Sunday, June 24, 2007

PAS Kuasai Ibukota? Buktikan dengan...


Ibnu Hasyim CATATAN SANTAI:

PAS Kuasai Ibukota? Buktikan dengan …

‘PAS Untuk Semua’ akan disemarakkan, kata Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS. Sebelum ini Dato’ Husam Musa Naib Presiden pula mahukan parti itu muncul sebagai pemimpin tindakan berkesan menangani isu dan masalah warga kota, pada Konvensyen PAS Wilayah Persekutuan dengan tema ‘PAS Kuasai Ibukota’

Sewaktu Muktamar Tahunan PAS ke 53 baru lalu saya sempat hadir ke majlis makan malam di Kota Bharu bersama Encik Hu Pang Chaw Pengerusi Kelab Penyokong PAS, dan Ustaz Mujahid Haji Yusuf Rawa yang mengetuai Lajnah Perpaduan Nasional. Nampaknya agak memberangsangkan, dan peranan kelab tersebut amat penting demi masa depan PAS untuk kuasai negara majmuk ini.

“Jangan jadi macam CCC, akhirnya tinggal ‘C’ saja. (C dalam bahasa Cina yang ertinya mati).” Sindir kawan saya yang sama hadir dalam majlis itu. Tetapi kini kami berada di ibukota Kuala Lumpur.

CCC adalah Chinese Concultative Council atau Majlis Perundingan Cina, yang ditubuhkan oleh PAS sekitar tahun 80an juga berperanan menarik sokongan orang bukan Islam menyokong PAS. Politik Malaysia waktu itu dikejutkan dengan pendekatan baru PAS di kalangan bukan Islam tersebut. Saya sendiri mewakili PAS pernah bertanding merebut kerusi ADUN Teluk Bahang Pulau Pinang pada tahun 1986 yang pengundi Cinanya agak tinggi.

Waktu itu mungkin pertama kali PAS dijemput berceramah di kuil-kuil orang Cina, selain di kedai-kedai kopi, dewan dan rumah-rumah orang Cina. Kami turun padang berceramah dan menyertai makan malam menemui masyarakat Cina, hingga menjadi isu besar kepada penentang-penentang PAS, menuduh dan memburukkan PAS, kata mereka, ‘PAS masuk ke rumah berhala dan tempat makan babi’, ‘PAS nak buang hak istimewa Orang Melayu’ dan lain-lain.

“Anda jangan pandang rendah pada kejayaan CCC. Ramai orang-orang Cina Islam sertai PAS waktu itu, dan orang-orang bukan Islam mula meneliti perkembangan politik PAS.” Saya jelaskan. “Kalau kita katakan CCC gagal tarik orang bukan Islam sokong PAS, kita kena kaji sebab-sebab kegagalan dan cara mengatasinya.. Mungkin hasil dari kaji selidik tersebut melahirkan Kelab Penyokong PAS sekarang. Oleh itu PAS kena berhati-hati supaya jangan sampai dianggaap gagal lagi!”

“Kalau PAS nak tawan ibukota, PAS kena buat tumpuan kepada bukan Islam di KL ini. Sudahkah kelab penyokong PAS di KL ini beropersi?” Tanya saudara Yusri, bekas pengarang Harakah yang kini menjadi pengarang sebuah akhbar tempatan. “Sudahkah ditubuhkan PAS cawangan Belakang Mati atau PAS Lorong Haji Taib atau Chow Kit tempat wajudnya bangunan baru PAS sekarang??”

“Semasa saya berada di Jalan Pahang atau Pekeliling Business Centre dekat ibupejabat PAS atau pejabat Harakah Jalan Pahang dulu, saya pernah menubuhkan PAS Cawangan Islamic City.” Saya jelaskan. “..dan kini.. saya juga amat tertarik dengan pendedahan Pemuda PAS Wilayah mengenai kegiatan di Belakang Mati, bagaimana ada individu-individu yang berbuat kebajikan cuba mengatasinya. Sekarang tiba masanya untuk kita wujudkan pusat kegiatan kebajikan di Belakang Mati melalui penubuhan cawangan PAS atau Kelab Penyokong PAS…”

“Kita kena tunjukkan kepada masyarakat ibukota, di mana Belakang Mati yang menjadi simbol kehitaman ‘pelacuran kelas bawahan’ di pusat bandar seperti yang anda tuliskan (Lihat TranungKite Online Mei bertajuk ‘Mengapa Bangunan PAS Di Belakang Mati?’),
maka dengan wujudnya pejabat PAS di sini menjadi simbul pemutihan dan kebajikan rakyat kepada mereka!” Selah pula saudara Syukri yang juga pernah bekerja di Harakah.

PAS Kawasan Batu dikatakan telah bertindak menubuhkan Akademi Penerangan bagi menggerak dan memperkasakan parti sebagai menyahut saranan Naib Presiden agar PAS menguasai ibukota, seperti yang pernah dinyatakan Ketua Penerangannya Saudara Tarmizi Mohd Jam, yang juga bekas pengarang Harakah. Apa pula tindakan Saudara Tarmizi dan PAS Wilayah bagi menyemarakkan ‘PAS Untuk Semua’, yang mungkin ada hubungan dengan penubuhan kelab atau cawangan Belakang Mati ini??

Catatan santai: ibnuhasyim. blogspot.com (e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com) 17-6-2007.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails