemerintahan Sementara di bawah Pangeran Lyvov dan Alexander Kerensky sampai 25 Oktober 1917, di mana pemerintahan tersebut digantikan Revolusi Bolshevik oleh Vladimir Ilyich Lenin.

Pemerintahan dilanjutkan secara diktator oleh Josef Stalin (1922) yang mewujudkan Kesatuan Soviet (Soviet berarti Dewan) dengan bergabungnya negara-negara di sekitar Rusia. Pemerintahan Kesatuan Soviet berakhir pada 25 Desember 1991, di mana Presiden Mikhail Gorbachev mengundurkan diri serta berkibarnya bendera tiga warna Rusia di Kremlin.

“Mengapa pula Negara Islam menjadi halangan untuk anda datang ke sini?” Kami agak terkejut mendengar kata Olga itu..

“Bila disebut Islam, kebanyakan rakyat Rusia menggambarkan ianya suatu bangsa yang ganas, suka membunuh dan sebagainya. Wanita-wanita bertutup hitam, tidak bertamadun bagaikan makhluk penghisap darah yang menyeramkan.. membuatkan rakyat Rusia membenci Islam dan anti Islam… walau mereka belum kenal dan kebanyakannya tak mahu kenal pun!”
Pada hal terdapat juga ramai juga orang-orang Islam bermazhab Sunni di sana. Umpamanya di Republik Adygea, Bashkortostan, Dagestan, Ingushetia, Kabardino-Balkaria, Karachay-Cherkessia, Ossetia-Alania Utara dan Tatarstan. Walaupun agama Kristian paling dominan di Rusia, namun Islam adalah agama kedua terbesar. Agama-agama lainnya termasuk berbagai aliran Protestan, agama Yahudi, Katolik Roma, dan agama Buddha. Agama seseroang umumnya tergantung etnik masing-masing. Suku Rusia kebanyakan beragama Ortodoks sementara orang-orang keturunan kelompok Turki beragama Islam.

“Begitulah hebatnya dakyah musuh-musuh Islam, sehingga di zaman komunikasi canggih pun masih ramai yang ditutupi tempurung kedaerahan!” Tempelak kawan saya.

“Itu jauh, takpe lah! Ini dekatpun masih dapat gambaran salah juga. Contohnya parti Islam se Malaysia (PAS)… hingga perlu tubuh Kelab Penyokong PAS untuk menjelaskan keadaan sebenar PAS kepada yang bukan Islam.” Saya menjelaskan. “Jadi, hal ini bukan masalah PAS saja, bahkan menjadi masalah Islam internasinal!!”

Olga meneruskan ceritanya. “Tetapi, bila mereka (ibubapa Olga) bersama-sama saya datang ke Malaysia, melihat keadaan di sini, saya tak sangka perasaan anti Islam yang begitu kuat melekat itu boleh berubah. Mereka benarkan saya datang ke sini lagi.. bahkan saya dibenarkan berkawan dengan orang Islam. Sungguh sesuatu yang luar biasa!”

“Apa yang anda lihat baik di sini?”

“Banyak. Contohnya kempen budi bahasa, di sana tidak ada. Pada saya amat baik untuk menyelamatkan remaja kami yang di ambang kejatuhan moral.” Jelasnya lagi.

“Apa komen anda pada kami pula??” Saya tanya dia lagi.

“Akhirnya, saya nak tanya saudara sikit lagi.. Pada orang seperti saya, kami masih belum boleh terima di mana orang bukan Islam yang nak berkahwin dengan orang Islam mesti masuk Islam.. Dan saya kenal PAS melalui bacaan dan kenalan saya di sini.. setakat ini kami masih belum boleh terima konsep Negara Islam, yang saya tidak nampak modelnya di zaman sekarang. Adakah orang bukan Islam boleh jadi Presiden PAS? Apakah sikap PAS mengenai ‘hak istimewa Orang Melayu’ di Malaysia??”

“Insya Allah, bila ada kesempatan, kita akan bertemu dan bincang lagi…” Kami sama-sama bersurai kerana hari sudah hampir ke garis tengah malam.


Catatan santai: ibnuhasyim.blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 03-07-2007.

2 comments:

sheikh teluk intan said...

Kisah yang menarik. Ada kisah sejarah Russia. Tapi persoalan tentang Pas, model Negara Islam dan bolehkah org bukan Islam memimpin Pas yang dikemukakan oleh Olga tak ada jawapan.Mungkin tak sempat, kerana hari dah sampai ke garis tenggah malam. Dan Olga balik ke rumah dengan siapa?he...he...

Anonymous said...

World Of Warcraft gold for cheap
wow power leveling,
wow gold,
wow gold,
wow power leveling,
wow power leveling,
world of warcraft power leveling,
world of warcraft power leveling
wow power leveling,
cheap wow gold,
cheap wow gold,
buy wow gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold
buy cheap World Of Warcraft gold v3k6r7mb

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails